شناسهٔ خبر: 18617055 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اعتدال | لینک خبر

باید ظرفیت اشتغال‌زایی را افزایش دهیم

معاون اول رییس‌جمهور با تأكید بر این كه در سال 96 تمركز اصلی دولت بر موضوع تولید و سرمایه‌گذاری در جهت اشتغال‌زایی است، گفت: با توجه به بیكاری موجود در كشور، هدف اصلی ما در سال جاری ایجاد اشتغال است و در دو جلسه نخست هیأت وزیران در سال 96 نیز بخش عمده‌ای از زمان جلسه به این موضوع اختصاص یافت.

صاحب‌خبر -
اسحاق جهانگیری عصر امروز در جریان سفر به شهرستان رباط كریم، در حاشیه بازدید از چند مركز تولیدی و كشاورزی اظهار داشت: ظرفیت اقتصاد كشور برای اشتغال‌زایی ظرفیتی محدود است و ما باید تلاش كنیم تا ظرفیت اشتغال‌زایی اقتصاد را بالا ببریم تا بتوانیم پاسخگوی نیاز فارغ‌التحصیلان جویای كار در كشور باشیم.

معاون اول رییس‌جمهور با اشاره به بازدیدهای خود از چند مركز تولیدات كشاورزی خاطرنشان كرد: بخشی از اقتصاد مقاومتی با بخش كشاورزی مرتبط است و بر موضوعاتی همچون امنیت غذایی كشور و استفاده از ظرفیت های كشاورزی برای افزایش تولید در اقتصاد مقاومتی تاكید شده است.

وی افزود: ظرفیت‌های سنتی بخش كشاورزی در كشور فعال است و تاكنون گزارش‌های خوبی در این زمینه ارائه شده است و امیدوارم در سال ۹۶ شاهد توفیقات بیشتر در این زمینه باشیم.

جهانگیری با بیان این كه نیازمند اقدامات اساسی در بخش كشاورزی هستیم، افزود: كشت بافت و بیوتكنولوژی گیاهان از جمله این اقدامات است كه از این طریق می توانیم به نهال‌های مقاوم‌تر و نیز صرفه‌جویی در مصرف آب و بازدهی بیشتر دست پیدا كنیم كه در این زمینه برنامه‌هایی در حوزه دانش‌بنیان و استفاده از سلول های بنیادین در بخش گیاهی در دستور كار قرار گرفته است.

معاون اول رییس‌جمهور همچنین با اشاره به بازدید خود از مركز كشت گل محمدی تصریح كرد: یكی از كشت های پراهمیت در ایران گل محمدی است كه می‌توان ده ها محصول مختلف از گل محمدی تولید كرد.

وی ادامه داد: در این مركز از طریق همكاری با معاونت علمی و فناوری رییس جمهور اقدامات خوبی برای استفاده های مختلف از گل محمدی انجام شده است و باید تلاش كنیم در مناطق مختلف كشور این گونه اقدامات نظیر توسعه كشت گیاهان دارویی كه با ارزش افزوده بالا همراه است، در دستور كار قرار گیرد.

جهانگیری همچنین به بازدید خود از مركز تولید ماهیان زینتی اشاره و خاطرنشان كرد: وزارت جهاد كشاورزی در سال ۹۵ طرح های مهمی را در دستور كار خود قرار داد كه توسعه گیاهان دارویی، توسعه كشت گلخانه ای و پرورش ماهی در قفس از جمله این اقدامات بود و در سال گذشته ۱۶ هزار تن ماهی در قفس تولید شد كه برای سال ۹۶ برنامه ریزی های لازم برای توسعه پرورش ماهی در قفس تا ۵۰ هزار تن انجام شده است.

معاون اول رییس جمهور همچنین با اشاره به برخی محدودیت های پیش روی بخش خصوصی برای توسعه كشت گلخانه ای گفت: برخی محدودیت ها از جمله صدور مجوزهای لازم به مانعی برای بخش خصوصی تبدیل شده و فعالان در این بخش از این موضوع گلایه مند هستند كه باید وزارت جهاد كشاورزی با تمركز بر این موضوع زمینه توسعه كشت گلخانه ای را برای بخش خصوصی فراهم كند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این كه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی در نظام تصمیم‌گیری دولتی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است، اظهار داشت: طرح‌ها و برنامه‌های اقتصاد مقاومتی در غالب سه بخش كوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت در نظر گرفته شده كه در بخش كوتاه مدت ۱۲۰ طرح تا پایان دولت یازدهم در اولویت قرار گرفت كه شاهد توفیقات خوبی در اجرای این طرح ها بودیم و بعنوان نمونه یكی از این طرح ها پالایشگاه ستاره خلیج فارس است كه با بهره برداری از آن به خودكفایی در تولید بنزین خواهیم رسید.

جهانگیری همچنین با تأكید بر تمركز ویژه دولت بر موضوع اشتغال‌زایی در سال جاری گفت: امیدوارم كه به سرعت به تصمیمات مناسب در این زمینه دست پیدا كنیم و شاهد توسعه اشتغال‌زایی در كشور باشیم.

معاون اول رییس جمهور در ادامه با اشاره به بازدید خود از مركز كشت و تولید زعفران، افزود: زعفران علاوه بر مصرف عمومی، در بخش دارویی نیز مفید و پر بازده بوده و از ارزش افزوده بالایی در دنیا برخوردار است.

وی ادامه داد: باید زنجیره‌های مختلف تولید زعفران در كشور در دستور كار قرار گیرد و بتوانیم به محصولات مختلف زعفران با ارزش افزوده بالا دست پیدا كنیم.

نظر شما