شناسهٔ خبر: 18617129 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: هدانا | لینک خبر

خانواده بزرگ مداحان یک جبهه مدنی دینی هستند

ایرنا

صاحب‌خبر -

حجت الاسلام سید مهدی خاموشی روز چهارشنبه به خبرنگار معارف ایرنا گفت: خانواده بزرگ مداحان، پیشکسوتانی دارند که یک جبهه مدنی دینی را تشکیل می دهند و همچون یک جبهه سازمان یافته و نهاد بالادستی محسوب می شوند و لذا سازمان تبلیغات اسلامی در مقام تعامل، هدایت، حمایت و نظارت با آنان ارتباط دارد.
وی فعالیت سیاسی مداحان و شاعران آئینی را در راستای سخنان رهبر معظم انقلاب مبنی بر گفتمان سازی متناسب با نیاز زمان ارزیابی کرد و گفت: موضوع مدافعان حرم یا مبارزه با تکفیری ها و وهابیت و همچنین مبارزه با استکبار و صهیونیست ها جزو متن دین ماست. یعنی همانگونه که حماسه عاشورا اینگونه است، امروز مبارزه با گروه های تکفیری به عنوان دست پروردگان سیا و موساد و دفاع از حرم اهل بیت(ع) جزو دین ماست.

** مداحان خط اتصال هیات های مذهبی و رهبر معظم انقلاب هستند
رئیس سازمان تبلیغات اسلامی از شعرا و مداحانی که فضای حاکم در هیات های مذهبی را معطر به یاد شهیدان و فرهنگ شهادت می کنند، تشکر کرد و گفت: البته معتقدم هنوز تا رسیدن به نقطه کمال در هیات های مذهبی فاصله داریم ولی در سال های اخیر اشعار شاعران و مداحی ستایشگران بسیار بهتر از گذشته شده است.
این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با جدا کردن فعالیت های سیاسی و عملکرد جناحی در هیات های مذهبی گفت: هیات های مذهبی تمام خط مشی خود را از ولی فقیه می گیرند و مادحین و هیات ها همواره این خط اتصال را با رهبر معظم انقلاب دارند، رهبری که برای راهبری این نظام اجر و مزدی نمی خواهد و فقط برای کمال ایران و اسلام و انقلاب کار می کند.
وی عملکرد سیاسی و اجتماعی مداحان و هیات های مذهبی را بر اساس پیروی از ولایت فقیه تحلیل کرد و گفت: روشن نگه داشتن چراغ پرفروغ انقلاب اسلامی، دفاع مقدس، بیداری اسلامی و مدافعان حرم در گروی همین پیروی است.

** بسته های فرهنگی رهبر انقلاب برای مداحان
حجت الاسلام خاموشی گفت: حضرت آیت الله خامنه ای هر سال در عید ولادت صدیقه کبری(س) جلسه ای با مداحان دارند و تذکرات راهبردی ارائه می دهند که این تذکرات برای ما به عنوان خط مشی و مسیر سالانه است.
وی افزود: در سال های قبل نیز رهبر معظم انقلاب بسته های فرهنگی را برای مادحین پیشنهاد می دادند و ما نیز این بسته ها را دستورالعمل کار خود قرار می دهیم.
رئیس سازمان تبلیغات اسلامی اضافه کرد: کانون مداحان، بنیاد دعبل خزاعی و موسسه هنر و ادبیات هلال که زیر نظر سازمان تبلیغات فعالیت می کنند یا با این سازمان همکاری دارند، این بسته ها را به راهکار اجرایی تبدیل می کنند.
وی افزود: البته عمده فعالیت بنیاد دعبل برای بیمه و رفاهیات مداحان است ولی برپایی جلسات هم اندیشی برای اجرایی کردن این بسته های فرهنگی را دارند و موسسه هلال نیز که وظیفه تولید محتوای اشعار مذهبی را به عهده دارد، در این زمینه نیز برنامه ریزی هایی دارد.
خاموشی همچنین از پیگیری سفارش های رهبر معظم انقلاب به مداحان در شورای هیئات مذهبی سخن گفت و افزود: اجرایی کردن بسته های فرهنگی رهبر معظم انقلاب در دستور کارویژه سازمان تبلیغات اسلامی است ولی قبول داریم که انتقاد به این سازمان وارد است و باید این مسیر را به درستی طی کنیم تا انتقادات به این حوزه کمتر شود.
وی تحقق منویات رهبر معظم انقلاب در هیات های مذهبی را طی 10 سال گذشته بهتر ارزیابی کرد و گفت: بیان حماسی واقعه کربلا، رعایت مسائل تاریخی عاشورا، بهترشدن مضامین و محتوای اشعار شاعران و مداحان از جمله این موارد است.
خاموشی افزود: رویکرد اشعار شاعران و مداحی ستایشگران اهل بیت(ع) به مضامین و مفاهیم انقلابی به ویژه شهدای مدافع حرم بیشتر شده و اجرای مداحان نیز بسیار بهتر از گذشته است.
وی همچنین گفت: مفاهیم انقلابی از سوی مداحان به ویژه در هیات هایی که جوانان حضوری بیشتر دارند، پررنگ تر است و اشعار حماسی معمولا در هیات های دانشجویی، دانش آموزی و هیات های مذهبی سنتی نیز خوانده می شود که اینگونه اشعار معمولا حماسه آفرین می شود.
رئیس سازمان تبلیغات اسلامی ظهور این اشعار و مداحی ذاکران اهل بیت(ع) در هیات ها را در شبکه های اجتماعی به عنوان نمونه ای یاد کرد که روز به روز استقبال بیشتری از آن می شود.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در 29 اسفند سال گذشته در دیدار مداحان و شاعران آئینی وظیفه و نقش «محتوا» در مداحی را «معرفت‌افزایی به اهل‌بیت علیهم‌السلام» و «آشنا کردن مردم با وظایف دینی» دانستند و افزودند: جامعه مداح باید بتواند با نگاه به دنیای روز و متناسب با نیاز زمان و وظایف و جبهه‌بندی‌ها، گفتمان‌سازی کند.
ایشان هر برهه از زمان را نیازمند فکر و گفتمانی متناسب با آن خواندند و با اشاره به پیشرفت های خوب شعر مذهبی خاطرنشان کردند: باید از این فرصت استفاده و با آسیب‌شناسی، از انحراف ها جلوگیری کرد.
رهبر معظم انقلاب قالب مداحی را یک شیوه هنریِ مخصوص خواندند و با تأکید بر پاسداری از نعمت صوت خوش و حنجره گرم و گیرا، گفتند: نباید قالب مداحی با شیوه‌های هنری دیگر مخلوط شود و مثلاً شعری در مصیبت یا مدح اهل‌بیت در قالب ترانه‌ فردی دور از دین و معنویت و غرق در فساد و مادیات خوانده شود.
فراهنگ**1003**1823 خبرنگار: محمدرضا جعفرملک * انتشار: طاهره نبی اللهی

برچسب‌ها:

نظر شما