شناسهٔ خبر: 18586817 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

محور مقاومت دست بالا را در منطقه دارد

کارشناس مسائل خاورمیانه: خاورمیانه به دلایل موقعیت استراتژیک، نفت و فرهنگی برای دشمن مهم است و دشمن منطقه را رها نخواهد کرد.

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صداوسیما، حسین ‏رویوران در تیتر امشب شبکه خبر سیما ادامه داد: دشمن تا حد زیادی شکست خورده است مردم نسبت به ترفندهای تکفیری ها آگاه شده اند و محور مقاومت دست بالا را خواهد داشت.


محور مقاومت دست بالا را در منطقه دارد

رویوران در خصوص دخالت دولت های خارجی اعم از منطقه ای و فرامنطقه ای در ‏تحولات کشورهای خاورمیانه گفت: دو عنصر اصلی در این نا امنی نقش دارند یکی اسرائیل که راهبرد نظامی رژیم صهیونیستی برتری نظامی بود که در مقابل حزب الله و حماس شکست خورد.
او افزود: دومین عنصر نا امنی آمریکاست که به خاطر اسرائیل ایجاد ناامنی می کند. تحولات منطقه به نفع محور مقاومت است و آمریکا با حمایت از تروریسم تکفیری سعی در کند کردن این فرایند می کند اما پیروزی هایی که در حلب و موصل اتفاق افتاده نشان می دهد محور مقاومت بیش از محور مقابل به پیروزی دست یافته است و نشان می دهد اینده منطقه را مردم و مقاومت شکل خواهند داد نه عناصر بیگانه.
حسین رویوران در خصوص این که عربستان با چه اهدافی تجاوز به یمن را آغاز کرد، گفت: برای عربستان قبل از اینکه به یمن حمله کنه چند اتفاق خاص رخ داد اولی درگذشت ملک عبدالله شاه عربستان سعودی، به قدرت رسیدن سلمان و اعلام پسر کوچک محمد به عنوان ولیعهد دوم و وزیر دفاع بود. وزیر دفاع سعی می کرد برای تثبیت این جایگاه پیروزی نظامی به دست بیاورد چون کسی او را به دلیل جوانی باور نداشت و دومین علت از 2011 سرمایه گذاری در نیروهای تکفیری داشته و از سال 94 مشخص شد که این سرمایه گذاری اشتباه بود و جریان تکفیری در عراق و سوریه در حال شکست است و به دنبال این بود که پیروزی سهل الوصولی را در یمن به دست بیاورد.
ریوران افزود: عربستان به هیچ دستآوردی در یمن دست نیافت چون تصور می کرد یمن کشور ضعیفی است و عربستان که تجهیزات بالایی در اختیار دارد ولی نتوانست به نتیجه برسد و هنوز در فکر رسیدن به صنعاست هرچند مردم یمن بسیار ضعیف و فقیر هستند ولی ملت یمن در برابر این همه تجهیزات 2 سال توانستند مقاومت کنند و مردم یمن به دنیا نشان دادند که بدون امکانات هم می توان پیروز شد.
او در خصوص راه حل های عملیاتی حل بحران یمن نیز گفت: این بحران راه حلی جز توقف ندارد و توقف جنگ می تواند سرآغاز گفتگو باشد در یمن اختلاف هست نیروهای داخلی آماده گفتگو با دیگر نیروها هستند عربستان باید از این گفتگو خارج شود. نماینده سازمان ملل باید وارد شود و عربستان را از این گفتگو ها خارج کند.
حسین رویوران در خصوص علت کندی روند عملیات آزادسازی موصل گفت: زمانی که داعش آمد 3 استان را گرفت آمریکایی ها یک مقوله ای را در پیش گرفتند که این جنگ 30 سال طول می کشد و آمریکا باید در کنار عراق باشد تا داعش را از بین ببرد اما در دولت عراق بعد از فتوای مرجعیت 2 میلیون نفر داوطلب شدند و با ورود گروه اعتقادی توانستند استان هایی که در تصرف داعش بود آزاد کنند گرچه بیش از سه ماه شده ولی ورود نیروهای مردمی نشان داد که نظر آمریکایی ها در جنگ شهری غلط است و نشان داد مردم عادی زودتر از پیش بینی های امریکایی ها می توانند موصل را آزاد کنند.
او افزود: 70 درصد موصل آزاد شده تصور می کنم تا چند هفته آینده موصول به طور کامل آزاد خواهد شد، غیر از موصل شهرهای مختلف هستند که هم ممکن است این ها مهار شوند و هم داعش می تواند وارد تشکیلات زیر زمینی شود و تغییر ماهیت دهد. آن چه مسلم است القاعده می گفت جهاد علیه کفر جهانی ولی داعش می گوید جهاد علیه دشمن غریب و به علاوه زمین و به علاوه خلافت وقتی زمین و خلافت را از دست داد نه روی برگشت به القاعده را دارد نه توان بازپس گیری زمین را دارد لذا داعش وارد یک بحران فکری می شود. 
رویوران در ادامه در خصوص روند مذاکرات ژنو گفت: فرآیند آستانه در دو سطح تعریف شده بود یکی سطح سه دولت ایران، روسیه و ترکیه و در سطح بعدی دولت و مخالفان غیر تکفیری سوریه بود عملا این دو سطح اهمیت زیادی دارد حتی در اجلاس آستانه هر چند نیروهای مسلح حضور نداشتند ضامن آنها ترکیه است و توافقاتی هم انجام شد و اجلاس شکست خورده نیست.
