شناسهٔ خبر: 1858861 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: عصرخودرو | لینک خبر

خودروهای لوکس آمدند؛ تکنولوژی نیامد

خودروهای لوکس آمدند؛ تکنولوژی نیامد

عصرخودرو: یک کارشناس اقتصادی گفت: اگر واردات خودروهای لوکس به داخل کشور، مشروط به ورود دانش و تکنولوژی ساخت این خودروها می‌شد صنعت خودروسازی ما متحول شده بود.

صاحب‌خبر -

 به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایسنا، بهنام ملکی - عضو هیات علمی دانشگاه - اظهار کرد: واردات کالاهایی همچون خودروهای لوکس، بجز ایجاد رفاه و لذت استفاده برای اقشار پردرآمد، دستاورد دیگری برای کشور نداشته و متاسفانه از این فرصت استفاده مطلوبی برای ارتقای توان صنعت خودروسازی صورت نگرفته است.

وی با بیان این‌که دود واردات بی‌رویه به چشم تولید داخلی می‌رود تصریح کرد: یکی از راهکارها برای مثبت کردن تراز تجاری، الزام واردکنندگان به ایجاد بسترهای نوین و دانش‌بنیان در داخل کشور است. می‌توان با استفاده از صندوق توسعه ملی، بخشی از درآمدهای نفتی را به توسعه و ارتقای بنیان‌های فنی و تکنولوژیکی داخلی اختصاص داد. اهمیت به این موضوع می‌تواند به اهداف کلان صنعت خودرو مبنی بر تولید سه میلیون و صادرات یک میلیون دستگاه خودرو در سال 1404 کمک کند.

این اقتصاددان افزود: متاسفانه طی حدود 80 سال گذشته (جز سال‌های ملی شدن صنعت نفت به دلیل تحریم‌های نفتی و سیاست‌های استقلال‌طلبانه آن دوران) همواره تراز تجاری کشور منفی بوده و واردات بیش از صادرات بوده است.

ملکی، مهم‌ترین دلیل منفی بودن تراز تجاری ایران را وجود رانت نفتی دانست و افزود: نفت معمولا مدافع تولید مدرن و توسعه در ایران نبوده است. ما نفت را می‌فروشیم و پول آن را صرف رفاه و واردات کوتاه مدت می‌کنیم. به همین دلیل از توسعه مبتنی بر مغزافزار و دانش‌بنیان غافل شده‌ایم.

وی گفت: اولین راهکار برای حمایت از صادرات این است که درآمدهای نفتی را بی‌مهابا به بودجه جاری تزریق نکنیم. این مساله همیشه افزایش نقدینگی و تورم را به دنبال داشته است.

او الحاق به سازمان تجارت جهانی را نه یک انتخاب بلکه یک اجبار دانست افزود: در صورت برنامه‌ریزی هدفمند و خلق مزیت نسبی در تولیدات دانش‌بنیان می‌توان در شرایط الحاق به سازمان تجارت جهانی از منافع آن و ایجاد بازارهای صادراتی بهره گرفت.

نظر شما