شناسهٔ خبر: 18589366 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

تاریخ و طبیعت چشم نواز، گردشگران نوروزی را به شهرستان دنا فرا می خواند + تصاویر

شهرستان سی سخت یکی از شهرستان های 8 گانه استان کهگیلویه وبویراحمد که کوه دنا همچون نگین درخشانی بر بلندای آن می درخشد در ۳۵ کیلومتری شمال غربی شهر یاسوج مرکز استان قرار دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح زاگرس در دنیا کمترسر زمینی می توان یافت که به لحاظ تنوع آب و هوایی و فرهنگ غنی بومی هم پای ایران باشد و در ایران هم کمتر سر زمینی وجود دارد که همه زیبایی های استان کهگیلویه وبویراحمد را یک جا داشته باشد.

کهگیلویه وبویراحمد عصاره غربال شده ایران

استان کهگیلویه وبویراحمد مجموعه ای بی نظیر از ز یبایی های تاریخی و طبیعی است که از دامنه های زاگرس و کوه دنا تا جلگه های حاصلخیز خلیج فارس کشیده شده است.

شهرستان سی سخت یکی از شهرستان های 8 گانه استان کهگیلویه وبویراحمد که کوه دنا همچون نگین درخشانی بر بلندای آن می درخشددر ۳۵ کیلومتری شمال غربی شهر یاسوج مرکز استان قرار دارد.

 این شهرستان به دلیل قدمت و طبیعت شگرف خود از نظر گردشگری طبیعی و تاریخی و از همه مهمتر وجود امامزادگان در آن زبانزد عام و خاص است به گونه ای که کمتر جایی در ایران می توان یافت که در کنار کوهای پوشیده از برف،دشت های سرسبز و پر از گل  و گیاهان وحشی را دید.

دریاچه کوه گل تابلوی وحشی و دارویی بهشت ایران

دریاچه کوه گل در شمال شهرستان بویراحمد و در شمال شرقی شهر توریستی سی سخت در «دهانه انبری» گردنه مشهور «بیژن» و تپه های «کوه گل» واقع شده است. محل استقرار دریاچه یکی از زیباترین نواحی استان است که در فصل بهار و تابستان از انواع گل های شقایق و گیاهان وحشی و همچنین آویشن خوش عطر کوهستان مملو می شود. 

 
 
 
این دریاچه در حدود 32 کیلومتر با شهر یاسوج (مرکز استان) فاصله دارد و مورد توجه مردم بومی و مسافران است. در فصل تابستان، تجمع پرندگان مهاجر همراه با پرندگان بومی در سواحل و کنار دریاچه، زیبایی حیرت انگیزی پدید می آورد. از جمله پرندگان مهاجر می توان به انواع مرغابی و اردک کله سبز، لک لک، حواصیل، درنا، خروس کولی و چنگر اشاره کرد.
 
 
این منطقه زیبا که در فاصله 8 کیلومتری شرق سی سخت و 44 کیلومتری مرکز استان قرار دارد و از سه مجموعه دریاچه زیبای کوه گل، دشت های لاله های واژگون و آبشار زیبای تنگ نمک با نمای بسیار طبیعی و آب و هوای مطبوع تشکیل شده است. در کنار این مجموعة زیبای گردشگری، منطقه حفاظت شده دنا قرار دارد که باز باعث افزوده شدن چشم انداز زیبا طبیعی این منطقه شده است. 
 
 
 
 
این منطقه گردشگری یکی از مهمترین مراکز توریستی در سطح کشور است. در محدوده ای به وسعت نیم هکتار و عمق 15 متر در فصل بهار و تابستان از زیبایی خاصی برخوردار است.
 
وجود طبیعت بکر و مناطق حفاظت شده و رودخانه کوه گل از جاذبه های دیگر دراین مکان است که در سال های اخیر توسط میراث فرهنگی برای رعایت حال مسافران و گردشگران کار سکو سازی، زیرساخته ها و مراکز بهداشتی صورت پذیرفته است و هر ساله پذیرای خیل عظیم گردشگران داخلی و خارجی است.
 
