شناسهٔ خبر: 18590607 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

دبیر اولین پیش‎نشست فراخوان «آخرالزمان از نگاه قرآن»

خداوند جغرافیای ظهور را توسط آیات قرآن ترسیم کرده است / امر به تفقه در مباحث آخرالزمانی شدیم

R1392/P1010113/S4,37/CT1

دبیر اولین پیش‎نشست فراخوان «آخرالزمان از نگاه قرآن» با بیان اینکه خداوند جغرافیای ظهور را به وسیله آیات قرآن ترسیم کرده است، گفت: ما در این مقطع حساس تاریخ بشریت، باید منظر صحیح و دقیقی از فضای آخرالزمان و ظهور داشته باشیم.

صاحب‌خبر -

اولین پیش نشست فراخوان «آخرالزمان از نگاه قرآن» به همت دبیران و فعالان مهدویت استان مازندران و با حضور شهسوار، مسئول بوستان نهج البلاغه استان آمل و مسئول مؤسسه متاف، واعظی، مدیر گروه معارف پیام نور آمل، غلامزاده، مدرس علوم معارف آزاد قائمشهر و جمعی از دانشجویان رشته‎های علوم معارفی برگزار می‎شود.

رویکرد تفسیری با موضوع مهدویت نداریم
میلاد عباسی، دبیر اولین پیش نشست فراخوان «آخرالزمان از نگاه قرآن» در گفت‎وگو با خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا درباره ضرورت پرداختن به موضوع «آخرالزمان از نگاه قرآن» گفت: درطی قرون اخیر که شاهد تفاسیر زیادی از قرآن با رویکردهای مختلف از سوی علما بودیم، متأسفانه رویکردی با موضوع مهدویت تألیف نشده است. پس ما با چنین فعالیتی می‎توانیم آغازگر یک رویکرد نوین تحلیلی در موضوع مهدویت و در مباحث تفسیری قرآن باشیم. با این سیر  مطالعاتی امید است بتوانیم رهیافت‏های قرآنی دربارۀ عصری که در آستانۀ ظهور بودنش را با پوست و گوشت احساس می‎کنیم، دریافت کنیم و از منبع وحی در ارتباط با تکلیف آخرالزمانی خود بیشتر برخوردار شویم.

در آستانه صحنه‎‏های رشد آخرالزمانی هستیم
وی با اشاره به اینکه ما در این مقطع حساس از زمان، نیاز به تبیین صحیح از آینده داریم، افزود: در آیه89 سوره نحل خداوند می‎فرماید قرآن «تِبْیاناً لِكُلِّ شَیْ‏ءٍ» است و یکی از مقولات  «كُلِّ شَیْ‏ءٍ» مقولۀ آخرالزمان و مهدویت است. ما بالغ بر 1200 آیه در مقولۀ مهدویت داریم و خداوند متعال جغرافیای ظهور را به وسیلۀ آیات الهی ترسیم کرده است. ما در این مقطع حساس تاریخ بشریت، باید منظر صحیح و دقیقی از فضای آخرالزمان و ظهور داشته باشیم، زیرا هر لحظه ممکن است وارد صحنه‎‏های رشد آخرالزمان بشویم.

