شناسهٔ خبر: 18600586 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

افزایش ثبت نام زنان برای کسب کرسی شوراها/ تاکنون 1313 نفر ثبت نام کردند

تهران - ایرنا - ثبت نام انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا که از سی ام اسفندماه در سراسر کشور آغاز شد، با استقبال زنان روبرو گردید بطوری که براساس آمارها حدود ٦،٣ درصد ثبت نام کنندگان زن هستند.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز سه شنبه خبرنگار اجتماعی ایرنا، علی اصغر احمدی رئیس ستاد انتخابات کشور اعلام کرد: از ابتدای ثبت نام تا ساعت 24 یکشنبه ششم فروردین ماه، ٢٨٧ هزار و ٤٢٥ نفر شامل ١٧ هزار و ٨٨٥ نفر خانم معادل 6.3 درصد و ٢٦٩ هزار و ٥٤٠ نفر مرد معادل 93.7 ثبت نام و برای حضور در انتخابات شوراها اعلام آمادگی کردند.
احمدی افزود: تعداد کل داوطلبان زن برای شوراهای شهر 6 هزار و 743 نفر و تعداد کل داوطلبان مرد برای شوراهای شهر 48 هزار و 145 نفر است. همچنین تعداد کل داوطلبان زن برای شوراهای روستا 11 هزار و 142 نفر و تعداد کل داوطلبان مرد برای شوراهای روستا 221 هزار و 395 نفر است.
وی در مورد آمارکل ثبت نام داوطلبان برای شورای اسلامی تهران، ری و تجریش گفت: کل داوطلبان شرکت در پنجمین انتخابات شورای شهر تهران سه هزار نفر هستند که شامل 523 خانم و دو هزار و ٤٧٧ نفر مرد است.
احمدی با یادآوری ثبت نام حدود 256 هزار نفر در دوره قبل این انتخابات در سال 92، از رشد 14 درصدی ثبت نام این دوره از انتخابات شوراها نسبت به دوره قبل خبر داد.
حال که این ثبت نام به پایان رسیده نشان می دهد که زنان باید حضورشان را برای شوراها افزایش می دادند تا روز به روز شاهد افزایش مشارکت زنان در عرصه های مختلف اجتماعی، اقتصادی و سیاسی باشیم.
همچنین براساس آمار ارایه شده ثبت‌نام در انتخابات شوراها نسبت به دوره قبل رشد 14 درصدی را نشان می‌دهد. همچنین، در انتخابات گذشته زنان 5.4 درصد از کل داوطلبان را تشکیل می‌دادند اما در انتخابات پیش رو سهم زنان به 6.3 درصد رسیده است.
این در حالی است که در استان سیستان و بلوچستان 102 درصدی ثبت نام زنان در انتخابات شوراهای شهر و روستا رشد داشته است.
علی اصغر جمشیدنژاد رئیس ستاد انتخابات استان سیستان وبلوچستان اعلام کرد: ثبت نام زنان در پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در این استان تا زمان انتشار این خبر، 102 درصد رشد داشته است.
جمشید نژاد گفت: تا ساعات پایانی ثبت نام، یکهزار و 313 نفر داوطلب زن در انتخابات شوراهای شهر و روستا ثبت نام کردند.
حضور و مشارکت زنان در عرصه های اجتماعی، فرهنگی و سیاسی می تواند تاثیر بسزایی در توسعه کشور داشته باشد چرا که زنان از ظرفیت ها و توانمندی های بالایی برخوردار هستند.
شهیندخت مولاوردی معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده نیز در زمان ثبت نام برای انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا از زنان خواست که فرصت را مغتنم بشمارند و در این عرصه برای آبادانی شهرها و روستاها ثبت نام کنند.
اگرچه با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید مشارکت اقتصادی و اجتماعی زنان در عرصه های مختلف افزایش یافته است اما باید تلاش های زنان برای افزایش این مشارکت ها به دلیل داشتن توانمندی های فراوان بیشتر شود.
از آنجا که نیمی از جمعیت ایران را زنان تشکیل می دهند، می بایست بانوان مشارکت شان را افزایش دهند تا بتواند علاوه بر نقش داشتن در توسعه کشور، توانمندی ها و پتانسیل های خودشان را به نمایش بگذارند. نزدیک به سه هزار نفر از بانوان عضو اصلی و مابقی عضو علی البدل شوراهای اسلامی شهر و روستا هستند.
از جمعیت 80 میلیونی کشور را زنان تشکیل می دهند که با فعالیت دولت یازدهم سه نفر از معاونان رئیس جمهوری را زنان تشکیل دادند و اکنون ١٠ درصد کابینه دولت زنان هستند، بانوان کشور در کابینه یا در بدنه دولت فعالیت دارند و 16 نماینده زن در مجلس حضور دارند و انتصاب یک زن به عنوان قاضی جرقه ای از امید در دل بانوان زد.
مدیریت 40 درصد مدیران نشریات توسط زنان، وجود 25 نشریه ویژه زنان، مشغول بودن ٢٢ درصد زنان ایرانی در بخش کشاورزی، 52 درصد در بخش خدمات، فعالیت ٢٥ درصد زنان در بخش صنعتی نساجی، پوشاک و صنایع دستی،‌ فعالیت زنان در 11 درصد از یکصد هزار تعاونی فعال از دیگر اقداماتی است که در طول این دوره انجام شده است.
همچنین طبق آمارها،‌ در بخش استخدام دولتی، زنان سهم ٢٧/٢ درصد را از آن خود کرده اند اما در بخش خصوصی حضور زنان به ٧٢ درصد رسیده است، تعداد مدیران زن در شرکت های دانش بنیان نیز ٣٢٠ نفر، فعالیت زنان در ١٧ تشکل سیاسی و حزب ( سمت دبیرکلی زنان)، سهم 47 درصدی زنان از کل دانشجویان نیز از دیگر فعالیت های زنان به شمار می رود.
براساس آمارها ، یک هزار و 544 زن به عنوان دهیار فعالیت دارند و 817 زن نیز مشاور امور بانوان دستگاه های اجرایی هستند.
همچنین دو زن به عنوان معاون استاندار و 50 زن به عنوان مدیران کل استانداری ها انتخاب شده اند و این در حالی است که در کل دستگاه های اجرایی 49 مدیرکل زن داریم.
معاونان زن مدیرکل در استانداری ها 40 نفر، معاونان مدیران کل در دستگاه های اجرایی 215 نفر هستند که علاوه بر آن چهار فرماندار زن و هفت معاون فرماندار زن، 220 زن به عنوان مشاور امور بانوان در فرمانداری ها و 19 زن نیز به عنوان بخشدار فعالیت دارند.
اجتمام(1)**7029 ** 7268 **1569** تنظیم:مهناز بیرانوند ** انتشار: علی حبیبی
آگاهی از آخرین اخبار اجتماعی و حوادث ایران و جهان در کانال تلگرام گروه اجتماعی ایرنا:
@irnaej

نظر شما