شناسهٔ خبر: 18607612 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: هدانا | لینک خبر

عزیمت روحانی به تهران/ دیدار با پوتین، امضای اسناد در مسکو و بیانیه مشترک

ایرنا

صاحب‌خبر -

روحانی و اعضای هیات بلندپایه از جمله محمد نهاوندیان رئیس دفتر رئیس جمهوری، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه، محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت، محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، ولی الله سیف رئیس بانک مرکزی و نیره‌سادات پیروزبخت رئیس سازمان ملی استاندارد عصر دیروز (دوشنبه) وارد مسکو شدند.
نخستین برنامه در دستور کار رئیس جمهوری اسلامی دیدار با دیمیتری مدودیف نخست وزیر روسیه در باره مسائل منطقه ای و همگرایی بین المللی بود که هر دو مقام بلندپایه بر لزوم شتاب بخشی بر توسعه آن تاکید کردند.
در این دیدار که دوشنبه شب با حضور مهدی سنایی سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه برگزار شد، روحانی گفت: امیدوارم در این سفر شاهد تحول جدیدی در روند توسعه همکاری های مشترک در حوزه های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و مسایل بین المللی باشیم.
مِدوِدیِف نخست وزیر روسیه نیز اظهار کرد: مسکو مصمم به گسترش روابط در همه حوزه ها با جمهوری اسلامی ایران است.
حضور رئیس جمهوری در دانشگاه دولتی مسکو (ام گ او) که 262 سال پیش بنیاد گذاشته شده و یکی از بزرگ ترین دانشگاههای جهان است نیز از دیگر برنامه های روحانی و هیات همراه بود که امروز انجام شد.
در آغاز این حضور، دکترای افتخاری دانشگاه به رئیس جمهوری ایران به نشانه ارزشمند بودن اقدام های ایشان در نزدیک شدن روابط ایران و روسیه اهدا شد.
ویکتور سادوو نیچی رئیس دانشگاه دولتی مسکو در این مراسم گفت که به پاس خدمات و اقدام های دکتر روحانی رئیس جمهوری اسلامی برای تقویت و توسعه روابط علمی و آکادمیک ایران و روسیه، دکترای افتخاری دانشگاه به ایشان اعطا می شود.
رئیس جمهوری اسلامی ایران سپس در جمع مسئولان، اساتید و دانشجویان دانشگاه دولتی مسکو گفت: انسان امروز بیش از هر زمان نیازمند و خواهان جهانی با ملت هایی در کنار هم نه رویاروی یکدیگر است.
وی افزود: حل مشکلات پیچیده جهان امروز، نیازمند همکاری دانشمندان و دولت ها است. افول سیطره غرب و پایان انحصار ثروت، فرصتی تاریخی برای بنا کردن بنیان های جهانی جدید است و اکنون عزم جهانی برای مبارزه با ریشه های خشونت و افراطی گری ضروری است.
رئیس جمهوری ایران با تاکید بر اینکه اسلام هراسی، نژاد پرستی و اندیشه های تکفیری، ریشه مشترک دارند، اظهار کرد: بیاییم اجبار را به انتخاب، تحمیل را به تحمل، تحقیر را به تکریم و خشونت و افراط را به محبت و مدارا تبدیل کنیم.
امروز نیز پیش از دیدار سران ایران و روسیه، حسن روحانی با نثار تاج گل بر آرامگاه سربازان گمنام در باغ الکساندورف نزدیک کاخ کرملین به قربانیان جنگ دوم جهانی ادای احترام کرد.
استقبال رسمی از رئیس جمهوری ایران با گارد احترام و تشریفات ویژه آغازگر برنامه های مذاکرات امروز و کنفرانس خبری رئیسان جمهوری دو کشور در کاخ کرملین بود.
پیش از دیدار امروز نیز روحانی و پوتین هشت بار در روسیه، ایران و در حاشیه نشست های بین المللی خارج از دو کشور مذاکره کرده بودند که نتیجه آن شتاب گرفتن روابط از سال 92 تا کنون است.
پوتین در این دیدار اظهار کرد: ایران همسایه خوب و شریک باثبات و مطمئنی برای روسیه است و دو کشور از مناسبات دیپلماتیک با پیشینه بیش از 500 سال برخوردارند.
رئیس جمهوری روسیه تاکید کرد: مسکو و تهران در همه زمینه ها با یکدگر همکاری دارند که شامل امور بین المللی، حل مسائل بسیار دشوار در این عرصه و اقتصادی می شود.
پوتین همچنین با بیان اینکه در دوران تازه نیز در تمامی این عرصه ها به نتایج چشمگیری دست یافته ایم، به افزایش 70 درصدی مبادلات بازرگانی دو کشور در سال 2016 نسبت به سال 2015 اشاره کرد.
روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران نیز در این دیدار تاکید کرد: همکاری های تهران و مسکو علیه کشوری ثالث هدف گیری نشده، بلکه برای تقویت ثبات منطقه انجام می گیرد و قصد اصلی نیز تقویت صلح و آرامش منطقه ای است.
رئیس جمهوری ایران همچنین ابراز امیدواری کرد که در جریان مذاکرات، گام های جدیدی برای توسعه روابط تهران و مسکو برداشته شود.
همچنین 14 سند همکاری با حضور رئیسان جمهوری دو کشور امضا شد که شامل بخش های گوناگون از جمله سیاسی، اقتصادی، مالی و بانکی، حمل و نقل، شهرسازی، فناوری ارتباطات، نیرو، انرژی، استاندارد، حقوقی و قضایی می شود و می تواند شتاب گسترش روابط در بخش های مختلف را بیشتر کند.
سران ایران و روسیه در این دیدار نیز بیانیه مشترک «پیش به سوی همکاری های جامع راهبردی» را در 16 صفحه منتشر کردند که در برگیرنده افق و راهکارهای پیش بینی شده برای افزایش روابط در عرصه مختلف از جمله دوجانبه و منطقه ای است و می تواند ساختار نقشه کلان توسعه مناسبات دو کشور باشد.
نشست خبری روحانی و پوتین نیز با تاکید بر همگرایی ایران و روسیه برای گسترش روابط از دوجانبه تا منطقه ای، همکاری های حوزه خزری و افزایش گفت وگوها در این زمینه، مبارزه با تروریسم، تداوم مناسبات درعرصه هسته ای، پشتیبانی سران از تقویت همکاری ها و لزوم مبارزه با تروریسم برگزار شد.
در بخشی از کنفرانس خبری مشترک با رئیس جمهوری ایران، پوتین از همتای خود خواست سلام وِیژه اش را به حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی برساند.
آذر ماه سال 1394 که رئیس جمهوری روسیه برای شرکت در نشست سران کشورهای گازی به تهران سفر کرده بود، از فرودگاه مستقیم راهی بیت رهبر معظم انقلاب شد و هدیه ویژه قرآن نفیس را اهدا کرد.
در این دیدار بی تشریفات رهبر معظم انقلاب و رئیس جمهوری روسیه مسائل مورد علاقه و اوضاع بین المللی را بررسی کردند.
رئیس جمهوری ایران همچنین وقت ویژه ای را به نشست با ایرانیان مقیم روسیه از جمله فعالان اقتصادی و خانواده ها اختصاص داد که در هتل فورسیزن مسکو برگزار شد.
روحانی در بخشی از سخنان خود اظهار کرد: همه باید دست در دست هم برای ایجاد جهش در تولید و اشتغال تلاش کنیم که با توجه به امنیت حاکم بر کشور و وجود جوانان کوشا و فهیم، این اهداف دست یافتنی است.
رئیس جمهوری اسلامی تاکید کرد: در سایه رهنمودهای مقام معظم رهبری و حمایت و تلاش مردم، دستاوردهای خوبی در سال 95 داشتیم. تورم یک رقمی، رشد اقتصادی 11.6 درصدی و ایجاد اشتغال، نشان دهنده مسیر درست حرکت کشور است.
روحانی همچنین اظهار کرد: سال ها زمان می برد تا زوایای برجام برای مردم تشریح شود. ما جز در مساله بانکی به همه اهداف مدنظر دست یافته ایم.
رئیس جمهوری اسلامی با پایان یافتن این مراسم همراه اعضای هیات با بازگشت به فرودگاه مسکو و پس از ادای احترام گارد ویژه ریاست جمهوری روسیه با بدرقه اعضای هیات روسی و مهدی سنایی سفیر جمهوری اسلامی ایران ساهت 21 و 30دقیقه به سفر فشرده اما پردستاورد نوروزی خود در مسکو پایان داد.
اروپام 1516 ** انتشار دهنده خبر: هادی مولوی نیا

برچسب‌ها:

نظر شما