شناسهٔ خبر: 18594332 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

"دنا" قلب تپنده گردشگری کهگیلویه و بویراحمد+عکس

در دامنه رشته کوه‌های زاگرس خطه‌ای زیبا با طبیعتی دل‌انگیز آرمیده شهرستانی به نام "دنا" که زیبایی‌هایش آن را به قلب تپنده گردشگری کهگیلویه و بویراحمد تبدیل کرده است.

صاحب‌خبر -
به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از یاسوج ؛ گل‌ها شکفته‌اند، درختان جامه بهاری بر تن کرده‌اند، هوا معتدل و دل‌انگیز است این روزها بهار زیبایی‌هایش را بر پهنه دشت‌ها، جویبارها و چشمه‌سارهای دنا گسترانیده است.

شهرستان دنا با داشتن جاذبه‌های طبیعی فراوان قلب تپنده گردشگری کهگیلویه و بویراحمد محسوب می‌شود شهرستانی که در سال‌های اخیر توانسته خود را به عنوان یکی از قطب‌های گردشگری کشور نیز مطرح کند.

چشمه میشی

این منطقه از استان کهگیلویه و بویراحمد این روزها چون نگینی سبز بر دامن سپید قله‌های دنا، میزبان گل‌ها و گیاهان خودرو است، عطر چویل و آویشنش از فرسنگ‌ها دورتر به مشام می‌رسد و خروش چشمه‌ها و جویبارانش گوش هر رهگذری را می‌نوازد.


شهر توریستی سی‌سخت

در دامنه دنای پرصلابت شهری کوچک با زیبایی‌های خدادادی قرار دارد، شهری که هوای مطبوع آن به همراه چشم اندازهای زیبا، جویبارها و چشمه‌های پرآب، جنگل‌های بلوط، باغ‌های میوه و تاکستان‌های انگور آن را به بهشت گردشگران و مسافران تبدیل کرده است.

شهر سی‌سخت در 35 کیلومتری شمال غربی یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد واقع شده و در فصول بهار و تابستان گردشگران و مسافران زیادی از نقاط کشور راهی این بهشت زمینی می‌شوند.

نتیجه تصویری برای شهر گردشگری سی سخت

چشمه میشی

شهرستان دنا چشمه‌ها، دریاچه‌ها و آبشارهای منحصر به فردی را در خود جای داده که از آن جمله می‌توان به «چشمه میشی» اشاره کرد که در امتداد دره‌ای طولانی با شیب نسبتاً تند روان بوده و جویبار پرآب و سپیدرنگ آن همچون رشته‌های مروارید، زینت‌بخش دره‌ای است که آب‌چشمه را به زمین‌های کشاورزی پایین دست آن می‌رساند.

چشمه «تاگی»، چشمه «توف»، چشمه «سیاه»، چشمه «نمک» و چشمه «آبگرمک» از دیگر چشمه‌های گوارای شهرستان دنا هستند که از آب آنها برای آبیاری باغات انگور و سیب و گردوی این منطقه استفاده می‌شود.

چشمه آبگرمک در 30 کیلومتری شهرستان دنا و در نقطه صفر مرزی با استان اصفهان قرار گرفته، ادغام چندین چشمه زیبا در کنار هم منطقه زیبای آبگرمک را ایجاد کرده است، رودخانه زیبای خرسان بزرگ‌ترین ریزآبه کارون از کوه تنگ سرخ سرچشمه گرفته و از کنار این منطقه عبور می‌کند.

نتیجه تصویری برای چشمه میشی

دریاچه کوه‌گل

دریاچه کوه‌گل در شمال شرقی شهر توریستی سی‌سخت در «دهانه انبری» گردنه مشهور «بیژن» و تپه‌های کوه‌گل واقع شده است. محل استقرار این دریاچه، یکی از زیباترین نواحی استان کهگیلویه و بویراحمد است که در فصل بهار و تابستان از انواع گل‌های شقایق، گیاهان وحشی و آویشن خوش عطر کوهستان مملو می‌شود.

نتیجه تصویری برای دریاچه کوه گل

آبشار تنگه نمک

یکی از بزرگ‌ترین آبشارهای شهرستان دنا است که در فاصله 8.5 کیلومتری شهر سی‌سخت قرار داشته و آب جاری شده از آن با پیوستن به رودخانه کوه‌گل، خروشش موسیقی دل‌انگیز طبیعت را در اذهان تداعی می‌کند.


روستای کریک

روستای کریک در فاصله 15 کیلومتری جنوب غربی شهر توریستی سی‌سخت به ماسوله جنوب ایران معروف است و از مهم‌ترین جاذبه‌های این مقصد گردشگری می‌توان به خانه‌های پلکانی آن اشاره کرد که در ساخت آنها از گل، چوب، خشت و سنگ استفاده شده و می‌تواند مقصد خوبی برای علاقه‌مندان به معماری سنتی باشد.

نتیجه تصویری برای روستای کریک

پل تاریخی پاتاوه

پل تاریخی پاتاوه در بخش غربی شهر پاتاوه بر روی رودخانه بشار و در حاشیه راه ارتباطی پاتاوه به مارگون واقع شده است که با توجه به نوع و چگونگی ساخت و تزئینات به کار رفته در بنا به نظر می‌رسد مربوط به آخرین دوره پررونق و پرجمعیت این منطقه قبل از دوران معاصر، یعنی دوران حکومت صفویان در ایران باشد.

از مهم‌ترین ویژگی‎های معماری این پل، نوع طاق‎‌های بکار رفته و تزئیات گوشه‌ساز در فضای داخلی اتاق‌ها و آجرکاری در نمای بیرونی آن است.



گورستان تاریخی لما

گورستان تاریخی لما در40 کیلومتری محور ارتباطی یاسوج به اصفهان و در منطقه چال شاهین شهرستان دنا واقع شده، قدمت این گورستان تاریخی به هزاره اول قبل از میلاد باز می‌گردد و در سال 1385 در فهرست آثار تاریخی کشور به ثبت رسیده است.

باستان شناسان پژوهشکده باستان شناسی ایران پس از دو مرحله کاوش، 70 گور را در این محوطه شناسایی کردند، ضمن اینکه بزرگی بعضی از گورها به پنج متر می‌رسد و پس از بازکردن آن‌ها مقدار زیادی استخوان، کوزه‌های سفالی و مفروغی، مهره، انواع خنجر، نوک پیکان و نیزه نیز کشف کردند.

نتیجه تصویری برای گورستان لما

روستای میمند

روستای میمند از توابع بخش پاتاوه در سه کیلومتری شمال غرب شهر سی‌سخت واقع شده و از اطراف به دامنه‌های کوهستان دنا محدود می‌شود. این روستا از دیرباز ییلاق خوانین ایل بویراحمدی و بختیاری و تفرجگاهی برای طبیعت دوستان و علاقه‌مندان به ورزش‌های کوهستانی بوده است. رودخانه خرسان از میان این روستا عبور می‌کند.

نتیجه تصویری برای روستای میمند یاسوج

انتهای پیام/ش

نظر شما