شناسهٔ خبر: 18614600 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: فردا قدیمی | لینک خبر

از شلوار باب اسفنجی تا لمپن وارداتی!+عکس

سال ۹۵ پر از سوژه‌ها و نفراتی بود که سوژه شدند و البته هفته موضوع اول رسانه بودند. در این سال از سوشا مکانی و شلوارش تا دعواهای گودرزی با اجزای فوتبال دیده می‌شد.

صاحب‌خبر -
خبرنگار مهر: فوتبال  پر از سر و صداست، از این عید نوروز تا آن عید نوروز خبرهای بسیار زیادی از فوتبال می شنویم، خبرهایی که در سال قبل باورشان نمی کردیم. از معجزه هایی مثل برد شش گله بارسلونا بر پاریسن ژرمن بگیرید تا متهم شدن بلاتر و پلاتینی. در سال ۹۵ برای ایران هم خبرهای زیادی در مورد فوتبال شنیده شد، برخی از آنها بسیار نگران کننده بود برخی هم جالب بود.
 
محمود گودرزی
این درست که محمود گودرزی وزیر ورزش بود و فوتبالی محسوب نمی شد اما به دلیل درگیری های یادی که در فوتبال داشت و مخالفت هایی که بعضا با فوتبال انجام می داد همیشه چهره بود در نتیجه کنار رفتنش هم از کابینه دولت برای فوتبال یک موضوع. یژه محسوب می شد.
 
فوتبال 
 
گودرزی که در کارنامه اش درگیری های بسیار زیادی با اهالی فوتبال دیده می شود پیش از این ها به کی روش لقب «لمپن وارداتی» داده بود و با افشارزاده هم درگیری های زیادی داشت و به طور کلی استقلالی ها او و تصمیم هایش را دوست نداشتند.
 
گودرزی که از وزارت ورزش رفت آرام آرام هم پرسپولیس و استقلال و هم تیم ملی به آرامش رسیدند و گرچه اشتباه ها و اتفاقات زیادی را مرتکب شده اند اما در مجموع آرامش دارند و حداقل با وزیر در حال کشمکش و درگیری نیستند.
 
در آن سو تیم ملی هم باز اگر چه از ناحیه کی روش دعواهای زیادی را با دیگران می بیند اما با این وجود از طرف وزارت درگیری های پی در پی ندارد. گودرزی حتی طی مصاحبه ای تند از افشارزاده هم انتقاد کرد:
 
«آقای افشارزاده به علت اینکه هزینه بسیار زیادی را به بیت‌المال تحمیل کردند، من از ایشان رضایت نداشتم. ایشان طبق صورتی که خودشان داده‌اند، با ۲۸میلیارد تومان تیم را بسته‌اند و هزینه کرده‌اند. آقای طاهری در پرسپولیس، ۱۵میلیارد هزینه کرده‌اند. به چه حقی این کار را کرده‌اند!؟ البته ۲۲میلیارد گفته‌اند و ۶میلیارد بابت چیز دیگری بوده، اما همین ۲۲میلیارد رقم کمی نیست. اگر با ۱۵میلیارد پرسپولیس مقایسه کنیم، اختلاف زیادی دارد - که تازه آن ۱۵میلیارد هم شاید عدد بزرگی باشد. گران‌ترین بازیکنان و مربیان را در تیم استقلال جمع کرده بودند! »
 
کی روش
اسم این مربی همراه با جنجال های زیادی است و به همین دلیل باید او را هم در لیست سوژه های فوتبال در نظر گرفت. کی روش امسال از همه سال های قبل هم بیشتر با مسئولان و مربیان دعوا کرد چون امسال حتی زمین تمرین استاندارد هم نداشت و سه اردوی ارمنستان، تایلند و اماراتش هر کدام به دلیلی به هم ریخت و به نظر می رسد عقب افتادن از برنامه ها او را به شدت عصبی می کند. البته شاید همه مربیان بزرگ دنیا همین وضعیت را داشته باشند و بی برنامگی و کمبودهای سخت افزاری را اصلا تحمل نکنند.
 
شاید اگر خود سر آلکس فرگوسن هم اینجا بود و زمین تمرینش ۶۰ در ۶۰ بود بیشتر از کی روش با ما درگیر می شد کما اینکه او با یاپ استام، روی کین و بکهام هم درگیری هایی بعضا فیزیکی داشت و مثل کی روش بی اعصاب بود. فقط یکی از بیانیه های کی روش این بود:
 
«ما از فرهنگ بومیان آمریکای شمالی یاد گرفتیم که "بهتر است با ۱۰۰۰ دشمن خارجی بجنگید تا ۱ دشمن داخلی”.  آفریقایی های باستان نیز می گفتند که یک سوراخ کوچک می تواند قایق را غرق کند.
 
