شناسهٔ خبر: 18613063 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

برای حفظ سلامتی مصرف غذاهای سرخ کرده را کاهش دهیم

زنجان - ایرنا - کارشناس مرکز اطلاع رسانی غذا، آرایشی و بهداشتی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی زنجان گفت: برای حفظ سلامتی باید مصرف غذاهای سرخ کرده کاهش یابد و بهتر است غذا به صورت آب پز، بخارپز، کباب شده یا تنوری تهیه شود.

صاحب‌خبر -

فرناز جزء دائمی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در صورت لزوم، از روغن مایع مخصوص سرخ کردنی به جای روغن های جامد و روغن مایع معمولی به جای روغن های جامد، کره، مارگارین و چربی های حیوانی و از روغن های مایع مثل روغن زیتون، روغن آفتابگردان و روغن ذرت استفاده شود.
وی یادآوری کرد: مصرف روغن زیتون برای مصارف پخت مناسب است ولی این روغن به حرارت بالا، حساس است و مصرف آن به عنوان جانشینی برای سس های سالاد توصیه می شود.
جزء دائمی افزود: چربی ها و روغن ها نقش مهمی را در افزایش فشار خون برعهده دارند و در این میان روغن های جامد (روغن نباتی جامد، کره، پیه، دنبه و روغن حیوانی) منجر به سفتی و سختی رگ ها شده و زمینه را برای ابتلا به فشار خون بالا فراهم می کند.
وی بیان کرد: همچنین مصرف این روغن ها منجر به تشدید این بیماری در افراد مبتلا می شود و گوشت قرمز، شیرینی ها، سس های پرچرب، فرآورده های گوشتی آماده، لبنیات پرچرب، دسرهای آماده شیرین و پرچرب، نان های صنعتی روغنی از جمله محصولات پرچرب و خطرناک برای بیماری فشار خون به شمار می رود.
کارشناس مرکز اطلاع رسانی غذا، آرایشی و بهداشتی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی زنجان ادامه داد: افراد باید چربی قابل رویت گوشت را قبل از پخت تا حد ممکن جدا کرده و مصرف آن را در وعده های غذایی محدود کنند.
وی اظهار کرد: گوشت حاوی مقداری چربی پنهان است و با مصرف آن در مقابل باید مصرف مواد غذایی پرفیبر را افزایش داد زیرا فیبر موجود در مواد غذایی مانند حبوبات و غلاتی که سبوس آنها جدا نشده به کنترل سطح کلسترول خون کمک می کند.
جزء دائمی خاطرنشان کرد: همچنین افراد باید از مصرف کله پاچه، مغز و دل و قلوه که حاوی مقادیر بالایی کلسترول هستند تا حد ممکن خودداری کرده و سوسیس و کالباس و همبرگر را تا حد امکان مصرف نکنند و قبل از طبخ مرغ، پوست آن را به طور کامل جدا کنند.
6085/7320
خبرنگار: اعظم شامی ***انتشار دهنده: رویا رفیعی

انتهای پیام /*

نظر شما