در ضمن بهترین فصل بازدید گردشگران عزیز فصول بهار و تابستان بوده و زیبا ترین موقع آن در اردیبهشت است.
 
چشمه میشی دنا چشمه ای به قدمت تاریخ ایران

 چشمه میشی یکی دیگر از جاذبه های طبیعی شهرستان دنا است که در چهار کیلومتری شمال شرقی شهر سی‌سخت قرار دارد و یکی از پرآب‌ترین و خنک‌ترین چشمه‌های زاگرس بوده که آن را چشمه “بشو” نیز می‌نامند.

«چشمه میشی» ‌چشمه‌ای همیشگی و از مهمترین چشمه‌های منطقه سی‌سخت به شمار می‌رود که در امتداد دره‌ای طولانی با شیب نسبتاً تند روان است و جویبار پرآب و سپیدرنگ آن همچون رشته‌های مروارید زینت‌بخش دره‌ای است که آب‌چشمه را به زمین‌های کشاورزی پایین دست آن می‌رساند.

این چشمه علاوه بر تأمین آب‌شرب شهر سی‌سخت تأمین کننده آب کشاورزی باغات سیب و انگور و گردوی سی‌سخت و روستاهای پایین دست است. آب زلال و گوارای آن خستگی هر رهگذری را از تن خارج می‌کند.

عکس های چشمه میشی یاسوج

سردی آب این چشمه به حدی است که تا فاصله 800 متری از محل جوشش نمی‌توان دست را در آن نگه داشت. در اسطوره‌ها آمده است که کی خسرو به امیر اهورامزدا در این چشمه سر و تن بشست و در غاری آرامید.

 چشمه در دره ای جاری است که اگر کمی چشم بچرخانید و آن سوی دره را نگاه کنید، صخره های سنگی و بلند و زیبای آن وسوسه تان می کند که از آنها بالا بروید. این صخره ها که در زمستان پوشیده از برف هستند، در تابستان فرصت خوبی برای صخره نوردی به شما می دهند.  

گردشگری,جاهای دیدنی یاسوج


مردم محلی به چشمه میشی، چشمه بشو هم می گویند. در کتاب های تاریخی هم که جستجو کنید می بینید که منطقه دنا را با نام همین چشمه می شناختند. چشمه میشی یا بشو البته با افسانه های کهن از سلسله کیانیان و دوره کیخسرو شاه نام آورش گره خورده است.

 آن گاه که شاه کیخسرو به دستور اهورامزدا در همین مکان می بایست غسل می گرفت و تاج شاهی را به جانشین خود لهراسب می داد و همان شد که چشمه “بشو” نام گرفت.

 

  عکس های چشمه میشی یاسوج

روستای کریک ماسوله جنوب ایران

کریک شباهت‌هایی به روستای ماسوله در شمال کشور دارد و به همین خاطر به عنوان ماسوله ی جنوب شناخته می شود؛ روستایی که در دامنه ارتفاعات دنا، در 15کیلومتری جنوب‌غربی سی‌سخت و 25کیلومتری شهر یاسوج قرارگرفته است. در تپه‌های پشت ده، ارتفاعات دنا خودنمایی می‌کند. عبور رودخانه از میان روستا بر طراوت و شادابی فضای این دهکده عجیب می‌افزاید.

این روستا از اطراف به ارتفاعات بلند دنا محدود شده است؛روستای کوهستانی کریک ، در حدود ۱۷۰۰ متر از سطح دریا ارتفاع دارد  وآب و هوای این روستا، در فصول بهار ، تابستان و پاییز ملایم و مطبوع و در زمستان سرد و خشک است .

رودخانه کریک که به نام پل کلو آن را می شناسند از میان روستا عبور کرده و بر طراوت و شادابی فضای روستا می‌افزاید .

