شناسهٔ خبر: 18616669 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

رئیس بنیاد نخبگان استان گیلان:

اطلاعات ۳۰۰ نفر واجد شرایط نخبگی در بنیاد نخبگان گیلان ثبت شد

R7877/P41362/S6,71/CT1

رئیس بنیاد نخبگان گیلان با بیان اینکه اطلاعات بیش از ۳۰۰ نفر واجد شرایط نخبگی در بنیاد نخبگان استان گیلان ثبت شد، گفت: یکی از فراگیرترین روش‌های شناسایی استعدادهای برتر دانش آموزی، اجرای "طرح شهاب"است.

صاحب‌خبر -

مسعود اصفهانی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در رشت اظهار داشت: در دیدارهای سالانه‌ نخبگان دانشگاهی و حوزوی با مقام معظم رهبری و با طرح موضوعات و مسائل خاص این قشر توسط نخبگان، ایشان بارها بر ضرورت تشکیل یک نهاد فراسازمانی مستقل از وزارتخانه‌های فعلی تاکید داشته و توجه به امور این قشر را فراتر از ظرفیت‌های دستگاه‌های اجرایی کشور می‌دیدند.

رئیس بنیاد نخبگان استان گیلان تصریح کرد: بنا بر همین نیاز، ضمن مامور شدن عده‌ای به تدوین سند راهبردی کشور در امور نخبگان، تشکیلاتی در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با نام "بنیاد ملی نخبگان" تاسیس شد تا شناسایی نخبگان و تولیت امور نخبگان را ساماندهی کند. 

اصفهانی با اشاره به اینکه به‌دنبال این فرآیند دفاتر استانی بنیاد ملی نخبگان که بعدها به "بنیاد نخبگان استانی" تغییر نام یافت، تاسیس شدند تصریح کرد: بنیاد نخبگان استان گیلان نیز در سال 1389 در رشت تاسیس شد.

وی گفت: بنیادهای نخبگان استانی وظیفه شناسایی صاحبان استعدادهای برتر و همچنین ساماندهی امور نخبگان استان در رده‌های مختلف دانش آموزی، دانشجویی، استادان دانشگاه‌ها، مخترعان و برگزیدگان جشنواره‌های رسمی کشور (خوارزمی، شیخ بهایی، فارابی و علامه طباطبایی)، مسابقات ملی و بین‌المللی مهارت و مسابقات بین‌المللی قرآنی را بر عهده دارند.

رئیس بنیاد نخبگان استان گیلان اظهار داشت: در نخستین گام، احراز نخبگی به‌صورت شناسایی از سوی بنیادهای استانی در دستور کار آنها قرار داشته و این شیوه بر خوداظهاری فردی ترجیح داده می‌شود.

اصفهانی افزود: شناسایی و جمع‌آوری اطلاعات سرآمدان و صاحبان استعدادهای برتر در سطوح دبستان و دبیرستان از طریق ارتباط با دفتر استعدادهای درخشان اداره کل آموزش و پرورش استان، شناسایی برگزیدگان المپیادهای دانش آموزی و رتبه‌های برتر آزمون سراسری دانشگاه‌ها صورت می‌گیرد. 

وی با اشاره به اینکه یکی از فراگیرترین روش‌های شناسایی استعدادهای برتر دانش آموزی، از طریق اجرای "طرح شهاب" (شناسایی و هدایت استعدادهای برتر) است گفت: "طرح شهاب" بر اساس قرارداد بین بنیاد ملی نخبگان و وزارت آموزش و پرورش از سال تحصیلی 94-1393 در کلیه استان‌های کشور به اجرا گذاشته شده و وظیفه نظارت بر اجرای آن به بنیادهای استانی محول شده است.

رئیس بنیاد نخبگان گیلان با بیان اینکه هدف "طرح شهاب" شناسایی انواع استعدادهای مختلف (کلامی، ریاضی، هنری، فضایی، حرکتی ورزشی، اجتماعی، فرهنگ دینی و علوم) دانش آموزان پایه چهارم ابتدایی است افزود: این طرح در سال‌های بعدی پایه‌های تحصیلی تا انتهای دوره دبیرستان ادامه می‌یابد.
 
وی گفت: همزمان با شناسایی تدریجی استعدادهای برتر، برنامه‌ریزی برای "هدایت و توانمند سازی" آنها توسط اجرای برنامه‌هایی چون مشارکت در برگزاری کلاس‌های آمادگی المپیادهای دانش آموزی، اجرای طرح "دوست علمی"، شرکت دانش آموزان در جلسات هم اندیشی با نخبگان، اردوهای علمی و کارگاه‌های آموزشی ایده‌یابی و کسب و کار و برگزاری جلسات مشاوره انجام می‌شود.

اصفهانی افزود: طبق تعریف  در "سند راهبردی کشور در امور نخبگان" و "برنامه راهبردی بنیاد ملی نخبگان"، "نخبه" فردی برجسته و کارآمد با اثرگذاری بارز در خلق و گسترش علم، فناوری، هنر، ادب، فرهنگ و مدیریت کشور در چارچوب ارزش‌های اسلامی لازم است و فرد نخبه باید ویژگی‌های خاصی را دارا باشد.

رئیس بنیاد نخبگان گیلان با برشمردن اهم ویژگی‌های فرد نخبه گفت: بهره‌مندی از هوش، خلاقیت، انگیزه ذاتی و واجد خبرگی و تخصص در حوزه‌ای خاص بودن و دارای اثرگذاری بی‌بدیل یا کم‌بدیل در اجتماع تخصصی خود و در چارچوب گفتمان نظام اسلامی از خصوصیات فرد نخبه است.

وی با ارائه تعریفی از "صاحب استعداد برتر"  افزود: فردی که مستعد نخبگی است ولی هنوز به آن شرایط دست نیافته و مستلزم فرآیند هدایت و توانمندسازی برای کسب خبرگی و نهایتاً اثرگذاری محسوس بر پیشرفت کشور در حوزه‌های مختلف از قبیل علم، فنّاوری، هنر، ادب، فرهنگ و مدیریت با تأکید بر شناخت مسائل و مشکلات کشور است، "صاحب استعداد برتر" محسوب می‌شود.

اصفهانی با تاکید بر اینکه  بنیاد ملی نخبگان عضو نداشته و هیچ فردی عضو بنیاد ملی نخبگان نیست بلکه افراد واجد شرایط تحت حمایت بنیاد قرار گرفته و از تسهیلات بنیاد استفاده می‌کنند خاطرنشان کرد: البته حمایت‌های بنیاد دائمی نبوده و بر اساس ارزیابی فعالیت‌های نخبگانی فرد تمدید شده و یا از او سلب می‌شود. 

وی اظهار داشت: در حال حاضر اطلاعات بیش از 300  نفر واجد شرایط نخبگی در بنیاد نخبگان استان گیلان ثبت شده که در رده‌های مختلف سنی، تحصیلی و جنسیتی، در زمینه‌های مختلف علمی، فناوری، کارآفرینی، اختراعات، قرآنی، هنری، ادبی و فرهنگی فعالیت دارند.

رئیس بنیاد نخبگان استان گیلان خاطرنشان کرد:  تعداد قابل ملاحظه‌ای از استعدادهای برتر گیلانی در سایر استان‌ها و یا خارج از کشور مقیم هستند که اطلاعات آن‌ها نیز در بنیاد موجود بوده و مرتباً در حال تکمیل و به‌روز رسانی است. 

انتهای پیام/

نظر شما