شناسهٔ خبر: 18600313 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

ونزوئلا سازکار جدیدی برای تبدیل ارز معرفی می کند

تهران - ایرنا - نیکلاس مادورو رئیس جمهوری ونزوئلا اعلام کرد این کشور هفته آینده یک سازکار جدید تبدیل ارز معرفی خواهد کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش رویترز، مادورو همزمان با بحران اقتصادی در کشور ونزوئلا عضو سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک)، اعلام کرد که این سازکار جانشین نرخ 'دیکام' DICOM خواهد شد.
این کشور نفت خیز هم اکنون دو نرخ رسمی برای تبدیل پول ملی این کشور (بولیوار) در برابر دلار آمریکا دارد: یکی موسوم به 'دیپرو' (DIPRO) که 10 بولیوار در برابر هر دلار است و دیگری (DICOM) که طبق آن هر دلار آمریکا با 709 بولیوار مبادله می شود.
این در حالیست که در بازار سیاه هر بولیوار ونزوئلا با قیمت بیش از سه هزار بولیوار مبادله می شود زیرا مکانیزم های رسمی نیاز بازار را تامین نمی کند.
مادورو دوشنبه شب در یک سخنرانی تلویزیونی گفت: ما طبق فرایند بهینه سازی نظام تجمیع، مدیریت و تثبیت جریان نقدینگی در ونزوئلا، تصمیم گرفتیم از هفته آینده مدل جدیدی از (مکانیزم) DICOM را اجرا کنیم.
مادورو مشخص نکرد که طبق این سازکار جدید نرخ برابری بولیوار در برابر دلار چقدر خواهد بود، اما گفت که مزایده های ارز هفته ای دو برابر برگزار خواهد شد.
مکانیزم های قبلی تبدیل ارز در ونزوئلا نتوانسته از کاهش ارزش بولیوار در بازار سیاه جلوگیری کند. مادورو 'جنگ اقتصادی' مخالفان با کمک آمریکا را مسبب مشکلات اقتصادی در این کشور می داند.
مادورو اواخر اسفندماه پارسال اعلام کرد که ونزوئلا در حال وارد کردن محصولات از کشورهای برادر ترینیداد و توباگو، پاناما، کلمبیا، مکزیک، نیکاراگوئه و حتی آمریکا است.
وی با خطاب قراردادن همتای آمریکایی خود به عنوان “رفیق ترامپ”، تصریح کرد که دولت آمریکا در حال ارائه محصولات با قیمت مناسب به ونزوئلا است.
مادورو در حالی‌ از دریافت جنس و کالا از آمریکای دوره ترامپ خبر داد که «باراک اوباما» رئیس جمهوری سابق آمریکا، در طول دولت خود از ارسال محصولات به ونزوئلا خودداری ورزیده و با این استدلال که ونزوئلا به نقض حقوق بشر می‌ پردازد و یک خطر برای امنیت ملی‌ آمریکاست، این کشور را تحت فشار قرار داده بود .
رئیس جمهوری ونزوئلا بدون اشاره به جزییات بیشتر گفت که یک غافلگیری در روابط دوجانبه بین کشورش و آمریکا وجود دارد که در آینده مشخص خواهد شد.
اروپام**1078**1479
مترجم: بابک جعفری **ناشر:حسن سالک رضائی

انتهای پیام /*

نظر شما