شناسهٔ خبر: 18617381 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: هدانا | لینک خبر

صادرات ذوب آهن اصفهان در سال 96 به یک میلیون تن میرسد

تابناک

صاحب‌خبر -
احسان دشتیانه معاون فروش و بازاریابی شرکت ذوب آهن اصفهان صبح روز سه شنبه در گفت و گو با معدن 24 با اعلام این مطلب افزود:

صادرات ذوب آهن اصفهان در سال94 و95 نسبت به 93 از رشد صددر صدی برخوردار بوده است و برنامه داریم صادرات محصولات فولادی طویل را در این شرکت از 700 هزار تن سال 95 به یک میلیون تن در سال 96 برسانیم.

وی تصریح کرد:در سال 96 سیاست ذوب آهن اصفهان بر صادرات متمرکز است. بطوریکه خطوط تولید در خدمت صادرات خواهد بود و هم اکنون محصولات صادراتی این شرکت تا اواخر اردبیهشت امسال پیش فروش شده است.

معاون ذوب آهن اصفهان اظهار داشت: در سال 96 برنامه داریم تا حدود 40 درصد محصولات ذوب اهن اصفهان صادر شود و   عراق،افغانستان،امارات،عمان،کویت ،اردن بازار هدف صادراتی این شرکت هستند و بتازگی کشورهای سودان،ترکیه،تایوان،تایلند به سبد صادراتی اضافه شده اند.

دشتیانه از قراد جدید صادراتی ذوب آهن اصفهان با کشورهای اروپایی خبر داد و گفت: آلمان،بلژیک و هلند مقصد جدید صادراتی محصولات طویل ذوب آهن اصفهان هستند.

وی افزود:قیمت محصولات صادراتی ذوب آهن اصفهان گرانتر تر از داخل است اما ثابت بودن نرخ ارز با توجه به افزایش هزینه ها در داخل گاه سود صادرات را با مشکلاتی ربرو می کند. و این باعث زیاندهی فروش خارجی در مقاطعی می شود.

دشتیانه تغییر نگاه دولت به صادرات فولاد را مثبت ارزیابی کرد و گفت:سیاست دولت در صادرات فولاد تغییر کرده است اما برای جهش صادراتی یابد فولاد سازان از طرف دستگاههای دولتی مورد حمایت ویژه قرار گیرند از سوی دیگر باید ایران مشکلات پایه ای را در مورد صادرات همانند ترکیه رفع کند.

معاون ذوب اهن اصفهان تخریب فولاد مبارکه  توسط برخی بنگاهها در مورد ارزان فروشی فولاد را نادرست خواند و افزود:فولاد مبارکه افتخار صنعت کشور است این شرکت به قلب بازار اروپا نفوذ کرد در صورتیکه خارجی ها نمی خواستند محصولات این شرکت در اروپا عرضه شود.

وی گفت:کاهش صادرات محصولات فولاد مبارکه اتفاقی تلخ بود  در سال گذشته اتفاق افتاد و نباید داخلی ها این شرکت را به ارزان فروشی متهم می کردند.

دشتیانه اظهار داشت:در سال 95 در شرکت ذوب آهن اصفهان حدود 2.1 میلیون تن فولاد تولید شد که از این رقم 700 هزار تن صادرات صورت گرفته است.

وی خاطر نشان کرد:با افزایش بهره وری و ورود تکنولوژی های جدید باید به کمک طرحهای فولادی کشور بیاییم و چاره ای جز توسعه فناوری در این صنعت برای رسیدن به تولید اقتصادی نداریم.

معاون ذوب آهن اصفهان شرایط حام بر بازار فولاد در سال 95 را نسبت به 94 بهتر ارزیابی کرد و افزود:در سال 96 امیدواریم اقتصاد ایران از رکود خارج شودو علائم نشان می دهد بازار فولاد در سال جاری بهتر از سال 95 خواهد بود .

وی گفت:ایران در توسعه صنعت فولاد نباید برنامه چین را تکرار کند بلکه باید به سمت تولید و صادرات محصولات فولادی با ارزش افزوده بالا حرکت کنیم.

دشتیانه خاطر نشان کرد:هم اکنون در دنیا تبدیل سنگ آهن به فولاد اقدام دشواری نیست از سوی دیگر با مشکلات آلایندگی و افزایش هزینه ها ربرو است.بنابراین در چنین شرایطی توصیه می شود به سمت تولید فولاد های خاص باید حرکت کنیم .

معاون ذوب اهن اصفهان اظهار داشت:زنجیره تولید فولاد در کشور با نواقصی ربرو است و تصمیگیران در سالهای گذشته باید فولاد را به سمت معدن سوق می دادند نه اینکه برعکس عمل کنند.

وی گفت: فولاد سازان کشور باید صاحب معدن باشند تا در جنگ صادرات فولاد مسیر را راحتر طی کنند و اینکه سنگ آهنی ها به سمت احداث کارخانه فولاد بروند شاید سیاست خوبی نباشد.

دشتیانه افزایش قیمت زغالسنگ در اواخر سال جاری  رابه ضرر ذوب آهن اصفهان دانست و افزود:افزایش قیمت زغالسنگ از کیلویی 360 تا به 450 تومان در سال گذشته در شرایطی اتفاق افتاد که حباب رشد نرخ سنگ آهن در بازارهای جهانی ترکیده بود.و این شرکت همواره در سال جدید به دنبال کاهش قیمت خرید زغالسنگ است.


نظر شما