شناسهٔ خبر: 18621073 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

رئیس فدراسیون چوگان:

بازی در میدان نقش‌جهان آرزوی چوگان‌بازان جهان است

اصفهان - رئیس فدراسیون چوگان گفت: اصفهان زمانی مهد چوگان دنیا بوده است و تمام چوگان‌بازان جهان آرزو دارند روزی در میدان نقش‌جهان چوگان بازی کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از کمیته اطلاع رسانی و روابط عمومی ستاد خدمات سفر شهر اصفهان، گلنار وکیل گیلانی در حاشیه اجرای بازی نمادین چوگان در میدان امام (ره) در مورد انتخاب اصفهان به عنوان میزبان این برنامه اظهار کرد: اصفهان در ایام نوروز میزبان جشن نوروزگاه بود و چوگان یک ورزش و آیین ایرانی است و اصفهان نیز زمانی مهد چوگان دنیا بوده است. همچنین میدان نقش‌جهان تنها زمین استاندارد چوگان دنیا است و تمام زمین‌های چوگان در جهان از روی این زمین الگوبرداری شده است.

وی با اشاره به همکاری مسئولان استان و شهر اصفهان برای برپایی بازی نمادین چوگان افزود: امیدوارم میدان نقش‌جهان روزی به کاربری اولیه خودش برگردد و شاهد بازی چوگان در سرتاسر این میدان باشیم. تمام چوگان‌بازان جهان آرزو دارند روزی در میدان نقش‌جهان چوگان بازی کنند.

رئیس فدراسیون چوگان در پاسخ به سوالی در مورد آخرین وضعیت پرونده ثبت جهانی چوگان به نام کشورمان ادامه داد: ثبت جهانی چوگان در اصل مربوط به سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است و فدراسیون چوگان تنها بخش ورزشی آن را بر عهده دارد. سازمان میراث فرهنگی تلاش بسیار خوبی در این زمینه انجام داده و به کمک فدراسیون چوگان پرونده کاملی در این زمینه آماده شد و به یونسکو ارسال کردند.

وی اضافه کرد: اجلاس مربوط به این موضوع آذرماه امسال برگزار می‌شود که امیدوارم اعضای این اجلاس به ثبت جهانی چوگان به نام ایران رأی مثبت دهند.

وکیل گیلانی در پاسخ به اینکه تصمیم‌گیرنده نهایی در این مورد چه کسی است گفت: افرادی از کشورهای مختلف اعضای این اجلاس را تشکیل می‌دهند که رأی آنها نتیجه نهایی را مشخص می‌کند.

وی در مورد هدیه ویژه فدراسیون چوگان به شهردار اصفهان بیان داشت: یکی از افرادی که در برپایی بازی نمادین چوگان در اصفهان کمک بسیاری به فدراسیون چوگان انجام داد شهردار اصفهان بود. اقدامات شهردار اصفهان باعث ایجاد انگیزه در چوگان‌بازان شد و امیدوارم با حمایت جمالی‌نژاد بازی‌های بیشتری در اصفهان برگزار شود.

رئیس فدراسیون چوگان در پایان از اهدای یک اسب، چوب و گوی چوگان به شهردار اصفهان خبر داد.

نظر شما