شناسهٔ خبر: 18615257 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

افتتاح 2 پست اسکله مجتمع بندری کاسپین، گام بلند دولت در اشتغال زایی

انزلی - ایرنا - افتتاح 2 پست اسکله مجتمع بندری کاسپین منطقه آزاد انزلی با حضور رئیس جمهوری در نخستین روزهای سال اقتصاد مقاومتی؛ تولید و اشتغال، گواه روشنی از همت و گام بلند دولت یازدهم در تقویت اشتغال زایی در کشور است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر تحقق اقتصاد مقاومتی و لزوم افزایش صادرات تولیدات داخلی به کشورهای همسایه ، در منطقه آزاد انزلی نیز با توجه به اینکه کشورهای حاشیه دریای خزر و به خصوص روسیه به عنوان بازار اقتصادی مهم صادرات کالاهای ایرانی محسوب می شوند، ضرورت ایجاد یک بندر با قابلیت های ویژه برای پهلوگیری کشتی های تجاری با ظرفیت بالا از الزامات بنادر دریای خزر محسوب می شود.
در این راستا و در جهت تحقق این هدف ، ساخت مجتمع بندری کاسپین از سال ها قبل آغاز و تا به امروز علاوه بر پیشرفت قابل توجه دو موج شکن شرقی و غربی آن، دو پست اسکله از این مجتمع بندری نیز در موعد مقرر وعده داده شده، آماده بهره برداری و افتتاح به دست رئیس جمهوری ایران است.
**مجتمع بندری کاسپین با رویکرد صادرات به روسیه طراحی و درحال تکمیل است
روسیه به عنوان یکی از کشورهای هدف اقتصادی برای صادرات کالا از ایران محسوب شده و ایجاد بندری مناسب برای انجام مبادلات تجاری و پهلو گیری کشتی هایی با ظرفیت بالا از الزامات بنادر خزر است.
رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی در گفت وگو با ایرنا، با اشاره به استفاده از توان و ظرفیت بخش خصوصی در ایجاد این مجتمع بندری اظهار داشت: مجتمع بندری کاسپین با رویکرد صادراتی و با استفاده حداکثری از توان و سرمایه گذاری بخش خصوصی درحال ساخت است.
رضا مسرور افزود: مجتمع بندری کاسپین به عنوان بزرگترین بندر ایران در دریای خزر و همچنین بزرگترین پروژه زیرساختی مناطق آزاد کشور با مساحتی حدود 350 هکتار با امکان ایجاد 22 پست اسکله و ظرفیت نهایی 15 میلیون تن تخلیه و بارگیری و با پس‌کرانه‌ای به مساحت حدود 500 هکتار به دلیل واقع شدن در منطقه‌ای با پتانسیل بالای جغرافیایی و اقتصادی، می تواند موجب افزایش ظرفیت حمل و نقل در دریای خزر شود.
وی با اشاره به اینکه در ساخت 21 پست از 22 پست اسکله مجتمع بندری کاسپین از ظرفیت سرمایه گذاری بخش خصوصی استفاده می شود، یادآور شد: طراحی بندر نوین کاسپین بر اساس اصول بنادر نسل سوم، به گونه‌ای صورت گرفته که علاوه بر تأمین عمق مناسب برای سرویس دهی به انواع شناورهای تجاری، مسافری و نفتی ، برای کشتی های با ظرفیت بسیار بالاتر هم پیش بینی شده تا فضای بسیار مناسبی در داخل بندر برای تأمین ناوبری این شناورها در اختیار داشته باشد.
مسرور توسعه صادرات کشور و ارتقاء حجم مبادلات تجاری با کشورهای حاشیه دریای خزر ، افزایش درآمدهای ارزی ، رونق کریدورهای ترانزیتی منطقه را از ویژگی های مهم مجتمع بندری کاسپین ذکر و تاکید کرد: راه اندازی کریدور جدید پیشنهادی چین ، قزاقستان (اکتائو) ، ایران (منطقه آزاد انزلی)، ایجاد هزاران شغل مستقیم، پشتیبانی از سایر فعالیت ها به غیر از مبادلات کالا همچون فعالیت های حفاری، انتقال و پردازش ذخایر نفت و گاز در دریای خزر و وجود ظرفیت های لازم برای فعالیت صنایع کشتی سازی و تعمیراتی و در نهایت احداث اسکله های مسافربری برای توسعه گردشگری دریایی ، اهمیت ایجاد و تکمیل این مجتمع بندری را دو چندان می کند.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی با اشاره به انجام طرح های توسعه واحدهای تولیدی برای صادرات از طریق بندر کاسپین و ایجاد فعالیت های زنجیره ای پردازش کالا به عنوان بنادر نسل جدید با پس کرانه های وسیع برای امور صنعتی یادآور شد: توسعه هزاران شغل غیرمستقیم در منطقه، استان و کشور و فراهم سازی شرایط لازم برای تسریع در روند توسعه صنایع دریایی، دریانوردی و کشتیرانی ایران در خزر و احیای کریدورهای ترانزیتی و افزایش توان کشور در حمل و نقل کالا و مسافر در منطقه آزاد انزلی از موارد مهم دیگر این مجتمع بندری است .
وی تصریح کرد: ارزش سرمایه گذاری به روز شده سازمان منطقه آزاد انزلی در احداث این مجتمع بندری از ابتدای تاسیس تاکنون حدود هفت هزار میلیارد ریال و میزان سرمایه گذاری در حال انجام توسط بخش خصوصی حدود سه هزار میلیارد ریال است و با توجه به تلاش شبانه روزی و فعالیت کاری در سه شیفت و به صورت 24 ساعت، 2 پست اسکله از 22 پست اسکله طراحی شده (یک پست با تکیه بر منابع سازمان و یک پست از محل سرمایه گذاری بخش خصوصی) در اسفندماه سال 1395 تکمیل و هم اکنون آماده افتتاح است.
مسرور به مهندسی ارزش انجام شده در ساخت مجتمع بندری کاسپین و کاهش یک هزار میلیارد ریالی هزینه ها اشاره و تاکید کرد: راه اندازی این بندر نقش مهمی در توسعه صادرات و صادرات مجدد ایران به کشورهای حاشیه خزر خواهد داشت .

