شناسهٔ خبر: 18587885 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

ضرورت توسعه جنگل‌کاری برای تثبیت خاک و افزایش جذب آب

نمایندگی زنجان

مدیرکل منابع‌طبیعی و آبخیزداری استان زنجان با اشاره به ضرورت توسعه جنگل‌ها، گفت: تثبیت خاک و افزایش جذب آب از مهم‌ترین مزایای کاشت درخت است.

صاحب‌خبر -

خلیل آقاجانلو در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: از مهم‌ترین فواید توسعه کاشت درخت می‌توان به تولید اکسیژن، تعدیل آب و هوا و دمای محیط، کاهش آلودگی صوتی، تنظیم هوا، تامین آب توسط آبخیزها، جلوگیری از فرسایش و حفظ خاک در مقابل باد و هرزآب‌ها، تشکیل خاک، کنترل آلودگی‌ها و مسمومیت‌زدایی‌ پناهگاه و زیستگاه منطقه‌ و محلی برای پرورش انواع گونه‌ای مهاجر و بومی اشاره کرد.

وی با بیان اینکه منابع‌طبیعی ارکان اصلی توسعه پایدار هر کشور است، افزود: جنگل‌های استان عاملی در کاهش فرسایش خاک و جذب گرد و غبار موجود در هوا است که همین امر لزوم توجه به جنگل‌ها را بیش از پیش نمایان می‌کند.

این مسئول بر ضرورت توجه به حفظ، توسعه و احیای جنگل‌کاری در استان تاکید کرد و افزود: امروز گسترش صنعت و افزایش جمعیت در کنار توسعه شهرنشینی موجب شده است تا به سرمایه عظیم جنگل بها داده نشود که در صورت اهتمام به این مقوله از سوی مردم و مسئولان امر، شاهد بروز مشکلات ناشی از فرسایش خاک و تولیدات زراعی و فقرغذایی و بلایای طبیعی نخواهیم شد.

وی تصریح کرد: بی‌تفاوتی نسبت به جنگل‌کاری در درازمدت موجب بروز سیلاب‌های ویرانگر می‌شود که در این رابطه باید به این موضوع توجه ویژه‌ای صورت گیرد.

آقاجانلو با اعلام اینکه جنگل‌کاری در استان زنجان قدمت طولانی داشته و ریشه در آیین‌های مذهبی، باورها و اعتقادات دینی دارد، افزود: وجود درختان کهنسال و قدیمی در مکان‌های دینی و مذهبی حکایت از انبوهی و سرسبزی جنگل‌های استان در گذشته داشته است که مقایسه آن با نواحی مجاور بیانگر عمق تخریب و فاجعه است.
انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما