شناسهٔ خبر: 18601364 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: آناج | لینک خبر

دبیر ستاد اجرایی خدمات سفر استان آذربایجان شرقی خبر داد؛

کلیسای «سنت استپانوس» یادگار پیشینیان/مقصد بیشترین مسافران نوروزی استان آذربایجان شرقی

دبیر ستاد اجرایی خدمات سفر استان آذربایجان شرقی، از بازدید 19 هزار و 256 نفر آغاز سفرهای نوروزی تا روز هفتم فروردین 96 از کلیسای سنت استپانوس خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش آناج، مرتضی آبدار امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تبریز اظهار داشت: کلیسای سنت استپانوس همه ساله یکی از مهمترین مقاصد گردشگری آذربایجان‌شرقی است که در ایام نوروز و تابستان بیش از پیش با استقبال گردشگران مواجه می‌شود.

 وی تصریح کرد: کلیسای سنت استپانوس در 16 کیلومتری شمال غربی شهرستان جلفا قرار دارد. مجموعه کلیسا از بخش‌های مختلفی تشکیل یافته است ، سرتاسر نمای سنگی خارجی آن پوشیده از حجاری و مقرنس کاری می باشد و درون نمازخانه کلیسا نیز نقاشی های زیبایی روی بسترگچی نقش بسته که زیبایی و جلوه خاصی به بنا داده‌اند.

دبیر ستاد اجرایی خدمات سفر استان بیان کرد: کلیسای سنت استپانوس در سال1341 در فهرست آثار ملی کشور و در سال 1387درقالب مجموعه کلیساهای ارامنه ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان از اقدامات پس از مرمت و بازسازی کلیسای سنت استپانوس سخن به میان آورد و گفت: بعد از انجام نورپردازی و انجام مرمت و نقاشی و کف سازی در صحن اصلی کلیسا سنت استپانوس در سال 95، موزه کلیسای سنت استپانوس با همکاری دفتر امور پایگاه های ثبت جهانی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور و سازمان منطقه آزاد تجاری صنعتی ارس گشایش و به بهره‌برداری رسید.

آبدار افزود: موزه کلیسا سنت استپانوس شامل دو بخش اصلی  و جنبی است که بخش اصلی آن مربوط به آثار بدست آمده از محوطه کلیسای سنت استپانوس، کتیبه‌ها و تصاویری از مکاتبات تاریخی کلیسای سنت استپانوس است و بخش جنبی آن نیز به معرفی کلیساهای تاریخی ارامنه ایران در قالب تصاویر و ماکت‌های سنگی اختصاص دارد.

وی با اشاره به اینکه کلیسای سنت استپانوس به ثبت جهانی یونسکو رسیده است، اختصاص بخشی از این مکان به عنوان موزه را در معرفی بیشتر تاریخ آذربایجان و آشنایی مردم با فرهنگ و تمدن مردم این دیار ضروری دانست.

آبدار در خصوص ارائه خدمات نوروزی این مکان تاریخی و گردشگری اظهار کرد: همزمان با ایام نوروز، در کلیسای سنت استپانوس اولین دوره نمایشگاه عکس  از کلیساهای منطقه ارس در حال برگزاری است، همچنین در این مکان فروشگاه صنایع دستی از آثار صنایع دستی استان و غذاهای محلی و سنتی برای اولین بار در این محل برای بازدید و استفاده گردشگران دایر است.

نظر شما