او افزود: این وضعیت سوریه را وارد یک مرحله جدید و عملا آتش بس و استمرار آن را ایجاد کرد و راه حل بحران را در چارچوب ایران روسیه و ترکیه قرارداد.
بسیاری از نیروهای متضرر سعی کردند نیروهای مسلح را وادار به شکستن آتش بس کنند وحمله ای که به شمال حنا انجام شد سعی کردند نیروها را تحریک کنند تا آتش بس را بشکنند و این اتفاقات عملا انعکاسی در مذاکرات نداشت. 
عباس خامه یار کارشناس مسائل خاورمیانه دیگر مهمان برنامه گفت: تحولات سال 1389 در منطقه که از تونس آغاز شد و بعد در لیبی و مصر که الان نیز در یمن شاهد آن هستیم، نشان دهنده این است که امریکا و انگلیس و اسرائیل چنین پاتک هایی در منطقه داشته اند. 
او گفت: در سال 1917 فرمان وزیر خارجه بریتانیای آن روز وعده دادن سرزمینی به یهودیان داده شد که الان شاهد اجرای آن هستیم. اساسا کشور ثالثی که وارد تحولات جهان می شود سرآغاز مشکلات منطقه و غرب آسیاست. 
خامه یار در ادامه گفت: در سال 1916 که امریکا تقسیم منطقه را طراحی کرد وانگلیس نیز نقش اساسی داشت و در سال 1917 مشخص شد که طراحی ها توسط امریکا و رژیم صهیونیستی صورت گرفته است. آنها در عراق و سوریه به دنبال از بین بردن تمدن و زیرساخت های سیاسی آنها هستند. در مصر نیز این مساله را شاهد هستیم. خود ترکیه که در واقع عضو 70 ساله ناتو است نیز در امان نیست و کودتا در ترکیه نیز بوسیله امریکاییها صورت می گیرد. این طراحی به تدریج و گام به گام در حال اجراست. 
خامه یار درباره افق 96 در یمن نیز گفت: حمله به یمن رسوایی جدی برای عربستان بود. یمن فقیرترین کشور عربی و عربی ترین کشور عربی است ، هر ده دقیقه یک کودک به خاطر گرسنگی و حملات سعودی ها جان خود را از دست می دهند اما مردم یمن تا این لحظه مقاومت کرده اند که مقاومت و روحیه مردم یمن برگ برنده یمنی ها دربرابر عربستان است.
خامه یار کارشناس مسائل سیاسی در ادامه درباره تحولات عراق و حضور امریکا در این کشور نیز گفت: ترامپ به دنبال توسعه پایه های نظامی در عراق است. امریکاییها داعش را به طور کامل در عراق از بین نخواهند برد چراکه آنها به کمک داعش به دنبال فشار بر عراق و از بین بردن توازن نظامی بین عراق و ایران هستند. 
او گفت: امریکا نگران بدست گرفتن حکومت توسط شیعیان هستند و داعش برای فشار بر عراق نیازمند کمک امریکاست حتی اگر موصل نیز آزاد شود باز فضای امنی برای داعش ایجاد خواهد شد. امریکا به دنبال انحلال حشدالشعبی است. حشدالشعبی نیروی نظامی - قانونی عراق است و زیر نظر نخست وزیر و ارتش عراق فعالیت می کند، هجمه امریکا در عراق علیه حشدالشعبی کمک به داعش است. امریکا با تقویت پایگاههای نظامی و مماشات با داعش و فشار بر حشدالشعبی فشار زیادی بر حکومت و دولت عراق وارد و شیرینی آزادی موصل را در کام آنها تلخ خواهد کرد. 
او افزود: پیاده نظام نیروهای امریکا در عراق نیروهای داعش و تکفیری ها خواهند بود. شکست داعش یک شکست جغرافیایی است اما داعش یک تفکر است که باید منبع این تفکر خشکانده شود. مدارس وهابیت و دانشگاههای زیر نظر عربستان سعودی همچنان تولید کننده تفکرات داعش هستند که باید از بین بروند. 
خامه یار درباره لبنان نیز گفت: رسیدن میشل العون به قدرت نشان دهنده قدرت سیاسی حزب الله بود و حزب ا.. خوب مدیریت کرد. در مسائل نظامی نیز در نگاه کلی تلفات حزب الله در سوریه زیاد است اما تجربه لبنان در میدان های سوریه زیاد است. لبنانی حق را به لبنان می دهند در دخالت در سوریه، تجربه لبنان در میدان های سوریه تجربه بزرگی است لبنان پیشرفته ترین سلاح ها را دارد و تهدید حزب الله برای اسرائیل تهدید جدی است. حزب الله مراکز موشکی اسرائیل را تهدید کرده است با این قدرت میدانی خطری برای حزب الله دیده نمی شود. 
خامه یار در ادامه گفت: ترور ماهیت رژیم صهیونیستی است، این کار همیشه در سرزمین های اشغالی وجود داشته است. اسرائیلی ها می خواهند شکست خود را با آمدن ترامپ جبران کنند. 
او درباره افق ترکیه و عربستان در سال 96 نیز گفت: عربستان و ترکیه به دنبال ایجاد شکاف در منطقه هستندو عربستان نیز سعی خود را بر توسعه این شکاف قرار داده است اما با قاطعیت می توان گفت که این به نفع جوامع اسلامی و منطقه نیست.

نظر شما