**مجتمع بندری کاسپین بستری مناسب برای توسعه فعالیت های دریایی است
توسعه فعالیت های دریایی در حوزه های تجاری و اقتصادی و خصوصاً گردشگری از جمله مواردی است که در اقتصاد هر کشور، تاثیری دوچندان داشته و موجبات رونق اقتصادی کشورهای دارای امکانات لازم را فراهم کرده و در نهایت توسعه گردشگری به عنوان صنعت مورد توجه دنیا بعد از صنعت نفت می تواند نقش بسزایی در گسترش مراودات و ارزآوری برای کشور داشته باشد.
رئیس سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح درحاشیه بازدید خود از مجتمع بندری کاسپین در اسفندماه سال گذشته در جمع خبرنگاران گفت که با توجه به وجود صنایع دریایی شهید تمجیدی در بندرانزلی به عنوان ظرفیت بالقوه کشتی سازی در گیلان و انجام تعمیر و ساخت انواع شناورهای نظامی و غیرنظامی، مجتمع بندری کاسپین بستری مناسب برای توسعه اینگونه فعالیت ها و ارائه خدمات به بخش غیر نظامی در این منطقه است.
دریادار رستگاری با اظهار خرسندی از تحولات چشمگیر در منطقه آزاد انزلی افزود: علاوه بر وجود شرایط لازم برای ایجاد شیپ یارد (محلی برای تعمیرات کشتی) برای کشتی های تا ظرفیت 30 هزار تن در این منطقه ، به دلیل وجود مسیر اتصال به دریای سیاه از خزر و اهمیت این دریا بین پنج کشور حاشیه آن ، با انجام فعالیت های مختلف در زمینه ساخت ، تولید و تعمیر انواع شناورهای دریایی در این منطقه علاوه بر تولید ثروت برای کشور و منطقه، زمینه مناسب برای اشتغالزایی بسیاری از افراد نیز در این منطقه فراهم می شود.
وی اظهار امیدواری کرد که با استفاده از توان بخش خصوصی و همکاری متقابل با منطقه آزاد انزلی در سال های آینده، مجموعه توانمند تولیدی و تعمیراتی برای انواع شناورها در دریای خزر به عنوان دریای صلح و دوستی ایجاد شود.
با همه این اوصاف و در شرایطی که همگان اذعان بر نقش مناطق آزاد در توسعه مراودات تجاری و نقش ویژه آن در رشد اقتصادی منطقه با کشورهای مختلف دارند ، 2 پست اسکله مجتمع بندری کاسپین در منطقه ازاد انزلی آماده افتتاح به دست رئیس جمهوری است و اواخر اسفندماه گذشته نیز کشتی سه هزار تنی ناز مهر در این اسکله به صورت آزمایشی پهلو گرفت تا با تلاش شبانه روزی برای ساخت 2 پست اسکله مجتمع بندری کاسپین، وعده آماده سازی این دو پست اسکله به رئیس جمهوری در سفر سال 1394 ایشان به منطقه آزاد انزلی محقق شده و با توجه به موقعیت ویژه مجتمع بندری کاسپین در تکمیل کریدور شمال - جنوب ، افزایش اشتغال و سرمایه گذاری در منطقه و استان و همچنین تاثیر بسزای آن در اقتصاد ملی تحقق یابد.
حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهوری در پانزدهمین سفر استانی دولت به گیلان که بیست و ششم و بیست و هفتم فروردین ماه سال 1394 انجام شد، از منطقه آزاد انزلی، مجموعه های اقتصادی این منطقه و نیز طرح توسعه بندری کاسپین بازدید کرد.
وی بندر کاسپین را یکی از بنادر مهم دریای خزر در آینده نزدیک خواند و گفت که باید از مسیر دریای خزر برای حمل و نقل کالا حداکثر بهره برداری را انجام دهیم، بندرانزلی می تواند به هاب ترانزیت منطقه تبدیل شود.
براساس مصوبه هیأت دولت در سال 1375 منطقه وی‍ژه اقتصادی بندرانزلی در 2 بخش جداگانه تعیین شد. در سال 1382 منطقه ویژه اقتصادی انزلی به منطقه آزاد تجاری صنعتی انزلی بدل شد و سال 1383 نیز اساسنامه سازمان منطقه آزاد تجاری - صنعتی انزلی مورد تصویب هیأت وزیران قرار گرفت و محدوده منطقه آزاد تجاری صنعتی انزلی در سال 1384 از طرف هیأت وزیران تعیین و ابلاغ شد که بر اساس آن، منطقه آزاد انزلی در سه بخش و محدوده مجزای بندری، اداره کل بنادر و کشتیرانی گیلان، شهرک های صنعتی انزلی و محدوده منطقه ویژه اقتصادی سابق انزلی با مساحت سه هزار و 200 هکتار خشکی و تا عمق 2 کیلومتر از دریا در طول 20 کیلومتر از حاشیه دریای خزر را شامل می‌شد.
منطقه ویژه اقتصادی انزلی نیز در دوره ریاست جمهوری مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی تصویب و در سال 1384 به منطقه آزاد انزلی تبدیل شد.
مجتمع بندری کاسپین دارای 2 موج شکن است که طول موج شکن شرقی 2665 متر و طول موج شکل غربی 2435 متر است.
منطقه آزاد انزلی تنها منطقه آزاد ایران در حاشیه دریای خزر است؛ کشورهای حاشیه دریای خزر ، ترکیه و آسیای جنوب شرقی عمده بازارهای صادرات و واردات محصولات از طریق منطقه آزاد انزلی هستند.
قرار گرفتن در مسیر کریدور بین المللی شمال - جنوب، دارابودن موقعیت ویژه در زمینه ارتباط با کشورهای حاشیه دریای خزر، همجواری با بنادر آستراخان و لاگان در روسیه، راسنودسک در ترکمنستان، اکتائو در قزاقستان و باکو در آذربایجان، دسترسی از طریق راه های مناسب، به بازارهای مصرف کشورهای CIS، نزدیکی به فرودگاه بین المللی رشت از جمله مزایای منطقه آزاد انزلی است.
حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهوری، فردا (پنجشنبه دهم فروردین ماه) به منظور افتتاح 15 طرح عمرانی، زیربنایی، بهداشتی، درمانی، مخابراتی، بندری، صنعتی و کشاورزی با 25 هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری به استان گیلان سفر می کند. با بهره برداری از این طرح ها برای افزون بر سه هزار و 600 نفر اشتغال ایجاد می شود و هزاران اشتغال غیرمستقیم نیز خواهد داشت.
گزارش از: رضا اکبری ** انتشاردهنده: کبیری
7471/2007

انتهای پیام /*

نظر شما