باید از مردم باستان یاد بگیریم و از دانش و تجربه هایشان درس زندگی بگیریم. روز گذشته من صحبتی راجع به موضوع "قدرت تکرار” داشتم. تمام اجزای هستی زود یا دیر با مرگ روبرو خواهند شد ولی مرگ می تواند خلاق ترین سازنده تجدد در زندگی باشد. با توجه به این موضوع باید گفت که دلیل اینکه شهامت نداریم بعضی تصمیمات را اخذ کنیم این نیست که اخذ این تصمیمات دشوار است. ما شهامت نمی کنیم بعضی تصمیمات را اخذ کنیم زیرا نسبت به آنها بی تفاوت شده ایم و این بی تفاوتی در گذر زمان باعث می شود این تصمیم سخت و سخت تر شود.
 
بدون یک رهبری عالی، هیچ حرکت رو به جلویی اتفاق نخواهد افتاد. برای همین است که اگر رهبری ما برای مثال در تصمیم گیری شهامت نداشته باشد، ثبات نداشته باشد، انعطاف نداشته باشد، دید نداشته باشد، ایمان و تمرکز نداشته باشد، نمی توانیم مردم را مقصر بدانیم.   اگر بازیکنانم با من هم دیدگاه نباشند به این خاطر است که به رهبری من ایمان ندارند. اگر به من وفادار نباشند، اگر تعلق خاطر و شور و انگیزه نداشته باشند، وظایف را نشناسند به این خاطر است که من نتوانستم ابزار درست، دلایل منطقی و رضایت و انگیزه و شور و هیجان را به آنها منتقل کنم. و وقتی ما ناکام می شویم، باید فروتن باشیم و وظایفمان را بشناسیم.
 
دوستان عزیز این را بدانید که حالا و همیشه، پیروان بزرگ با رهبران بزرگ محقق شده اند. باید بدانیم که رهبران بزرگ باید شهامت داشته باشند که تصمیم گیری کنند و با واقعیت روبرو شوند. رهبران بزرگ نباید به اسطوره های دروغ و تقلب تبدیل شوند. رهبران بزرگ باید شهامت داشته باشند، حتی وقتی که با دشمنانی که از درون ما هستند روبروییم. رهبران بزرگ باید سخت تلاش کنند و تمامی سوراخ های قایق را که باعث عدم رضایت و بی انگیزگی می شوند پر کنند.
 
از پیشینه من که به آفریقا باز می گردد یاد گرفتیم که هیچکس با مارها در تختش نمی خوابد. به این داستان قدیمی فکر کنید که عقرب از قورباغه خواست او را از طول رودخانه عبور دهد. چیزی که جالب است این است که اطراف ما هنوز افرادی هستند که از نیش زدن عقرب تعجب می کنند. آیا آنها آدم های ساده ای هستند یا شریک عقربند؟ »
 
برانکو
ایوانکوویچ که سال گذشته قهرمانی را به سادگی و با تفاضل گل از دست داده بود برای امسال سعی کرد همه چیز را عوض کند، او که پرسپولیس تهاجمی در اختیار داشت برای سال ۹۵ ابتدا سعی کرد تیمی بسازد که گل نخورد و بعد به دنبال تهاجم باشد.
 
برانکو اما در این مسیر با کی روش بارها درگیر شد و این درگیری ها سوژه های سال ۹۵ بودند. ایوانکوویچ حتی تهدید کرد که ممکن است بازیکنان پرسپولیس را به تیم ملی ندهد:
 
«اگر منطقی به موضوع نگاه کنید متوجه می‌شوید بازیکنان بدون تست پزشکی اجازه ندارند در لیگ شرکت کنند و اینکه ملی‌پوشان اجازه شرکت در این تست را پیدا نکردند اتفاق عجیبی است. کی‌روش دارد وارد بازی‌های خطرناکی می‌شود و در مورد بازیکنان گروکشی می‌کند. وی ادامه داد: کی‌روش با این کار در واقع می‌خواهد حتی تعیین کند چه تیمی قهرمان لیگ شود و چه تیمی سقوط کند! کی‌روش سرمربی تیم ملی است، اما تیم ملی برای او نیست! کی‌روش با این کار با احساس میلیون‌ها ایرانی بازی می‌کند.
 
