شناسهٔ خبر: 18615613 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

دیپلمات کهنه‌کار آمریکایی:

ایرانی‌ها قبلاً در مقابله با سیاست‌های آمریکا موفق عمل کرده‌اند/ برجام فرصت مناسبی برای مهار ایران است

«مارتین ایندیک» دیپلمات کهنه‌کار آمریکایی، متخصص سیاست خارجی و مشاور رئیس‌جمهور سابق آمریکا در امور خاورمیانه در نشستی روز سه‌شنبه اعتراف کرد که سیاست‌های دولت‌های گذشته آمریکا برای مقابله با ایران به شکست منجر شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «مارتین ایندیک» دیپلمات کهنه‌کار آمریکایی، متخصص سیاست خارجی و مشاور رئیس‌جمهور سابق آمریکا در امور خاورمیانه در نشستی روز سه‌شنبه اعتراف کرد که سیاست‌های دولت‌های گذشته آمریکا برای مقابله با ایران به شکست منجر شده است.

«ایندیک» که در نشست کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا صحبت می‌کرد، علی‌رغم این توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 (برجام) را فرصت مناسبی جهت برنامه‌ریزی برای مقابله با تهران توصیف کرد.

مارتین ایندیک که در دولت بیل کلینتون، رئیس‌جمهور اسبق آمریکا معمار تئور مهار دوگانه برای مقابله با ایران بوده در سخنرانی روز سه‌شنبه گفت که در آن زمان دولت آمریکا منزوی کردن تهران را بخشی از سیاستش برای مقابله با این کشور قرار داده بود. 

وی علی‌رغم این اعتراف کرد که ایران در به شکست کشاندن این سیاست موفق عمل کرده است: «ایرانی‌ها که در فضایی استراتژیک زندگی می‌کنند و هنر استراتژی را از زمان کورش کبیر - 600 سال قبل از تولد مسیح- تمرین کرده‌اند با تضعیف کردن تلاش‌های ما برای ایجاد صلح بین اعراب و اسرائیل، استفاده از گروه‌های نیابی‌شان مانند حزب‌الله، جهاد اسلامی فلسطین و حماس، در مقابله با این رویکرد موفق عمل کردند.»  

ایندیک بر همین اساس بر ضرورت تدوین راهبردی برای مقابله با ایران تأکید کرد. وی گفت: «به طور خلاصه، مقابله با بلندپروازی‌های منطقه‌ای ایران اقدامی خطیر است و ما بایستی به این موضوع با جدیتی که شایسته‌اش است، نزدیک شویم.»

مشاور رئیس‌جمهور سابق آمریکا گفت: «چیزی که ما به آن نیاز داریم یک راهبرد جامع، یکپارچه و پایدار جهت مهار ایران است.»

«مارتین ایندیک»، در ادامه به تشریح راهبرد مدنظرش برای مهار ایران در دوران پسابرجام و مولفه‌های آن پرداخت. 

 او گفت: «اجرای موشکافانه توافق هسته‌ای ایران اولین مولفه در راهبرد مهار ایران است. این حرف شاید به مذاق بعضی از اعضای این کمیته خوش نیاید، اما از نظر من (برجام) برای موفقیت این راهبرد ضروری است.»

ایندیک اضافه کرد: «تا زمانی که ایرانی‌ها به این توافق پایبند باشند، ایالات متحده و متحدانش در منطقه فرصتی حیاتی برای طراحی و اجرای سایر مولفه‌های راهبرد مهار در اختیار خواهند داشت.»

دیپلمات کهنه‌کار آمریکایی با بیان اینکه این فرصت زمانی از اهمیتی اساسی برخوردار است گفت: «ما بایستی برای انجام یک بازی درازمدت آماده باشیم و برجام این را امکان‌پذیر می‌کند.»

ایندیک، حمایت از دولت عراق برای مبارزه با گروه تروریستی داعش و آزادسازی شهر موصل را دومین مولفه راهبرد مدنظرش خواند و ادعا کرد که از زمان سقوط صدام، دیکتاتور سابق عراق، این کشور به شدت تحت نفوذ ایران قرار گرفته است. 

مشاور دولت سابق آمریکا از «حل سیاسی جنگ یمن» به عنوان سومین مولفه راهبرد مد نظرش یاد کرد و گفت برنامه دولت ترامپ برای تشدید حمایت نظامی از ائتلاف تحت رهبری عربستان تنها در صورتی که با راهبرد دیپلماتیک برای پایان دادن به جنگ همراه شود، معقول خواهد بود.

او از تلاش برای «کاهش نفوذ ایران در سوریه» به عنوان چهارمین مولفه راهبرد مهار ایران یاد کرد و گفت: «این دشوارترین و پیچیده‌ترین مولفه راهبرد مورد نظر است.»

ایندیک با انتقاد از کسانی که از «بیرون راندن ایران از سوریه» سخن می‌گویند گفت: «این حرف شاید هدف مطلوب نهایی ما باشد، اما بایستی این را هم بدانیم که نه ما و نه روس‌ها در حال حاضر از اراده یا توانایی برای دست یافتن به آن در شرایط فعلی برخوردار نیستند.»

انتهای پیام/ * 

نظر شما