شناسهٔ خبر: 18615375 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

اوضاع رهبر حزب اسلام جمهوری آذربایجان وخیم است

بخش آذری رادیو آزادی آمریکا از وخامت حال محسن صمدوف، رهبر حزب اسلام جمهوری آذربایجان در زندان خبر داد.

صاحب‌خبر -
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صداوسیما ،  بخش آذری رادیو آزادی آمریکا از وخامت حال دکتر محسن صمدوف، رهبر حزب اسلام جمهوری آذربایجان در زندان خبر داد.
به گزارش بخش آذری رادیو آزادی، یالچین ایمانف، به نقل از وکیل مدافع رهبر زندانی حزب اسلام،  دکتر صمدوف، به گفته خودش ، در روز 18 مارس به علت نماز خواندن در خوابگاه عمومی زندان، به مدت سه روز  به سلول انفرادی منتقل شده است. 
یالچین ایمانف به نقل از محسن صمدوف گفت: «  در روز عید نوروز در سلول انفرادی همجوار، یک زندانی را چنان کتک می زدند که فریادهایش همه جا را پر کرده بود. من هم رفتم و در را کوبیدم و گفتم دست کم در روز عید او را این طور کتک نزنید. از این نصیحتم خوششان نیامد و در روز 21 مارس مرا به اتاق رییس بردند و پس از آن ، حکم حبس دو ماهه من در سلول انفرادی صادر شده است.»
یالچین ایمانف افزود : « وقتی درباره وضعیت محسن صمدوف و انتقال وی به سلول انفرادی با رئوف محمدوف، رییس زندان شماره 12 باکو صحبت کردم، او در توضیح علت این رفتار با محسن صمدوف گفت که صمدوف ، دولت (جمهوری) آذربایجان را دوست ندارد و به همین علت، مجازاتش کاملا قانونی است. »
یالچین ایمانف افزود : « رییس زندان حتی خود مرا هم متهم می کرد.  از نظر او، نه تنها محسن صمدوف، بلکه خود من هم دولت ( جمهوری) آذربایجان را دوست ندارم. گویی به خاطر دفاع از موکلم، من هم دولت (جمهوری) آذربایجان را دوست ندارم.» 
همچنین پایگاه اینترنتی «اسلامین سسی» خبر داد «کمیته حمایت از حقوق اسلام گرایان» جمهوری آذربایجان با برگزاری نشستی ویژه، درباره وضعیت دکتر محسن صمدوف هشدار داد و خواستار واکنش جدی اجتماعی به این وضعیت شد. 
الدنیز قلی اف، رییس این کمیته و جمعیت روشنفکران جمهوری آذربایجان گفت : « افکار عمومی و روشنفکران جمهوری آذربایجان باید به وقایع روی داده در کشور واکنش نشان دهند. زیرا، با تداوم سکوت در این باره، بر شدت سرکوب ها افزوده می شود.»
روشن احمدلی، یکی دیگر از اعضای این کمیته نیز گفت : « امروز در زندان های جمهوری آذربایجان ، گروه های مختلفی از زندانیان وجود دارند که این پدیده در سایر کشورها وجود ندارد.  زندانی سیاسی ، زندانی حجاب، زندانی نماز ، زندانی وجدان، زندانی فیسبوک و سایر گروه های زندانی در زندان های جمهوری آذربایجان وجود دارند.»
حاج الهام علی اف ، جانشین رهبر حزب اسلام نیز گفت : « سرکوب و فشارها علیه دینداران و غیردینداران در کشور جریان دارد و شهروندان جمهوری آذربایجان نمی توانند از آزادی های خود بهره مند شوند. اما، در این اواخر ، سرکوب علیه روحانیون کشور بطور ویژه ای وسعت گرفته است. هم اکنون ، وضعیت جمهوری آذربایجان ، اوضاع سال 1937  ( اوج سرکوب روحانیون در زمان دیکتاتوری استالین در شوروی) را به یاد می آورد. در سال های دهه 1930 ، شخصیت های برجسته و روحانیون و روشنفکران سرکوب شده ، از میان برداشته می شدند. امروز نیز همان سناریو تکرار می شود و شخصیت های بزرگ و روحانیون و روشنفکران به اتهام های مضحک به زندان انداخته می شوند. قوانین را نیز در همین راستا تغییر داده اند و برای منافع خودشان استفاده می کنند. »
اوکتای گلعی اف، هماهنگ کننده « کمیته (جمهوری) آذربایجان بدون زندانی سیاسی» نیز گفت برای توقف این سرکوب ها، باید فشار بین المللی بر دولت جمهوری آذربایجان شکل گیرد و این نیز مستلزم حرکت جامعه در همین راستاست. »

نظر شما