سرمربی تیم فوتبال پرسپولیس در پاسخ به این پرسش که چه برخوردی با ملی‌پوشان این تیم خواهد کرد؟ تاکید کرد: به ملی‌پوشان تیمم اجازه نخواهم داد در اردوی تیم ملی شرکت کنند. »
 
این درگیری ها تا جایی ادامه پیدا کرد که کی روش هم اعلام کرد دیگر بازیکنان پرسپولیس را دعوت نخواهد کرد، البته نه او و نه برانکو چنین کاری را انجام ندادند و این درگیری ها در حد ادعا باقی ماند.
 
بهرام افشارزاده
بهرام افشارزاده با کوهی از تجربه به استقلال آمد و دو سالی هم کوشید اما نتوانست با استقلال جام بیاورد، با این وجود برای سال سوم تیم را با منصوریان بست اما قبل از آنکه نتیجه زحمت خود را ببیندتحت فشار وزیر ورزش استعفا داد و رفت. افشارزاده در پاسخ به گودرزی گفت:
 
«این صحبتها نشان دهنده علاقه گودرزی به پرسولیس است. لیستی که ما اعلام کردیم، حقیقت ماجرا است در حالیکه باشگاه پرسپولیس بیش از ۲۲ میلیارد خرج کرده (رسمی و غیررسمی) و رقم اعلام شده رسمی باشگاه پرسپولیس به سازمان لیگ ۱۸ میلیارد است اما جالب اینجاست که آقای گودرزی به دلیل تعصب و علاقه مندی بیش از حد به پرسپولیس ۱۸ میلیارد را در مصاحبه ۱۵ میلیارد یاد می کند. در مورد این رقم های اعلامی من قصد دخالت در امور پرسپولیس را ندارم اما شائبه های بسیار زیادی در مورد رقم های بازیکنان این تیم مانند وحید امیری، جلال حسینی، بیرانوند، علی پور، امید عالیشاه، طارمی، رضاییان بوده و آیا پول رضایتنامه گولچ، طارمی و رضاییان در حسابها آمده است یا خیر؟
 
همگان قبول دارند که این ارقام، ارقام واقعی نیست. چگونه در پرسپولیس این ها دیده نمی شود و آقای گودرزی از رقم ۱۵ میلیاردی صحبت می کند. من حقیقت را گفتم و شان هوادار استقلال را جذب بهترین بازیکن و مربی می دانم. شک نکنید تیمی که پرسپولیس بسته اگر بیشتر از استقلال هزینه نکرده باشد، کمتر از ما نیست. مبالغ ثبت نشده پرسپولیس در حساب ها همان قرارداد استیل آذین ایرانیان در پشت پیراهن پرسپولیس است. »
 
علیرضا منصوریان
علیرضا منصوریان امسال بیش از همه عمرش سوژه شد، پس از ورود به استقلال از نتیجه نگرفتن ها بگیرید تا برسید به نتیجه گرفتن های این مربی همه سوژه بود. از لباس هایش تا مصاحبه های طولانی اش. منصوریان سال سختی داشت اما پایان بدی در سال ۱۳۹۵ نداشت.
 
مهدی تاج
مهدی تاج امسال بالاخره رئیس فدراسیون فوتبال شد و کفاشیان پس از دو دوره مدیریت نایب رئیس شد. تاج در بسیای از موارد امسال سوژه شد به ویژه وسط دعواهای کی روش با خودش و برانکو.
 
تاج البته سال خوبی را پشت سر نگذاشت و انتقادهای زیادی در مورد این رئیس پیرامون امکانات و اردوها و بازی های تدارکاتی در مورد تیم ملی ایران باقی ماند.
 
سوشا مکانی
عکسی از سوشا مکانی در حالی که شلوار نامناسبی پوشیده بود در فضای مجازی منتشر شد. ابتدا تصور می‌شد شاید این عکس فتوشاب باشد اما سکوت وی و مسئولان باشگاه پرسپولیس این شائبه را کمرنگ کرد. بسیاری از افراد اعتقاد داشتند با توجه به جایگاه اجتماعی سوشا مکانی، وی نباید با این ظاهر در جامعه حاضر شود.
 
 حجت‌الاسلام علیرضا علیپور رئیس کمیته صیانت از سلامت سازمان لیگ در این باره گفت: افرادی که مشهور می‌شوند باید مراقب رفتار خود باشند. این افراد خواسته یا ناخواسته الگوی بسیاری از جوانان محسوب می‌شوند و به همین دلیل باید از رفتار و کردار خود مراقبت کنند.
 
 در نهایت سوشا که پیش از این هم عکس های خانوادگی اش منتشر شده بود و حتی یک بار بازداشت شده بود هم در نهایت محروم شد. او سوژه بزرگی در فوتبال سال ۹۵ ایران بود.

برچسب‌ها:

نظر شما