شناسهٔ خبر: 18600135 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آی‌تی‌آنالایز | لینک خبر

پرونده علاءالدین بسته شد؛ پرونده رجیستری باز ماند

صاحب‌خبر -

سمیه مهدوی - سال 95 هم به روزشمار افتاد و حوزه موبایل نیز وقایع متعددی را پشت سر گذاشت. حوزه موبایل در دنیا مثل همیشه از رونمایی‌ها و موفقیت‌ها و ناکامی‌ها پر بود و در حوزه موبایل ایرانی نیز شاهد فراز و نشیب‌هایی بودیم که در این شماره شاید بد نباشد نگاهی به مهمترین رویدادهای این بخش داشته باشیم.

 

گوشی‌های مورد توجه ایرانی‌ها

این که بدانیم در سال 95 کدام برندها و مدل‌های گوشی موبایل مورد علاقه ایرانی‌ها بودند، موضوع جالبی است. اگرچه منبع رسمی برای دستیابی به این اطلاعات موجود نیست، اما نتایج یکی از پرتکرارترین جست‌وجوها در اینترنت نشان می‌دهد که عمده کاربران ایرانی به ترتیب سه برند سامسونگ، اپل و هواوی را در خریدهای خود مد نظر داشته‌اند.

در مورد مدل‌های گوشی هم باید گفت نخستین مدل گوشی سامسونگ مورد علاقه ایرانی‌ها در سال 95 گوشی مدل A7  بود که قیمتی در حدود یک و نیم میلیون تومان دارد.

در مورد برند اپل نیز بر اساس پاسخی که گوگل به کلیدواژه‌های مختلف داد، مشخص شد گوشی مدل آیفون 7 در صدر گوشی‌های مورد توجه ایرانی‌ها قرار گرفته است. این گوشی نیز قیمتی در حدود 3 میلیون و 300 هزار تومان دارد.

در خصوص برند هواوی نیز از نظر گوگل پرطرفدارترین گوشی مورد سوال کاربران ایرانی، گوشی مدل P9 هواوی بود. این گوشی نیز قیمتی در حدود یک و نیم میلیون تومان دارد.

بر اساس نتایج به دست آمده گوشی مدل اکسپریا Z5 سونی که قیمتی در حدود یک میلیون و چهارصد هزار تومان دارد، از دیگر گوشی‌های مورد توجه کاربران ایرانی در سال 95 بود.

مدل HTC One نیز توانست بیشترین جست‌وجو را در میان دیگر مدل‌های شرکت اچ‌تی‌سی ثبت کند که قیمتی در حدود 700 هزار تومان دارد.

 

برنده رقابت قانون و علاءالدین

پاساژ علاءالدین که قدیمی‌ترین و پررفت و آمدترین مرکز خرید و فروش موبایل در پایتخت به شمار می‌رود تنها از این جهت معرف حضور همگان نیست. این مرکز خرید و فروش گوشی، چند سالی است که به جز حاشیه‌ها و شایعات پیرامونش، به یکی از اخبار ثابت در حوزه شهرداری و شورای شهر تهران تبدیل شده بود.

طبقه هفتم این پاساژ نباید ساخته می‌شد که ساخته شد. بعد از آن نبردی طولانی میان اجرای قانون و علاءالدین برای تخریب این طبقه اضافه درگرفت که تعجب بسیاری از ناظران را در پی داشت. طبقه هفتم این پاساژ گویی از جنسی خاص ساخته شده بود که سال‌ها تخریبش به طول انجامید.

هشتم اسفندماه جاری بود که سرانجام قائم‌مقام شهرداری منطقه 11 تهران گفت: طبقه هفتم(اضافی) مجتمع تجاری علاءالدین پس از 2 سال پیگیری و بیش از سه ماه عملیات اجرایی به طور کامل تخریب شد.

وی اظهار کرد: 99 باب مغازه به صورت غیرمجاز در این طبقه احداث شده بود که طی این مدت با برنامه زمانبندی جمع‌آوری شدند.

باور این خبر اندکی سخت بود، اما وقتی اعضای شورای شهر برای این اقدام از شهرداری تهران تشکر کردند، مشخص شد که این طبقه واقعا تخریب شد. چراکه پیش از این نیز گفته شده بود طبقه غیرقانونی علاءالدین تخریب شده است.

اما این تنها طبقه هفتم علاءالدین نبود که خبرساز شد. بعد از حادثه ساختمان پلاسکو، بار دیگر نام پاساژ علاءالدین در کنار چند مرکز خرید دیگر نیز به علت مشکلاتی در خصوص ناامنی و ناکافی بودن استانداردهای لازم بر سر زبان‌ها افتاد.

البته طبیعی بود که بعد از فروکش کردن فضای احساسی ساختمان پلاسکو، این مسایل نیز به فراموشی سپرده شود که ظاهرا این اتفاق رخ داد و فعلا کسی کاری به کار علاءالدین ندارد.

