شناسهٔ خبر: 18590606 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

90 درصد کالاهای وارداتی می‌تواند در افغانستان تولید شوند

آگاهان اقتصادی می‌گویند که 90 درصد کالاهای وارداتی، کالاهای هستند که فرصت‌های بیشتر تولید آن‌ها در افغانستان وجود دارند.

صاحب‌خبر -
۹۰ درصد کالاهای وارداتی می‌تواند در افغانستان تولید شوندبه گزارش خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران، مسؤولان اداره مرکزی احصائیه می‌گویند که افغانستان سالانه به ارزش 7میلیارد دلار کالاها را از بیرون وارد می‌کند و در این میان، آهن آلات، نفت و گاز و مواد خوراکی اقلام درشت وارداتی به افغانستان را شامل می‌شوند.

حسیب‎الله موحد، معاون ادارۀ مرکزی احصائیه، گفت: «اکنون هم زمان آن است که حد اقل توجه شود و با بهبود وضیعت کنونی تولید کالاها در افغانستان مشکلات بی‌کاری حل می‌شود و زمینه‌های بهبود اقتصادی در افغانستان میسرشده می‌تواند.»

از سوی هم، شماری از آگاهان می‌گویند که با گذشت 16 سال اکنون هم افغانستان سالانه تا 7 میلیارد دلار را برای خرید کالاهای وارداتی‌یی که در داخل تولید شده می‌تواند به کشورهای بیرونی می‌پردازد.

آنان نبود راهکار روشن اقتصادی و حمایت از تولیدات داخلی را در افغانستان ازعلت‌های کسر بیلانس بزرگ بازرگانی در کشور می‌دانند.

آذرخش حافظی، کارشناس امور اقتصاد جهانی، گفت: «امید براین است که رهبران حکومت وحدت ملی از بندش راه‌های پاکستان درسی گرفته باشند و برای بهبود وضیعت اقتصادی و رُشد تولیدات داخلی کاری کنند.»

اما وزارت تجارت و صنایع می‌گوید که برای افزایش صادرات کشور برنامه‌های را روی‌ دست دارند که با عملی شدن آن‌ها، صنایع داخلی کشور حمایت خواهند شد.

مسافر قوقندی، سخنگوی وزارت تجارت و صنایع، گفت: ما برنامه‌های داریم در این بخش و شما می‌دانید که در دو سال اخیر با بهبود وضیعت تولیدات و افزایش صادرات، کسربیلانس بازرگانی کاهش یافته است و این روند ادامه دارد.

ایرکا نوشت: از سوی دیگر، شماری از آگاهان اقتصاد عملکرد ضیعف شماری از وزارت‌های سکتوری به ویژه وزارت معادن را برای جذب سرمایه‌گذاری‌های بزرگ در بخش صنایع سنگین در کشور انتقاد می‌کنند.

انتهای پیام/

نظر شما