عباسی در بیان اهمیت پرداختن به مباحث آخرالزمانی بر اساس آیات قرآن گفت: خداوند در آیاتی از قرآن به تبیین و تفهیم مباحث آخرالزمانی می‎پردازد. به عنوان مثال در آیۀ 65 سورۀ انعام، وقتی صحنه‎‏های آخرالزمان را در چند مقطع مطرح می‎‏کند، در آخر آیه می‎‏فرماید که در مقولۀ آخرالزمان و ظهور باید تفقه کنید. آیه این است: «قُلْ هُوَ الْقادِرُ عَلى‏ أَنْ یَبْعَثَ عَلَیْكُمْ عَذاباً مِنْ فَوْقِكُمْ أَوْ مِنْ تَحْتِ أَرْجُلِكُمْ أَوْ یَلْبِسَكُمْ شِیَعاً وَ یُذیقَ بَعْضَكُمْ بَأْسَ بَعْضٍ انْظُرْ كَیْفَ نُصَرِّفُ الْآیاتِ لَعَلَّهُمْ یَفْقَهُون‏». در این آیات خداوند چهار نوع عذاب را مطرح می‎کند که عذاب از بالای سر و پایین پا، اختلافات گروهی و فرقه فرقه شدن و عامل عذاب بودن یک گروه برای گروه‎های دیگر از این جمله است که می‎توان گفت اکنون لااقل شاهد وقوع نسبی دو مصداق آخر این آیه هستیم و این می‎تواند هشداری برای وقوع دو نوع عذاب دیگر باشد. بنابراینآیات قرآن، تصویری دقیق و واضحی از فضای آخرالزمان و ظهور را به ما نشان می‎‏دهد.

 رویکردهای غیر اسلامی را از موضوع مهدویت پس بزنیم
وی ضمن بیان اینکه در این همایش به دنبال تصویری صحیح از آینده هستیم که خداوند متعال در آیات قرآن ترسیم کرده است، اظهار کرد: با این رویکردهای قرآنی در پی پس زدن تفکرات شرقی و غربی و یا بهتر بگوییم پس زدن رویکردهای غیر قرآنی در موضوع مهدویت هستیم. البته این به معنای پس زدن روایات نیست بلکه یکی از منابع فهم مان در موضوع مهدویت بعد از قرآن، روایات عترت(ع) هستند.

عباسی درباره استقبال از فراخوان «آخرالزمان از نگاه قرآن» در استان مازندران گفت: در دوره‌های قبل و در دو فراخوان گذشته یعنی «اولین بخش دانشگاهی دوازدهمین دکترین بین‎المللی مهدویت» و «اولین فراخوان اربعین دانشگاهیان»، محققین‎مان در سطح استان مازندران فعالیت بسیار پرسرعت و متقنی را هم در بخش اطلاع ‏رسانی و هم شرکت در همایشات داشتند و در ادامۀ این حرکت مهدوی، در این همایش نیز حضور خوبی داشتند. زیرا اساتید نظر بر این داشتند که عناوین این فراخوان، عناوینی بسیار زیبا و حرکت ‏زاست. در آخر اینکه خداوند متعال را شاکر هستیم که دغدغۀ ما را عزم به سوی امام مهدی (عج) قرار داد و در این زمانه که دنیاییات بسیار پر زرق و برق جلوه می‎‏کند، سفره‏ ای پهن شده است و نور این سفره انسان‏ها رو به سمت خودش می‎کشاند و آنها را با میل شدید به سمت صاحب سفره یعنی مهدی فاطمه (س) گسیل می‎دارد.

به گزارش تسنیم، چهارمین همایش ملی مهدویت در سه محور علمی، ادبی شامل شعر، داستان، قطعه ادبی (متن ادبی، دل‌نوشته، خاطره) و هنری شامل فیلم کوتاه، عکس و گرافیک (طراحی، نقاشی، طراحی پوستر، تذهیب و نگارگری) برگزار می شود.
انبیاء و آخرالزمان، وعده‎های قرآنی مرتبط با آخرالزمان، وضعیت ادیان و اقوام در آخرالزمان، جبهه حق و باطل در آخرالزمان، تبیین وضعیت ها در آخرالزمان، رجعت و آخرالزمان و بایسته‎های رفتاری از محورهای این همایش است.

علاقه‎مندان می‎توانند آثار علمی و ادبی خود را تا 12 اردیبهشت‎ سال 96 به صندوق الکترونیکی anwarmahdi@chmail.ir و آثار هنری خود را به دبیرخانه دائمی این همایش به نشانی تهران، خیابان انقلاب اسلامی، خیابان قدس، خیابان پورسینا، دانشکده علوم پزشکی تهران ارسال کنند.

انتهای پیام/

نظر شما