شناسهٔ خبر: 18614358 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

رئیس کمیسیون آموزش مجلس:

جایگزین نفت باید در اقتصاد مقاومتی پیدا شود/ باید به‌دنبال دانشگاه‌های نسل چهارم باشیم /کاهش بودجه پژوهشی به اقتصاد مقاومتی آسیب وارد کرد

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه در اقتصاد مقاومتی باید برای نفت جانشین پیدا شود، گفت: نباید به معادن چوب حراج زده شود و به صورت خام فروشی صادر شود در حالی که هیچ افزایش افزوده‌ای ندارد و هزینه تولید را نمی‌پوشاند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، محمدمهدی زاهدی بعد از ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه مازندران که در دفتر خبرگزاری فارس اظهار کرد: جمنا متشکل از جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی است و هدف از آن انسجام بین نیروهای انقلاب و ارزشی و جریان انقلابی در نظام است.

وی با اشاره به اینکه باید با هماهنگی و برنامه‌ریزی با وحدت کلمه و وحدت رویه وارد انتخابات ریاست جمهوری شویم، افزود: اگر جبهه مردمی انقلاب اسلامی در انتخابات پیروز نشود بعد از آن باید در صحنه‌های مختلف کشور تأثیرگذار باشد.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در بحث بودجه پژوهشی کشور گفت: دو سال اخیر این بودجه کمتر از نیم درصد بود در حالی که تصریح قانون است که یک تا سه درصد باشد و یک درصد حداقلی بود که از این بابت از دولت گلایه داریم.

این مسؤول با اشاره به اینکه در بحث اقتصادی مقاومتی اساس اقتصاد باید دانش‌بنیان باشد، اضافه کرد: لازم است ایده‌ها به محصول، بازاریابی و بازارسازی تبدیل شود.

زاهدی گفت: وقتی بودجه پژوهش کشور کاهش یابد نقش اقتصادی دانش‌بنیان را کم‌رنگ و به صورت غیرمستقیم به اقتصاد مقاومتی ضربه زده می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه در اقتصاد مقاومتی باید برای نفت جانشین پیدا شود، ادامه داد: نباید به معادن چوب حراج زده شود و به صورت خام فروشی صادر شود در حالی که هیچ افزایش افزوده‌ای ندارد و هزینه تولید را نمی‌پوشاند.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در اجرای اقتصاد مقاومتی باید با اقتصاد دانش‌بنیان ذخایر نفت و گاز به سایر محصولات فناوری توجه شود، تصریح کرد: با اقتصاد دانش‌بنیان می‌توانیم بیش از هزاران برابر ارزش افزوده داشته باشیم.

این مسؤول به بازنگری جدید در رشته‌های تحصیلی، متون، محتوا، تألیف جدید درس‌ها با رویکرد اسلامی را مورد تأکید قرار داد و افزود: کارهای خوبی هم در این راستا صورت گرفت اما لازم است بیشتر کار شود.

زاهدی با بیان اینکه کمیته تحول علوم انسانی که با ریاست حداد عادل فعالیت می‌کند انتظار است همکاری در این بخش افزایش یابد، گفت: در حوزه و دانشگاه افراد شاخص علمی داریم اما برای این افراد سخت است تا محتوای درسی مشخص کنند و یا سرفصل درس بدهند و رشته‌های جدید تعریف کنند.

وی افزود: حداد عادل از جذب نیروها استقبال می‌کند در حالی که نیرو با ویژگی‌های که بتواند علم را تبدیل به محتوای درسی کند کم داریم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور با اشاره به اینکه در برنامه ششم توسعه برای نخستین‌بار کار بزرگی انجام شد و نگاه ما به آموزش عالی جدید است، خاطرنشان کرد: نگاه مهارتی و کارآفرینی در این برنامه حاکم است.

این مسؤول اظهار کرد: ما باید به‌دنبال دانشگاه‌های نسل چهارم باشیم که خروجی آن افراد دارای مهارت، متعهد، کارآمد و کارآفرین باشند.

زاهدی با بیان اینکه یکی از افتخارات دولت قبل توسعه علم و فناوری در حوزه‌های نوین از جمله هوا و فضا و هسته‌ای بوده است، افزود: امیدواریم این پیشرفت در دولت انقلابی دوازدهم از سر گرفته شود.

وی بیان کرد: معتقدم جامعه علمی و دانشگاهی کشور از متعهدترین اقشار جامعه هستند که بزرگ‌ترین دغدغه آنها اقتدار کشور است.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی افزود: امروز پرشورترین مراسم‌ مذهبی، نمازهای جماعت و اعتکاف در دانشگاه‌ها برگزار می‌شود.

وی یکی از اولویت‌های مازندران را توجه به مسائل زیست‌‌محیطی و منابع طبیعی دانست و ادامه داد: بخشی از این منابع طبیعی از جمله جنگل‌های هیرکانی در طول دو دهه گذشته به دلیل خشکسالی، آتش‌سوزی و یا قطع غیرقانونی از بین رفته است.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی به حوزه گردشگری در مازندران پرداخت و افزود: گردشگری در مازندران نیازمند توسعه بخش‌های خدماتی، رفاهی، جاده‌ای و ریلی است که در حال حاضر عائدی استان از حداقل 17 میلیون گردشگر در سال فقط ترافیک شهری، تولید حجم زیاد زباله و برخی ناهنجاری‌های اجتماعی است.

زاهدی گفت: این درحالی است که حق مردم مازندران از این همه گردشگر اشتغال جوانان و رونق اقتصادی است.

انتهای پیام/ح

برچسب‌ها:

نظر شما