 

ادامه بازی با رجیستری

طرح رجیستری را بی‌شک می‌توان یکی از ناموفق‌ترین طرح‌هایی دانست که در سال 95 به اجرا در نیامد. امسال طوفانی با اجرای مجدد این طرح در رسانه‌ها به پا شد و در نهایت نیز مشخص شد که هماهنگی لازم میان دستگاه‌های متولی طرح رجیستری وجود ندارد.

ستاد مبارزه با قاچاق کالا و خدمات، گمرک، وزارت ارتباطات و وزارت صنعت از جمله نهادهایی بودند که به عنوان مجریان طرح رجیستری معرفی شدند.

از همان روز نخست رسانه‌ای شدن اجرای طرح رجیستری، انبوهی از پرسش‌ها و ابهامات از سوی رسانه‌ها روانه مجریان این طرح شد که بخش زیادی از آنها بی‌پاسخ ماند و کمی بعد نیز مشخص شد این ابهامات جدی بوده و مانع از اجرای طرح مذکور شد.

البته طرح رجیستری تنها شامل ثبت شماره انحصاری گوشی‌های موبایل در سامانه‌های رسمی و سپس قطع گوشی‌های ثبت نشده در اپراتورهای کشور نمی‌شد. بحث تعیین نمایندگی‌های قانونی برای گوشی‌های موبایل و در راس آنها برند اپل، بخش دیگری از این طرح بود. در نهایت چندین شرکت موفق به دریافت این مجوز شدند؛ البته نه از سوی شرکت اپل که از سوی وزارت صنعت کشور خودمان.

با تمام این اقدامات اما قاچاقچی‌های گوشی نه تنها نگران کاهش درآمد خود نشدند، بلکه اجرای این طرح نیز به زمانی نامعلوم در سال آینده موکول شد تا پرونده طرح رجیستری در کنار فهرست پرونده‌های ناتمام سال 95 قرار گیرد.

 

بدبیاری‌های سامسونگ

در سالی که رو به پایان است، شرکت سامسونگ در دو مقطع در دنیا خبرساز شد. اخباری که نه جنبه تبلیغاتی آن که بیشتر به مشکلاتی باز می‌گشت که گریبان غول نخست دنیای موبایل را گرفت.

اشکال در باتری گوشی نوت 7 تا مدت‌ها سامسونگ را در صدر اخبار قرار دارد. این گوشی دچار آتش‌سوزی می‌شد و هر روز از گوشه‌ای از دنیا خبر ممنوعیت حمل این گوشی در پروازها و ممنوعیت فروش این گوشی منتشر می‌شد و کار تا جایی پیش رفت که سامسونگ این محصول پیشتاز و قدرتمند را از سطح دنیا جمع کرد و زیان‌های هنگفتی هم از این بابت به جان خرید.

اما در حالیکه تصور می‌شد،‌ سامسونگ در بخش موبایل در حال یافتن راهی برای برون‌رفت از این وضعیت است، خبری دیگر بازهم سامسونگ را تحت تاثیر قرار داد. این بار نوبت «لی جائه یونگ» فرزند ارشد «لی کان هی» رییس شرکت سامسونگ بود که رسما به پرداخت رشوه به اطرافیان رییس جمهور کره جنوبی متهم شد.

حالا بحران مالی با بحران سیاسی هم گره خورد تا سامسونگ را از دو جهت تحت فشار قرار دهد. البته این اخبار که با خرسندی از سوی رقبای سامسونگ پیگیری می‌شد، همچنان به واسطه گستردگی و وسعت فعالیت‌های سامسونگ مانعی در ادامه برنامه‌ها و فعالیت‌های این شرکت ایجاد نکرد. البته باید منتظر ماند و دید سامسونگ با عبور از این بحران‌ها چه تغییر و تحولاتی را در ساختار این شرکت و محصولاتش اعمال خواهد کرد.

 

موج جدید مدل‌های جدید

اما در نهایت این که همزمان با شروع سال جدید خورشیدی ما ایرانی‌ها، خبرها از روانه شدن تعداد زیادی از مدل‌های جدید گوشی از سوی برندهای موبایل به بازار کشورمان حکایت دارند. سامسونگ، اپل، هواوی، نوکیا، سونی و چند مدل از گوشی برندهای نوظهور چینی نیز در راه بازار هستند که نهایتا تا اواخر بهار و اوایل تابستان به دست کاربران ایرانی می‌رسند.

مثل همیشه توصیه ما به ویژه برای خریداران، عجله نکردن برای خرید، بی‌توجهی به اخبار سایت‌ها و کاتالوگ‌های اینترنتی و مطالعه اخبار از مراجع مورد اطمینان برای خرید است. کم نبودند گوشی‌هایی که کمی بعد از استفاده انواع و اقسام مشکلات آنها بیرون زده و کمپانی سازنده هم با شایعه خواندن مشکلات! از کنار موضوع گذشته است.

پس اندکی صبر همیشه به نفع شماست. البته این توصیه شامل پولدارها و عشق مدها نمی‌شود! (منبع:عصرارتباط)

نظر شما