شناسهٔ خبر: 18592040 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: بولتن‌نیوز | لینک خبر

پس از مقام معظم رهبری ریاست محترم جمهوری هم از عملکرد گمرک انتقاد کرد

یکی به آقای کرباسیان توضیح بدهد عوارضی گمرک با عوارضی اتوبان فرق می‌کند

این روزها کمتر مقام مسئولی است که از عملکرد گمرک رضایت داشته باشد و از مقام معظم رهبری و ریاست محترم جمهوری تا تولیدکنندگان داخلی به مسئله ورود کالای قاچاق از طریق مبادی گمرکی و لزوم نظارت بیشتر اشاره‌کرده‌اند. این نقدها در حالی است که گویا کرباسیان عوارضی گمرک را با عوارضی اتوبان‌ها اشتباه گرفته است.

صاحب‌خبر -

گروه اقتصادی: در پی سخنان نوروزی رهبر معظم انقلاب، روز گذشته رئیس‌جمهوری در پیامی دلگرم‌کننده به انتقاد از گمرک پرداخت که نشان می‌دهد گمرک در 4 سال گذشته پیام‌های و اطلاعات نادرست در اختیار ریاست‌جمهور و دیگر مقامات قرار می‌داده است.

یکی به آقای کرباسیان توضیح بدهد عوارضی گمرک با عوارضی اتوبان فرق می‌کند

به گزارش بولتن نیوز، درحالی‌که رئیس‌کل گمرک ایران می‌گوید به دنبال اتوبان کردن گمرک برای واردکنندگان است اما رهبر معظم انقلاب و در پی ایشان ریاست جمهوری عدم رضایت خود از عملکرد نظارتی گمرکات کشور و لزوم اقدامات عاجل در این بخش مهم را ابلاغ نموده‌اند.

در ین رابطه حسن روحانی ریاست محترم جمهوری در پیام روز گذشته می‌فرمایند مبارزه با قاچاق را باید از مرز آغاز کنیم. هرکسی وارد می¬شود گمرک باید نظارت‌کننده خصوصی دولتی نیروهای مسلح واردکننده هرکسی باشد بر همه باید نظارت کنیم، با دستگاه‌های مدرن باید نظارت کنیم، ببینیم تو کانتینر و بارها چی هست، یک نظارت دقیق در مرز باید تولید را بیمه کند...»

علاوه بر پیام نوروزی مقام معظم رهبری در رابطه با عملکرد گمرک و اینکه مشکلاتی در این بخش وجود دارد و همچنین پیام ریاست محترم جمهوری در رابطه با لزوم نظارت با دستگاه‌های ایکس ری، حتی شرکت ملی پتروشیمی هم از دیگر منتقدین عملکرد گمرک در صادرات صوری محصولات پتروشیمی از مبادی گمرکی و اختلال در بازار داخلی است.

به گزارش بولتن نیوز، طبق اعلام رسمی گمرک 70 درصد کالاها و کانتینرها از مسیر سبز و زرد گمرک ایران و بدون هیچ کنترل و نظارتی وارد کشور می‌شود. اساساً در 4 سال گذشته رئیس‌کل گمرک حتی یک دستگاه کنترلی x-ray برای مهم‌ترین گمرک کشور یعنی بندرعباس خریداری نکرده درحالی‌که فقط از محل 2 درصد اختصاصی در اختیار رئیس گمرک موضوع ماده 162 قانون گمرکی می‌توانسته سالی 50 دستگاه x-ray خریداری کند.

بی‌توجهی گمرک به خرید دستگاه‌های ایکس ری و افزایش نظارت‌ها بر کالاهای صادراتی و وارداتی در حالی است که سازمان جهانی گمرک به‌صراحت می¬گوید که تسهیل تجارت باید با امنیت تجاری برای تولید داخلی همراه باشد و این مطالب به‌کرات در نشر به گمرک ایران نیز درج‌شده است ولی دکتر کرباسیان در تمام سخنرانی فقط به تسهیل و تصریح در ترخیص کالا اشاره می¬کند.

رئیس‌کل گمرک ایران باید پاسخ بدهد که چرا 10 هزار تن پوشاک طبق آمار گمرک بدون هیچ کنترل و نظارتی از منطقه آزاد ارس وارد کشور می-شود؟ چرا در سال گذشته صدها کانتینر دخانی، خشکبار، کامپیوتر، تجهیزات پزشکی و غیره بدون هیچ کنترلی از مناطق آزاد ترخیص و حتی از گمرک کوچک سر، صداها کانتینر خشکبار غیرقانونی ترخیص شد و کماکان ادامه دارد؟

آقای کرباسیان در خطابه‌ای که در اطاق بازرگانی ابراز کرد و در نشریه شماره 744 درج‌شده تأکید کرده که ما باید گمرک را به‌صورت اتوبان برای شرکت‌ها دربیاوریم.

روز گذشته بولتن نیوز نامه‌ای از شرکت ملی پتروشیمی ایران منتشر کرد که ریاست این شرکت می‌گوید بیشتر شرکت‌های تولیدی پتروشیمی در مناطق آزاد صوری بوده و در پروانه شرکت‌ها سقف بسیار بالا درج‌شده و محموله‌ها را از وزارت نفت اخذ و در بازار آزاد بدون هیچ فرایند قانونی‌ای به فروش می‌رسانند.

اگر هیچ مقام قانونی‌ای ندادند دکتر کرباسیان به‌عنوان رئیس‌کل گمرک ایران می‌داند که یک شرکت بزرگ تولیدی پتروشیمی ده‌ها کامیون مواد پتروشیمی را در گمرک عسلویه اظهار تا از طریق مرز عراق صادر و خارج کند ولی محموله در تهران تخلیه و در مرز هم تسویه صوری شده است.

درنهایت یک محموله ز این کالای قاچاق به‌صورت تصادفی بهنگام تخلیه در تهران به‌وسیله نیروی انتظامی کشف و پرونده ماه‌ها است که در دفاتر بازرسی و صادرات و چرایم سازمان‌یافته گمرک به‌صورت دلبر جانان من در حال پیگیری است.

حال آیا با علم و آگاهی به فعالیت چنین شرکت‌های تولیدی خاطی درست است که گمرک را به‌صورت اتوبانی و فله‌ای برای شرکت‌های به‌اصطلاح تولیدی درآوریم.

به‌هرحال جهت اطلاع ریاست محترم جمهوری قابل‌عرض است که در 4 سال گذشته حتی یک دستگاه ایکس ری هم توسط رئیس‌کل گمرک خریداری‌نشده تا ایشان بتوانند تمام کالاها و کانتینرها را در مرز از طریق سیستم الکترونیکی نظارت و کنترل کنند.

بر این اساس به نظر می‌رسد که ریاست محترم جمهوری در خصوص گزارش‌های خلافی که به ایشان داده‌شده تا ایشان احساس کنند که تمامی مرزهای کشور با دستگاه‌های ایکس ری مجهز هستند دستور بررسی مجدد فرموده و از گمرک بپرسند چرا با گزارشات خلاف واقع منجر به عدم شفافیت درداده های آماری ارسالی به دفتر ایشان می‌شوند.


نظر شما