روستای کریک یکی از قدیمی‌ترین روستاهای شهرستان دنا نیز به شمار می‌رود  که یکجانشینی در این منطقه ، به دوران قبل از مهاجرت آریایی‌ها به فلات ایران مربوط است  از طرفی دیگر عبور شاهراه سلطنتی هخامنشی از ۱۵ کیلومتری کریک ، سبب رونق تجارت و رفت و آمد بیشتر در این ناحیه شده است .

بیشتر درآمد مردم این روستا از فعالیت‌های زراعی، دامداری و باغداری تأمین می‌شوند و گروهی دیگر از مردم روستا در بخش خدمات و تولید صنایع دستی اشتغال دارند .

روستای کریک در یک ناحیه کوهستانی ، بر روی شیب ملایمی استقرار یافته و بافت مسکونی متراکم دارد  و اکثر خانه‌های این روستا عموماً یک طبقه و با دیوارهای ضخیم ساخته شده‌اند .

در بافت قدیمی روستا واحدهای مسکونی دو طبقه و کوچک نیز وجود دارند و مصالح به کار رفته در ساخت خانه‌های قدیمی چوب ، خشت و گل است .

روستای خوش آب و هوای کریک که در میان دره باصفای کریک و در مسیر دسترسی به منطقه ییلاقی و زیبای سی‌سخت واقع شده است، یکی از مسیرهای صعود به قله دنا محسوب می‌شود .

از جمله جاذبه‌های مذهبی و تاریخی این روستا می‌توان به آرامگاه امام‌زاده عسگر و امام‌زاده اسحاق اشاره داشت.

روستای کریک

بافت این دهکده توریستی که از قدمت بسیار بالایی برخوردار بوده به صورت پلکانی ساخته شده به این صورت که حیاط هر خانه پشت بام خانه دیگری است.

 یکی از جاذبه های زیبایی روستای کهنسال و تاریخی کریک، بافت قدیمی،خانه های کاه گلی ،طبیعت بکر و قبرستان تاریخی این روستا بوده که در دل طبیعت بنا شده است.

روستای کریک

روستای کریک
 
روستای کریک
 
 

پل‌های پاتاوه نمادی از قدمت تاریخی شهرستان دنا

پل تاریخی پاتاوه، در شهرستان دنا، در ۱۵ کیلومتری کوه دنا، در بویر احمد سفلی قرار داره، این پل از دوران صفویه به یادگار ماندهه است. این منطقه، به دلیل ویژگی های اقلیمی و جغرافیایی، یکی از راه های اصلی تیسفون ، استخر و شوش، بهبهان و اصفهان بوده که کاروانیان از آن عبور می کردند.

شهر پاتاوه، مرکز بخش پاتاوه در شهرستان دنا استان کهگیلویه و بویراحمد واقع شده که فاصله آن تا مرکز استان ۴۵ کیلومتراست.

 
 

مجموعه پل های تاریخی پاتاوه، شامل پنج پل تاریخیه و قدیمی ترین پلی که از مجموعه پل های تاریخی پاتاوه باقی مانده پل تخت شاه نشین بوده که به دوره ساسانی برمی گردد.

از مشخصات ویژه این پل وجود علائم و نشانه های سنگ تراشی بر روی سنگ های تزئینی این پله است.یکی از بزرگترین این پل ها که آثار آن بهتر باقی مانده، در میان سه پل جنوبی گردنه خرسان قرار دارد.

اگر بخواهیم مناطق بکر و دیدنی شهر ستان دنا را به مخاطبان عزیز معرفی کنیم قلم عاجز خواهد بود و تنها به همین اکتفا می کنیم که نمونه ای از از زیبایی های خدادادی  در این شهرستان وجود دارد که دیدن آنها خالب از لطف نیست و به جرات می توان گفت هر کس برای اولین بار از این جاذبه های زیبا دیدن کند مشتاق دوباره دیدن آنها خواهد ماند.

گزارش / مرضیه سادات غلامی

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما