شناسهٔ خبر: 18588334 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

دستاوردهای دومین سفر تدبیر و امید به کردستان از زبان اعداد و ارقام

سنندج- ایرنا- رئیس جمهوری و جمعی از وزیران کابینه دولت تدبیر و امید در نخستین روز اداری سال 1396میهمان مردم کردستان بودند این سفر دستاوردهای ارزشمندی در حوزه های اقتصادی، عمرانی، اشتغالزایی، زیربنایی و زیر ساختی برای منطقه داشت.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، سفر یک روزه رئیس جمهوری و جمعی از وزرا در نخستین روز کاری سال 1396 به کردستان دستاوردهای مهمی برای مردم این استان داشت، در این سفر چند طرح بزرگ صنعتی، کشاورزی، انرژی و عمرانی به ارزش بیش از 27 هزار و 500 میلیارد ریال به بهره برداری رسید.
از محل بهره برداری از این طرح ها در مجموع برای بیش 6 هزار کردستانی شغل ایجاد شد و برای نخستین بار کارخانه های مهم و صنعتی مانند پتروشیمی و کارخانه لاستیک بارز کردستان و آبگیری سد چراغ ویس سقز و قوچم دهگلان انجام شد.

**بهره برداری از پنج طرح بزرگ مقیاس در بخش آب کردستان
این طرح ها شامل آبگیری سد مخزنی چراغ ویس سقز، شبکه آبیاری و زهکشی سد زیویه کامیاران، آبرسانی به شهر سقز از سد چراغ ویس، پایان عملیات اجرایی سد قوچم دهگلان و بهره برداری از تصفیه خانه فاضلاب شهر سریش آباد بودند.
برای بهره برداری از این طرح ها در مجموع یک هزار میلیارد ریال هزینه شده بود و برای سه هزار و 453 نفر اشتغال ایجاد کرده بود.
سد چراغ ویس شهرستان سقز با حجم مخزن 86 میلیون مترمکعب با هدف تامین آب شرب، صنعت و کشاورزی شهرستان سقز، با اعتباری بیش از هزار و 740 میلیارد ریال آبگیری شد.
خط انتقال آب شرب شهر سقز به طول 26.1 کیلومتر با ظرفیت انتقال هزار و 200 لیتر در ثانیه معادل 33 میلیون مترمکعب در سال با اعتباری بیش از 440 میلیارد ریال اجرا شده است.
شبکه پایاب سد زیویه نیز با اعتباری بیش از 270 میلیارد ریال با هدف ارتقای سیستم آبیاری سنتی به تحت فشار، اشتغالزایی مستقیم و غیرمستقیم در زمینه باغداری، کشاورزی و صنایع وابسته به بهره برداری رسید.
با افتتاح این طرح، آب هزار و 200 هکتار از اراضی کشاورزی پایین دست به میزان 12 میلیون مترمکعب در سال جهت توسعه و بهبود کشاورزی، تامین شد.
عملیات احداث سد قوچم نیز با یک میلیون و 117 هزار مترمکعب خاکبرداری، سه میلیون و 600 هزار مترمکعب بتون ریزی با ظرفیت مخزن40 میلیون مترمکعب آب و با اعتبار یک هزار و 500 میلیارد ریال به پایان رسید.
عملیات لوله گذاری سد ژاوه به سورال به طول 28 کیلومتر با ظرفیت انتقال 42 میلیون مترمکعب آب در طول سال جهت انتقال آب های غرب استان به مناطق شرقی کردستان با اعتبار یک هزار میلیارد ریال آغاز شد.

** حوزه راه و شهرسازی
در این سفر سه طرح راه و شهرسازی شامل تکمیل 18.5 کیلومتر از قطعات پنج و 6 کریدور بزرگراه شمال - جنوب (سنندج-دیواندره)، 30 کیلومتر راه روستایی و یک هزار و 170 واحد مسکن مهر در کردستان به بهره برداری رسید.
قطعات پنج و 6 بزرگراه کریدور شمال به جنوب با 350 میلیارد ریال اعتبار، راه های روستایی با 122 میلیارد ریال اعتبار و واحدهای مسکونی مسکن مهر نیز 650 میلیارد ریال اعتبار احداث و تکمیل شده اند.
برای احداث قطعات پنج و 6 بزرگراه کریدور شمال به جنوب در مجموع 400 هزار متر مکعب خاکبرداری، ساخت 40 دهنه ابنیه کوچک و بزرگ، زیرسازی و آسفالت18.5 کیلومتر به عرض 11 متر انجام شده است.
برای این 30 کیلومتر راه روستای در مجموع 130 هزار متر مکعب عملیات خاکی، احداث 100 دهنه ابنیه کوچک و بزرگ، زیرسازی و آسفالت 30 کیلومتر با عرض 5.5 متر انجام شده و هزار خانوار روستایی از راه آسفالت بود.
همچنین همزمان با این سفر، عملیات احداث راه بیجار زنجان، باند دوم گردنه صلوات آباد و راه کامیاران به سروآباد با 760 میلیارد ریال اعتبار پیش بینی شده آغاز شد.

**حوزه کشاورزی
در این سفر آیین بهره برداری از فاز نخست شبکه فرعی آبیاری پایاب سد زیویه کامیاران و آغاز عملیات انتقال آب سد آزاد سنندج برگزار شد.
عملیات احداث فاز نخست شبکه فرعی آبیاری پایاب سد زیویه کامیاران به مساحت 640 هکتار از سال 1392 آغاز شده بود و در مجموع برای آن بیش از 108 میلیارد ریال هزینه شده است.
با افتتاح این طرح ضمن تبدیل 640 هکتار از اراضی دیم این منطقه به آبی برای 380 نفر از روستاییان شهرستان کامیان اشتغال جدید ایجاد شد.
همچنین عملیات شبکه های آبیاری و زهکشی سامانه انتقال سد آزاد سنندج آغاز شد.
برای اجرای این طرح نیز در مجموع بیش از 454 میلیارد ریال هزینه می شود که با بهره برداری از آن برای بیش از 800 نفر شغل ایجاد می شود.
در حال حاضر در 47 هزار هکتار معادل 36 درصد اراضی آبی کردستان، آبیاری تحت فشار اجرا شده است.

**افتتاح 114 ایستگاه دیجیتال صدا و سیمای کردستان
در این سفر 114 ایستگاه فرستنده دیجیتال صدا و سیمای کردستان و 2 استودیوی مجهز به ویدیو وال به بهره برداری رسید.
این ایستگاه ها شامل 24 ایستگاه در سنندج، 12 ایستگاه در بانه، 11 ایستگاه در بیجار، هشت ایستگاه در دیواندره، پنج ایستگاه در سروآباد، سه ایستگاه در کامیاران و 2 ایستگاه در قروه می شود.
افتتاح 36 ایستگاه دیجیتال برای 170 روستای استان که با بهره برداری از این ایستگاه ها ظرفیت برخورداری استان به 88 درصد افزایش می یابد.
اعتبار تخصیص یافته به این پروژه ها، 100 میلیارد ریال از محل مصوبات مقام معظم رهبری به استان کردستان بوده است.

** حوزه ارتباطات
همزمان با سفر رئیس جمهوری به کردستان و با حضور دکتر واعظی وزیر ارتباطات، پروژه های ارتباطی این استان با اعتبار 835 میلیارد ریال افتتاح شد.
با افتتاح طرح های این حوزه 339 روستای استان از اینترنت پرسرعت برخوردار شد، 6 شهر هم صاحب فناوری موبایل نسل سوم و 6 شهر نیز صاحب فناوری موبایل نسل چهارم شدند.
در ابتدای آغاز به کار دولت تدبیر و امید هیچکدام از روستاهای استان کردستان از نعمت اینترنت پرسرعت برخوردار نبودند که امروز 661 روستا از این امکان برخوردار هستند.
دولت به کردستان نگاه ویژه ای داشته است و در این مدت سه هزار و 520 میلیارد ریال سرمایه گذاری در حوزه IT در استان انجام شده است.
در دولت تدبیر و امید پنهای باند اینترنت کردستان، هشت برابر و تعداد مشترکین اینترنت استان نیز هفت برابر شده است.

**پتروشیمی کردستان
این طرح بزرگترین سرمایه گذاری صنعتی در کردستان به شمار می رود و می تواند در صنعتی شدن و اشتغال جویندگان کار استان، نقش پر رنگی ایفا کند.
ظرفیت اسمی کارخانه پتروشیمی کردستان، تولید 300 هزارتن پلی اتیلن سبک در سال است که در زمینی به مساحت 129 هکتار احداث و بخشی از آن به شهرک تولید محصولات پایین دستی پتروشیمی اختصاص داده شده است.
این طرح در سال 83 کلنگ زنی و بیش از 80 درصد منابع مالی آن در دولت تدبیر و امید تامین شده است.
یکی از خصوصیات بارز پتروشیمی کردستان، امکان ایجاد صنایع پایین دستی برای ایجاد اشتغال و ارزش افزوده بیشتر است.
این کارخانه در روستای سرنجیانه سنندج و با 14 هزار و140میلیارد ریال سرمایه گذاری ریالی و ارزی افتتاح و بهره برداری رسید.

**بهره برداری از مجتمع لاستیک بارز کردستان
مجتمع بارز کردستان با ۶ هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری ریالی و ارزی احداث شده و برای ۹۶۰ نفر به صورت مستقیم و ۱۰ هزار نفر به صورت غیرمستقیم اشتغال‌ ایجاد کرده است.
در این مجتمع انواع تایرهای رادیال سواری و وانتی با ظرفیت ۴۴ هزار تن در سال (۶ میلیون حلقه تایر) تولید خواهد شد.
این واحد بزرگ صنعتی از مصوبات سفر رهبر معظم انقلاب در سال 1388 به کردستان بود که با تلاش و همت سرمایه گذاران و حمایت و تسهیل گری مسئولان دولت تدبیر و امید در استان، آماده بهره برداری شد.
این پروژه در زمینی به مساحت 44 هکتار احداث شده است که 65 هزار مترمربع آن فضای مورد استفاده در احداث هفت سالن تولید و انبار اختصاص یافته است.

**بهره برداری از 3 طرح صنعتی در کردستان
در این سفر سه طرح صنعتی با اعتبار 873 میلیارد ریال و اشتغالزایی مستقیم برای 224 نفر به بهره برداری رسید.
این طرح ها شامل کارخانه تولید کنسانتره آهن کیمیا معادن سپاهان کردستان، کارخانه تولید کنسانتره صبا نور کردستان و کارخانه تولید ایمپلنت های دندانی کردستان است.
**کارخانه تولید کنسانتره آهن کیمیا معادن سپاهان کردستان و طرح کارخانه تولید کنسانتره آهن شهرک بیجار کردستان از خدمات دولت تدبیر و امید برای فرآوری مواد معدنی با هدف تولید، اشتغال و ازرش افزوده بیشتر و جلوگیری از خام فروشی در استان است.
کارخانه تولید کنسانتره آهن کیمیا معادن سپاهان کردستان با ظرفیت اسمی 300 هزار تن کنسانتره آهن در سال احداث شده که همزمان با بهره برداری از آن زمینه اشتغال 93 نفر فراهم شد.
این کارخانه در محل معدن و محدوده سراب شهرستان بیجار در زمینی به مساحت 20 هزار متر مربع احداث شده و برای احداث آن 220 میلیارد ریال سرمایه گذاری شده است.
**کارخانه تولید کنسانتره آهن شهرک بیجار کردستان نیز با ظرفیت اسمی 675 هزار تن کنسانتره آهن در سال احداث شده و با آغاز به کار این کارخانه زمینه اشتغال 90 نفر به صورت مستقیم فراهم شده و در محل معدن، در شهرک بیجار در زمینی به مساحت 150 هزار متر مربع با صرف 581 میلیارد ریال سرمایه گذاری احداث شده است.
کارخانه تولید ایمپلنت های دندانی کردستان که توسط بخش خصوصی و با حمایت های دولت احداث شده نیز با ظرفیت اسمی تولید 200 هزار عدد ایمپلنت دندانی به بهره برداری رسید.
با آغاز به کار این کارخانه در نخستین روزهای سال 96 زمینه اشتغال دائم 41 نفر از شهروندان منطقه فراهم شد و این کارخانه در محل شهرک صنعتی دهگلان و در 2 هزار و 470 متر مربع احداث شده که برای احداث و تجهیز آن 72 میلیارد ریال هزینه شده است.

**افتتاح تونل انقلاب شهر سنندج
تونل انقلاب سنندج 160متر طول با دهنه 14 متری و بافت بتنی 60 متری ساخته شده است و عرض آن نیز 12 متر سواره رو است.
برای بهره برداری از این پروژه عملیاتی حدود 120 میلیارد ریال هزینه شده است و کارهایی نظیر تکمیل باکس انتهای میدان نبوت و تکمیل پورتال ورودی و خروجی و همچنین آسفالت محوطه اجرا شده است.
این تونل با هدف کاهش و روان سازی ترافیک خیابان انقلاب به سمت میدان نبوت سنندج احداث شده است.
هر چند روند رشد و توسعه کردستان در اوایل انقلاب به دلیل جنگ تحمیلی با شتاب کمتری شروع شد اما در دولت تدبیر و امید توسعه این استان با نگاه ویژه ای و تخصیص اعتبارات جهشی دولت شتاب خوبی گرفته است.
بهره برداری از صدها طرح و پروژه عمرانی در 2 سفر اخیر رئیس جمهوری به کردستان تا حدودی توانسته زمینه های رشد و توسعه استان را فراهم سازد.
حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران تاکنون در 2 سفر و روزهای چهارم مرداد 1394 و پنجم فرودین 1396 مهمان مردم کردستان بودند.
طبق سرشماری نفوس و مسکن سال 1395، جمعیت کردستان یک میلیون و 603 هزار و 11 نفر است که از این تعداد 70.8 درصد در مناطق شهری و 29.2 درصد هم در مناطق روستایی استان ساکن هستند.
3020/ 1904
**گزارش از : عبدالله رحمانی/**انتشاردهنده: مسعود احمدی

انتهای پیام /*

نظر شما