شناسهٔ خبر: 18586589 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

قرآن، منبع اصلی شکل‌گیری علوم انسانی و اسلامی نوین

گروه فعالیت‌های قرآنی: منبع اصلی برای شکل‌گیری علوم انسانی جدید بی‌شک قرآن است؛ چرا که نمی‌توان گفت اسلام برای مسائل کوچکی چون ناخن گرفتن توصیه دارد، ولی برای مسائل مهمی چون انسان‌شناسی و جهان‌بینی سکوت کرده است.

صاحب‌خبر -

تابستان 95 در قم برنامه‌ای با عنوان گفتمان نخبگان علوم انسانی برگزار شد که در پایان این برنامه از دانشجوی نخبه بیرجندی در حوزه علوم انسانی، سید محمد امین حسینی با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی تجلیل به عمل آمد. معرفی یک جوان بیرجندی به عنوان نخبه علوم انسانی یکی از افتخارات خراسان جنوبی در سال 95 بود.

به این بهانه در اولین روزهای سال 96 پای صحبت‌های این جوان نخبه نشستیم و از او درباره تحول در علوم انسانی و ضرورت پاسخگویی شبهاتی که به علوم انسانی اسلامی که برگرفته از قرآن است، وارد می‌شود، بپرسیم.

سید محمد امین حسینی، دانشجوی کارشناسی ارشد پوسته حقوق و نخبه علوم انسانی، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) از خراسان جنوبی گفت: در زمینه تحول در علوم انسانی دو نظر مطرح است که باید مورد بررسی قرار گیرد.

قرآن، منبع اصلی شکل‌گیری علوم انسانی و اسلامی نوین

وی اظهار کرد: عده‌ای معتقد به تغییر علوم انسانی فعلی و عده دیگر معتقد به شکل گیری  علوم انسانی متناسب با فرهنگ جامعه هستند و از آنجایی که پایه فرهنگی غرب بر اومانیسم و.. و فرهنگ ما مبتنی بر توحید است نظر دوم صحیح تر به نظر می رسد.

این نخبه علوم انسانی بیان کرد: تحول باید هدفمند باشد، و به جهتی حرکت می‌کنیم  که بستر لازم برای نظریه پردازی اندیشمندان و نخبگان ما در حوزه علوم انسانی بتوانند نظریه پردازی کرده و علوم انسانی جدید را شکل بدهند.

حسینی ادامه داد: منبع اصلی برای شکل‌گیری علوم انسانی جدید بی‌شک قرآن است، چرا که نمی‌توان گفت اسلام برای مسائل کوچکی چون ناخن گرفتن توصیه دارد، ولی برای مسائلی مهمی چون انسان‌شناسی و جهان‌بینی سکوت کرده است.

وی با اشاره به مباحث حقوق بشری پیرامون اسلام و غرب افزود: غرب در پی شکل دادن به حقوق بشری است که در ایران و عربستان و اروپا و..قابلیت اجرایی داشته باشد در حالی که باید شرایط فرهنگی هر منطقه را در نظر گرفت.

این نخبه علوم انسانی گفت: هر چند اسلام نیز برای کسانی که در دایره انسانیت قرار می گیرد حقوق واحدی را بیان می دارد ولی باید به یک نکته توجه کرد اسلام برخی از افراد را در دایره انسانیت قرار نمی دهد تا حقوق بشر و انسان را برای آنان محفوظ دارد.

حسینی اظهار کرد: به عنوان مثال کسانی که مرتد می‌شوند و کسی که حیات انسانی را از بین می‌برد، حق حیات که یکی از حقوق بشر است از او سلب می‌شود و یا موضوع قاچاقچیان موارد مخدر مطرح است در حالی که چگونه می توان برای کسی که این همه جان و حیات آدمیان را به خطر انداخت حقوق بشر قائل شد.

وی یادآور شد: این شبهات در فضای مجازی مطرح می‌شود، اما متأسفانه آن قدر که این سؤالات مطرح می‌شود، پاسخ ها در این فضا ارائه نمی‌شود که یک نقص است و باید در این زمینه فعال است.

حکیمه بهمن زاده

 

نظر شما