شناسهٔ خبر: 18613911 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

دیپلمات کهنه‌کار آمریکایی:

از فرصت برجام برای مهار ایران استفاده کنیم

R1016168/P36447/S8,90,95,97,1128/CT10

اجرای موشکافانه برجام، حمایت از دولت عراق، حل و فصل جنگ یمن و کاهش نفوذ ایران در سوریه، چهار مولفه راهبرد پیشنهادی مطرح شده در کمیته روابط خارجی سنای آمریکا برای مهار تهران است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، «مارتین ایندیک» که طراح تئوری مهار دوگانه در دوران ریاست‌جمهوری «بیل کلینتون» برای مقابله با ایران و عراق به شمار می‌رود در نشستی با موضوع «راهبرد آمریکا در قبال ایران» در کمیته روابط خارجی سنای این کشور، راهبردهای مدنظرش برای مهار ایران در دوران پسابرجام را تشریح کرد.

در این نشست، وی طراحی چنین راهبردی را از اصلی‌ترین اولویت‌های دولت آمریکا برشمرد و گفت: «طراحی چنین راهبردی از اولویت‌های اضطراری ما است زیرا بلندپروازی‌های هژموتیک ایران منابع آمریکا و متحدان این کشور در خاورمیانه را تهدید می‌کنند».

ایندیک در بخش دیگری از اظهاراتش به شکست سیاست‌های آمریکا در قبال ایران اعتراف کرد و گفت: «ایرانی‌ها که در محیطی استراتژیک زندگی می‌کنند و هنر استراتژی را از زمان کورش کبیر – 600 سال قبل از تولد مسیح – تمرین کرده‌اند با انجام اقداماتی چون تضعیف نظام‌مند تلاش‌های ما برای پیشبرد صلح اعراب-اسرائیل، استفاده از نیروهای نیابتی خود ماند حزب‌الله، جهاد اسلامی فلسطین و حماس توانسته‌اند در مقابله با رویکرد ما موفق عمل کنند».

دیپلمات کهنه‌کار آمریکایی در ادامه با بیان اینکه آمریکا به یک «راهبرد جامع، یکپارچه و قابل دوام برای مهار ایران» نیازمند است، «اجرای موشکافانه برجام» را اولین مولفه چنین راهبردی خواند و گفت: «تا زمانی که ایرانی‌ها به دقت به این توافق پایبند باشند ایالات متحده و متحدانش در منطقه از فرصتی حیاتی برای طراحی و اجرای سایر مولفه‌های این راهبرد مهار بهره‌مند خواهند شد. باید آماده انجام یک بازی درازمدت باشیم و برجام این را امکان‌پذیر می‌کند».

ایندیک حمایت از دولت عراق و ارتش این کشور برای مبارزه با داعش و حل و فصل سیاسی جنگ یمن را مولفه‌های دوم و سوم راهبرد مد نظرش برای مهار ایران خواند.

این دیپلمات کهنه‌کار آمریکایی، کاهش نفوذ ایران در سوریه را چهارمین مولفه این راهبرد خواند، اما گفت که اجرای این مولفه با تعیین هدف‌هایی غیرواقعی نظیر «بیرون راندن ایران از سوریه» امکان‌پذیر نخواهد بود». او در این باره گفت: «انجام این کار ممکن است هدف غائی ما باشد، اما ما باید این را بدانیم که نه ما، نه روس‌ها اراده یا توانایی دست یافتن به این هدف در شرایط فعلی را نخواهیم داشت».

انتهای پیام/

نظر شما