شناسهٔ خبر: 18585723 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: جام‌جم آنلاین | لینک خبر

رییس بهزیستی کشور در گفتگو با جام جم آنلاین:

راه‌اندازی 140 اورژانس اجتماعی در سال جدید/ معتادان متجاهر به دادگاه درمان مدار معرفی می‌شوند

رییس بهزیستی کشور با بیان اینکه بهزیستی با رویکرد بازگشت دوباره زنان بی‌سر پناه به جامعه که به هر دلیل از حمایت خانواده بر خوردار نیستند اقدام به راه اندازی خانه‌های امن نموده، گفت: سازمان در سال جدید بر توسعه اورژانس اجتماعی اهتمام داشته و افزون بر آن در شش استان به راه اندازی دادگاه درمان مدار با هدف حمایت از معتادین زن و مرد متجاهر اقدام نموده است.

صاحب‌خبر -

انوشیروان محسنی بندپی در گفتگو با جام جم آنلاین تصریح کرد: در سال 96 «دادگاه‌های درمان مدار» با نگاهی غیر مجرمانه به معتادین پر خطر، جهت رسیدگی به وضعیت آنها در استان‌های تهران - یزد - خوزستان - گیلان - قزوین و البرز آغاز بکار خواهد کرد.

وی افزود: افزون بر آن دو مرکز نگهداری برای بهبود زنان معتاد به شیشه در تهران راه اندازی شده که قرار است در سایر استانهای پر خطر همچون سیستان و بلوچستان و استان خوزستان این مراکز اقامتی جهت بهبود و نجات این زنان از دام اعتیاد آغاز بکار کند.

رییس بهزیستی کشور پیرامون اقدامات حمایتی سازمان متبوع خود از افراد تحت پوشش برای ایام نوروز اظهارداشت: سازمان بهزیستی در اولین اقدام طبق سنوات گذشته مبلغ یکماه مستمری به عنوان پاداش آخر سال به حساب جامعه هدف خود واریز کرد.

وی افزود: سازمان در جهت تقویت برنامه‌های حمایتی مدد جویان در ایام نوروز، طی فراخوانی در رسانه‌ها و پایگاه اطلاع رسانی خود از خیرین و نیکوکاران دعوت بعمل آورد در تعطیلات عید سالمندان را به منازل خود برده و یا جهت بازدید از این عزیزان به مراکز نگهداری آنها مراجعه کنند.

بند پی از برنامه‌های دولت بمنظور رسیدگی به وضع اقشار آسیب پذیر هم گفت: در اولین ساعات سال 1396، وزیر خارجه کشورمان با جمعی از گروه‌های خانواده بزرگ بهزیستی استان اصفهان دیدار کرد و در استان تهران هم رییس جمهور روحانی پس از تحویل سال ، میهمان معلولین جسمی حرکتی آسایشگاه هفتم تیر تهران بود.

وی در همین راستا خاطر نشان کرد: معاونت رفاه وزرات کار، تعاون و امور اجتماعی هم به افراد تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد یک سبد غذایی در اختیار آنها قرار داد تا در روزهای نزدیک به سال نو از آن بهره مند گردند.

بند پی در مورد اینکه بهزیستی در سال جدید چه برنامه‌هایی در تداوم یاری رسانی نیازمندان و مددجویان دارد، خاطرنشان کرد: پیرو منویات مقام معظم رهبری مبنی بر پیشگیری، کنترل و مهار آسیب های اجتماعی، از زمانی که اورژانس اجتماعی از سال 78 شروع بکار کرد تا امروز 197 مرکز اورژانس در سطح کشور استقرار یافته که به امید خدا بنا داریم امسال 140 مرکز دیگر راه اندازی کنیم.

رییس سازمان بهزیستی کشور در پاسخ به این سوال که جامعه هدف سازمان چه تعداد از اقشار آسیب پذیر کشور را زیر چتر حمایتی خود برده، با اعلام اینکه 70 هزار سالمند در مراکز شبانه روزی ما نگهداری می‌شوند، ابراز داشت: علاوه بر 80 هزار معلولی که سازمان افتخار کمک به آنها را دارد، در کل کشور چیزی بالغ بر 510 هزار نفر مددجوی مستمری بگیر جز خانواده بهزیستی کشور هستند.

وی در جواب این پرسش که این خانواده ها با چه فرآیند و روشهایی از یاری رسانی دولت بهره‌مند می‌شوند، تصریح کرد: به منظور نگهداری هر چه مطلوبتر معلولین و سالمندان به هر نفر یارانه 610 هزار نومانی تخصیص داده شده که ماهیانه به مراکز شبانه روزی نگهداری سالمندان پرداخت می‌شود که رقم مذکور در آسایشگاه‌های روزانه 350 هزار تومان است.

بند پی پیرامون دیگر اقدامات سازمان بهزیستی در سال 95 جهت توانبخشی به افراد نیازمند جامعه اظهار داشت: ساز و کاری فراهم شده، خانوادهایی که دارای فرزندان اوتیسمی (نوعی اختلال رشد) و نیازمند توانبخشی هستند؛ به مراکز حرفه آموزی، گفتار درمانی، مددکاری معرفی شده که سازمان به این بخش هم یارانه 350 هزار تومانی اختصاص می‌دهد.

وی اضافه کرد: البته ما در ارتباط با بیماران روانی مزمن که قریب به 35 هزار هستند و باید در مراکزی خاص نگهداری شوند، با تخصیص یارانه 610 هزار تومانی از آنها نگهداری کرده و این در حالی است که سازمان در جهت رفع نیازمندی های یک میلیون 200 هزار معلول ثبت نامی تلاش می‌کند.

رییس سازمان بهزیستی کشور در پایان ابراز امیدواری کرد: با دیدارهایی که مسئولین در ابتدای سال از مددجویان بهزیستی انجام دادند، توانسته باشند به طور مادی و معنوی نیازهای اقشار آسیب پذیر جامعه را منتفع کرده و روز به روز بر بهبود وضعیت زندگی این عزیزان افزوده شود.

محمدرضا شجاعیان - خبرنگار جام جم آنلاین

نظر شما