شناسهٔ خبر: 18612975 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری | لینک خبر

به امید آسمانی آبی

صاحب‌خبر -

میثم طباطبائی*

تهران پایتخت جمهوری اسلامی ایران  جمعیتی معادل 13 میلیون نفر در طول روز دارد در حالی که جمعیت آن در شب کاهش می یابد. لکن فارغ از این تغییرات جمعیتی روزانه تهران همچنان یکی از آلوده ترین شهرهای دنیا است.

بر اساس آمار رسمی آلودگی هوا عامل مرگ 2900 تا 4000 نفر در سال تنها در شهر تهران می باشد. عامل اصلی این آلودگی گازهای خروجی اگزوز وسایل نقلیه است. در پاسخ به این آولودگی و جهت کاهش آن هر ساله دولت روزهایی را در کشور تعظیل عمومی اعلام می کند. اما راههای بهتری جهت کاهش آلودگی هوا وجود دارد. از آن جمله استفاده از انرژی های تجدیدپذیر نظیر سوختهای زیستی است. بازیافت روغن های پسماند خوراکی و تولید بیودیزل یا گازوئیل زیستی از جمله راهکار های موثری است که می تواند قدمی موثر محسوب شود.

هر ساله در ایران صدها هزار لیتر روغن پسماند خوراکی تولید می شودکه یا در سیستم فاضلات شهری دفع می گردد و یا به صورت غیر قانونی در صنایع آرایشی بهداشتی (عمدتا جهت تولید صابون)، صنایع تولید خوراک دام و یا در تولید شیرینیجات مورد استفاده قرار می گیرند. این قبیل کاربردهای غیر بهداشتی می تواند منجر به مخاطرات جدی نظیر بیماریهای پوستی و در موارد حاد سرطان شود. از طرف دیگر دفع روغن پسماند خوراکی در سیستم فاضلاب نیز معضلاتی نظیر گرفتگی لوله ها و آلودگی شدید منابع آبی نظیر آبهای زیرزمینی و رودخانه ها را به دنبال دارد. حجم قابل توجهی از این روغن ها قابل بازیافت و تبدیل شدن به سوخت بیودیزل است.

بیودیزل یک سوخت جایگزین است که با هر نسبتی با گازوئیل نفتی قابل اختلاط است. علاوه بر این هیچ نیاز به اعمال هیچ تغییراتی در موتورهای دیزل و جایگاهای سوختگیری تا سطح اختلاط 20% وجود ندارد. به عبارت بهتر بیودیزل سوخت پایداری است که می تواند جایگزین سوخت گازوئیل با منشا نفتی شود. در همین راستا کارگروه بیوتکنولوژی محیط زیست (کمیته سوختهای زیستی) ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی-فناوری ریاست جمهوری با همکاری سازمان اتوبوسرانی تهران و حومه، انجمن سوختهای زیستی ایران و دفتر کمکهای کوچک، تسهیلات محیط زیست جهانی، برنامه عمران سازمان ملل متحد ( SGP/GEF/UNDP )، اولین پایلوت شهری استفاده از این سوخت دوستدار محیط زیست در کشور را اجرا نمود و نتایج رضایت بخشی حاصل شد.

 این پروژه در سال 1396 با محوریت کارگروه بیوتکنولوژی محیط زیست (کمیته سوختهای زیستی) ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سازمان اتوبوسرانی تهرانو حومه، انجمن سوختهای زیستی ایران، شرکت   کارت اعتباری   ایران کیش، دفتر کمکهای کوچک، تسهیلات محیط زیست جهانی، برنامه عمران سازمان ملل متحد و با حمایت رسانه ای رادیوی سراسری جوان در سطح گسترده تری ادامه خواهد یافت. به امید آسمانی آبی برای تهران و سایر کلان شهرهای ایران عزیز.

*رئیس کمیته سوختهای زیستی(کارگروه بیوتکنولوژی محیط زیست، ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری) و رئیس انجمن علمی سوختهای زیستی ایران

منبع: isti.ir

 

پایان پیام/

نظر شما