اولین پیش نشست فراخوان «آخرالزمان از نگاه قرآن» به همت دبیران و فعالان مهدویت استان مازندران و با حضور شهسوار، مسئول بوستان نهج البلاغه استان آمل و مسئول مؤسسه متاف، واعظی، مدیر گروه معارف پیام نور آمل، غلامزاده، مدرس علوم معارف آزاد قائمشهر و جمعی از دانشجویان رشتههای علوم معارفی برگزار میشود.
رویکرد تفسیری با موضوع مهدویت نداریم
میلاد عباسی، دبیر اولین پیش نشست فراخوان «آخرالزمان از نگاه قرآن» در گفتوگو با خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا درباره ضرورت پرداختن به موضوع «آخرالزمان از نگاه قرآن» گفت: درطی قرون اخیر که شاهد تفاسیر زیادی از قرآن با رویکردهای مختلف از سوی علما بودیم، متأسفانه رویکردی با موضوع مهدویت تألیف نشده است. پس ما با چنین فعالیتی میتوانیم آغازگر یک رویکرد نوین تحلیلی در موضوع مهدویت و در مباحث تفسیری قرآن باشیم. با این سیر مطالعاتی امید است بتوانیم رهیافتهای قرآنی دربارۀ عصری که در آستانۀ ظهور بودنش را با پوست و گوشت احساس میکنیم، دریافت کنیم و از منبع وحی در ارتباط با تکلیف آخرالزمانی خود بیشتر برخوردار شویم.
در آستانه صحنههای رشد آخرالزمانی هستیم
وی با اشاره به اینکه ما در این مقطع حساس از زمان، نیاز به تبیین صحیح از آینده داریم، افزود: در آیه89 سوره نحل خداوند میفرماید قرآن «تِبْیاناً لِكُلِّ شَیْءٍ» است و یکی از مقولات «كُلِّ شَیْءٍ» مقولۀ آخرالزمان و مهدویت است. ما بالغ بر 1200 آیه در مقولۀ مهدویت داریم و خداوند متعال جغرافیای ظهور را به وسیلۀ آیات الهی ترسیم کرده است. ما در این مقطع حساس تاریخ بشریت، باید منظر صحیح و دقیقی از فضای آخرالزمان و ظهور داشته باشیم، زیرا هر لحظه ممکن است وارد صحنههای رشد آخرالزمان بشویم.
عباسی در بیان اهمیت پرداختن به مباحث آخرالزمانی بر اساس آیات قرآن گفت: خداوند در آیاتی از قرآن به تبیین و تفهیم مباحث آخرالزمانی میپردازد. به عنوان مثال در آیۀ 65 سورۀ انعام، وقتی صحنههای آخرالزمان را در چند مقطع مطرح میکند، در آخر آیه میفرماید که در مقولۀ آخرالزمان و ظهور باید تفقه کنید. آیه این است: «قُلْ هُوَ الْقادِرُ عَلى أَنْ یَبْعَثَ عَلَیْكُمْ عَذاباً مِنْ فَوْقِكُمْ أَوْ مِنْ تَحْتِ أَرْجُلِكُمْ أَوْ یَلْبِسَكُمْ شِیَعاً وَ یُذیقَ بَعْضَكُمْ بَأْسَ بَعْضٍ انْظُرْ كَیْفَ نُصَرِّفُ الْآیاتِ لَعَلَّهُمْ یَفْقَهُون». در این آیات خداوند چهار نوع عذاب را مطرح میکند که عذاب از بالای سر و پایین پا، اختلافات گروهی و فرقه فرقه شدن و عامل عذاب بودن یک گروه برای گروههای دیگر از این جمله است که میتوان گفت اکنون لااقل شاهد وقوع نسبی دو مصداق آخر این آیه هستیم و این میتواند هشداری برای وقوع دو نوع عذاب دیگر باشد. بنابراینآیات قرآن، تصویری دقیق و واضحی از فضای آخرالزمان و ظهور را به ما نشان میدهد.
رویکردهای غیر اسلامی را از موضوع مهدویت پس بزنیم
وی ضمن بیان اینکه در این همایش به دنبال تصویری صحیح از آینده هستیم که خداوند متعال در آیات قرآن ترسیم کرده است، اظهار کرد: با این رویکردهای قرآنی در پی پس زدن تفکرات شرقی و غربی و یا بهتر بگوییم پس زدن رویکردهای غیر قرآنی در موضوع مهدویت هستیم. البته این به معنای پس زدن روایات نیست بلکه یکی از منابع فهم مان در موضوع مهدویت بعد از قرآن، روایات عترت(ع) هستند.
عباسی درباره استقبال از فراخوان «آخرالزمان از نگاه قرآن» در استان مازندران گفت: در دورههای قبل و در دو فراخوان گذشته یعنی «اولین بخش دانشگاهی دوازدهمین دکترین بینالمللی مهدویت» و «اولین فراخوان اربعین دانشگاهیان»، محققینمان در سطح استان مازندران فعالیت بسیار پرسرعت و متقنی را هم در بخش اطلاع رسانی و هم شرکت در همایشات داشتند و در ادامۀ این حرکت مهدوی، در این همایش نیز حضور خوبی داشتند. زیرا اساتید نظر بر این داشتند که عناوین این فراخوان، عناوینی بسیار زیبا و حرکت زاست. در آخر اینکه خداوند متعال را شاکر هستیم که دغدغۀ ما را عزم به سوی امام مهدی (عج) قرار داد و در این زمانه که دنیاییات بسیار پر زرق و برق جلوه میکند، سفره ای پهن شده است و نور این سفره انسانها رو به سمت خودش میکشاند و آنها را با میل شدید به سمت صاحب سفره یعنی مهدی فاطمه (س) گسیل میدارد.
به گزارش تسنیم، چهارمین همایش ملی مهدویت در سه محور علمی، ادبی شامل شعر، داستان، قطعه ادبی (متن ادبی، دلنوشته، خاطره) و هنری شامل فیلم کوتاه، عکس و گرافیک (طراحی، نقاشی، طراحی پوستر، تذهیب و نگارگری) برگزار می شود.
انبیاء و آخرالزمان، وعدههای قرآنی مرتبط با آخرالزمان، وضعیت ادیان و اقوام در آخرالزمان، جبهه حق و باطل در آخرالزمان، تبیین وضعیت ها در آخرالزمان، رجعت و آخرالزمان و بایستههای رفتاری از محورهای این همایش است.
علاقهمندان میتوانند آثار علمی و ادبی خود را تا 12 اردیبهشت سال 96 به صندوق الکترونیکی anwarmahdi@chmail.ir و آثار هنری خود را به دبیرخانه دائمی این همایش به نشانی تهران، خیابان انقلاب اسلامی، خیابان قدس، خیابان پورسینا، دانشکده علوم پزشکی تهران ارسال کنند.
انتهای پیام/
∎
نظر شما