شناسهٔ خبر: 18586867 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

آشنایی با رشته‌های شاخه کاردانش/14

معرفی رشته «طراحی و نقاشی فرش دستباف»/ آموزش 5 استاندارد مهارت شغلی به هنرجویان این رشته

هنرجویان رشته «طراحی و نقاشی فرش دستباف» علاوه بر گذراندن دروس عمومی، پنج استاندارد مهارت شغلی را می‌آموزند و می‌توانند طراحی فرش ایرانی را انجام دهند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس،‌ رشته «طراحی و نقاشی فرش دستباف» در زمینه هنر از گروه هنر قرار دارد.

*معرفی رشته

فرش ایرانی زبانزد جهانیان است و هر ایرانی و غیرایرانی به داشتن قطعه فرشی از ایران به خود می‌بالد. از این رو در راستای سیاست توسعه و رواج این هنر ـ صنعت اصیل ایران، آموزش رشته مهارتی طراحی و نقاشی فرش دستباف در هنرستان‌های کاردانش برای هنرجویان علاقه‌مند تعریف و پایه‌گذاری شده است.

*سطح آموزشی مهارت‌ها

هنرجویان در این رشته علاوه بر گذراندن دروس عمومی، پنج استاندارد مهارت شغلی را گذرانده و در انتهای هر استاندارد به توانایی‌های ذیل دست می‌یابند:

1ـ استاندارد طراحی نقوش سنتی: هنرجو پس از گذراندن این استاندارد به توانایی طراحی از طبیعت بی‌جان و جاندار، شناخت مبانی هندسه نقوش سنتی و هندسی، طراحی انواع ختایی و اسلیمی و ترکیب‌بندی‌های آن دست می‌یابد.

2ـ استاندارد طراحی فرش: در این استاندارد هنرجو اصول و مبانی طراحی فرش نظیر رج‌شمار نقشه، آماده کردن کاغذ نقشه، انتقال طرح روی کاغذ نقشه، نقطه شمار کردن گل‌های طراحی شده را عملاً در کارگاه‌های طراحی تجربه می‌کند و در ضمن با طرح‌های قالی ایران و انواع روش‌های طراحی آشنا می‌‌شود.

3ـ استاندارد نقاشی نقشه فرش: هنرجو با آموزش مبانی طراحی و رنگ‌آمیزی نقشه فرش می‌تواند با ترکیب رنگ‌ها و ساخت رنگ مورد نظر، طرح‌های هندسی و گیاهی و جانوری رایج در فرش را رنگ و نقطه نماید.

4ـ استاندارد بافت مقدماتی فرش: هنرجو در این استاندارد با تاریخچه فرش و اصطلاحات رایج فرشبافی، مواد اولیه مصرفی فرشبافی و انواع دستگاه قالی‌بافی آشنا می‌شود و از عهده انجام عمل چله‌کشی، کوجی‌بندی، گلیم‌بافی، گره زدن، شیرازه‌بافی و... بر می‌آید.

5ـ استاندارد رنگرزی مقدماتی فرش: هنرجو خواهد توانست پس از اتمام آموزش به توانایی شناخت لوازم رنگرزی، محاسبات رنگرزی و انجام رنگرزی با مواد رنگزای طبیعی و شیمیایی دست یابد.

* آینده تحصیلی و شغلی

شرایط و نحوه ادامه تحصیل: دانش‌آموزان بعد از فراغت از تحصیل می‌توانند در مقطع کاردانی در دانشگاه جامع علمی ـ کاربردی و دانشگاه آزاد و دانشگاه فنی و حرفه‌ای در رشته مرتبط ادامه تحصیل دهند. همچنین با سه ساله شدن دوره تحصیلی دوره دوم متوسطه در مقطع کارشناسی نیز در رشته‌های مرتبط با فرش دستباف می‌توانند ادامه تحصیل دهند.

آینده شغلی و بازار کار: فارغ‌التحصیلان می‌توانند به عنوان طراح یا نقاش فرش در مراکز دولتی و خصوصی مشغول به کار شوند که تعدادی از این مراکز عبارتند از:

ـ شرکت‌های فرش دستباف و ماشینی

ـ به عنوان مربی در مراکز آموزشی (آموزش و پرورش، فرهنگسراها، خانه فرهنگ محله و...)

ـ مراکز دولتی مرتبط با این رشته (مرکزی ملی فرش وزارت صنعت، معدن و تجارت ـ سازمان صنایع دستی، شرکت سهامی فرش ایران)

ـ اشتغال در کارگاه‌های خانگی و یا راه‌اندازی کارگاه‌ بافت و طراحی (در ازای دریافت کارت قالی‌بافی از سوی مرکز ملی فرش ایران نیز می‌توانند از تسهیلات وام اشتغال در این زمینه بهره‌مند شوند.)

* ساعت آموزش

رشته «طراحی و نقاشی فرش دستباف» دارای 109 ساعت آموزش است که شامل 42 ساعت دروس عمومی، 52 ساعت شایستگی‌های فنی، 6 ساعت شایستگی‌های کارگاهی و 9 ساعت شایستگی‌های غیرفنی است.

استاندارد مهارت و درس این رشته شامل «طراحی نقوش سنتی متشکل از 2 واحد نظری و 6 واحد عملی»، «بافت مقدماتی فرش متشکل از یک واحد نظری و 4 واحد عملی»، «رنگرزی مقدماتی فرش متشکل از یک واحد نظری و 2 واحد عملی»، «طراحی فرش متشکل از 2 واحد نظری و 12 واحد عملی»، «نقاشی نقشه فرش متشکل از یک واحد نظری و 7 واحد عملی» و «کارورزی متشکل از 4 واحد عملی» است.

انتهای پیام/

نظر شما