شناسهٔ خبر: 18601204 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

مروری بر سفرهای محمدجواد ظریف در سال 95

در سالی که گذشت دستگاه دیپلماسی ایران فراز و نشیب های زیادی را سپری کرد.

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،با برچیده‌شدن تحریم‌های بین‌المللی بر اقتصاد ایران، چشم‌انداز گسترده‌ای از تأثیر برجام بر اقتصاد ایران و همچنین اقتصاد جهانی خصوصا در حوزه نفت و گاز به وجود آمد. شرکت‌های خارجی زیادی هم بعد از اجرایی شدن برجام برای بازگشت یا ورود به بازار ایران، ابراز تمایل یا اقدام کردند که در این راستا سفرهای دستگاه دیپلماسی کشورمان تاثیر بسزایی در قوت گرفتن این همکاری های بین المللی داشته است.

سیاست خارجی دستگاه دیپلماسی به روایت سال 95

سفر ظریف به 59 کشور در سال95
 
رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان در سال 95 به57 کشور سفر داشته است که سهم آسیا بیشتر از سایر کشورها و مناطق، 23 کشور بوده است. همچنین 84 هیات خارجی با وزیر خارجه کشورمان در تهران دیدار و گفت‌وگو داشته‌اند و 75 سفیر نیز با آقای ظریف دیدار و رایزنی کردند که در ادامه به مهم تریم سفرها ودستاوردهای دستگاه دیپلماسی کشورمان می پردازیم.

ظریف در خرداد ماه امسال در راس هیات های اقتصادی به چهار کشور اروپایی لهستان، فنلاند، سوئد، لتونی و 6 کشور آمریکای لاتین شامل کوبا، نیکاراگوئه، اکوادور، شیلی، بولیوی و ونزوئلا سفر کرد. در ابان ماه 95 ظریف سلسله سفرهای خود را به شرق اروپا آغاز کرد
 

سیاست خارجی دستگاه دیپلماسی به روایت سال 95

ظریف در جریان این سفر در ابتدا با  با همتای رومانی خود، نخست وزیر، رئیس جمهوری و رئیس مجلس نمایندگان رومانی دیدار و گفت و گو می کند. سخنرانی در همایش تجاری مالی و شرکت و سخنرانی در کنفرانس مبارزه با افراطی گری و تروریسم که توسط دفتر مطالعات سیاسی رومانی برگزار می شود از دیگر برنامه های ظریف در بخارست بود. او پس از رومانی به اسلواکی و جمهوری چک سفر و با مقامات عالی رتبه این کشورها دیدار و درباره همکاری های فی مابین گفت و گو کرد. به گفته سفیر ایران در رومانی، حجم مبادلات اقتصادی هم اکنون 250 میلیون یور است که برای رسیدن به یک میلیارد یورو هدفگذاری شده است. مبادلات از رومانی عمدتا ماشین الات است و از ایران خشکبار و نفت محصولات پتروشیمی و چرم صادر می شود. در این سفر یک هیات 30 نفره از فعالان اقتصادی ایران در راستای توسعه مناسبات و تحقق اهداف اقتصادی پسابرجام محمدجوادظریف وزیر امور خارجه کشورمان را همراهی می کردند.

سفر ظریف به رومانی نخستین سفر وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ایران در دو دهه گذشته بود. 

آخرین مقصد ظریف به اروپای شرقی شهر پراگ بود که در جریان این سفر با رییس مجلس نمایندگان، وزیر امور خارجه و نخست وزیر جمهوری چک دیدار و گفت گو کرد. ظریف همچنین پس از دیدار با همتای خود یک سند یادداشت تفاهم مشترک بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری چک را امضا کرد و در نشست خبری مشترک حضور یافت.


محمدجواد ظریف پیش از سفر به رومانی، به بیروت سفر کرد و در جریان سفر با میشل عون رئیس جمهوری جدید، سعد حریری نخست وزیر مامور برای تشکیل کابینه، تمام سلام نخست وزیر فعلی، جبران باسیل وزیر امورخارجه و نبیه بری رییس مجلس دیدار و گفت و گو کرد. ظریف همچنین در جریان این سفر دیداری با خانواده و مسئولان نهادهای ایرانیان مقیم لبنان داشت و در نشست فرصت های اقتصادی ایران و لبنان حضور یافت و سخنرانی کرد. وزیر امورخارجه همچنین با تعدادی از گروه های فلسطینی دیدار و در جمع آنان سخنرانی کرد.

در آذر ماه 95 محمدجواد ظریف به کشورهای هند، چین و ژاپن در راستای دیپلماسی فعال و پویای ایران جهت متوازن کردن ارتباطات و تعاملات با کشورهای مختلف در اقصی نقاط جهان سفر کرد.
 
وزیر امور خارجه کشورمان همچنین طبق برنامه پیش‌بینی شده در اجلاس دو روزه در مورد مسائل افغانستان تحولات مربوط به آن و تصمیماتی که در اجلاس‌های قبلی در حوزه‌های مختلف در مورد این کشور گرفته شده سخنرانی کرد و به تشریح دیدگاه‌های جمهوری اسلامی ایران پرداخت. در این سفر یک هیأت اقتصادی و بازرگانی از بخش‌های خصوصی و دولتی وزیر خارجه را در این سفر همراهی می‌کند و و نشست مشترکی را با صاحبان و سرمایه‌گذاران شرکت‌های هندی در دهلی‌نو برگزار کردند


گفت‌وگوی ایران و چین در مورد موانع بروکراتیک اداری و همکاری‌های بانکی بین دو کشور از آنجائیکه همواره جمهوری اسلامی به چین به عنوان یک شریک تجاری بلندمدت نگاه می‌کند در این سفر بر گسترش روابط اقتصادی و تجاری تاکید شد.
 
همچنین ظریف در سفر به ژاپن تلاش کرد که زمینه‌های لازم را برای گسترش همکاری بین دو طرف فراهم کند تا به این ترتیب  تهران و توکیو بتوانند از ظرفیت‌های موجود برای گسترش روابط اقتصادی به نحو مناسب‌تری استفاده کنند.

سیاست خارجی دستگاه دیپلماسی به روایت سال 95

سفیر کشورمان در ژاپن با اشاره به نهایی شدن توافقنامه حمایت از سرمایه‌گذاری و خط اعتباری ١٠ میلیارد دلاری تجارت ژاپن با ایران گفت: اجرایی شدن بخشی از این روند در سفر وزیر امور خارجه کشورمان به توکیو انجام می‌شود.

وزیر خارجه ایران در دی ماه 95  برای شرکت در اجلاس مجمع جهانی اقتصاد و نشست فوق‌العاده وزرای خارجه سازمان همکاری‌های اسلامی برای بررسی وضعیت مسلمانان میانمار به سوئیس و مالزی رفت.


ظریف همچنین پیش از سفر به مالزی بر اساس دعوت قبلی به عمل آمده از وی، با توقفی کوتاه در سوئیس، در اجلاس سالانه «مجمع جهانی اقتصاد» در خصوص مسائل و آخرین تحولات منطقه، به ویژه سوریه سخنرانی کرد.

سیاست خارجی دستگاه دیپلماسی به روایت سال 95

محمدجواد ظریف برای شرکت در پنجاه و سومین کنفرانس امنیتی مونیخ اسفندماه عازم مونیخ شد.

در این نشست وی ایراد سخنرانی کرد و اعلام داشت: جنگ در عراق، سوریه و بحرین راه حل نظامی ندارد و تمام این نزاع‌ها راه‌ حل سیاسی دارد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما