شناسهٔ خبر: 18585568 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: هدانا | لینک خبر

مسکو ایران را بخاطر آمریکا رها نمی کند

صاحب‌خبر -
«دونالد ترامپ» از زمان برگزاری کمپین های انتخاباتی خود تاکنون، بهبود روابط میان واشنگتن و مسکو را در کنار مبارزه با داعش به عنوان دو محور اصلی سیاست خارجی خود عنوان کرده است.

وی همچنین پس از رسیدن به ریاست جمهوری آمریکا و قرار گرفتن در راس رهبری کاخ سفید، برداشته شدن تحریم ها علیه روسیه را یکی از اولویت های خود در همین راستا اعلام کرده است.

از سوی دیگر، عدم استقبال نه چندان گرم مسکو و همچنین دشمنی کینه توزانه دولت «ترامپ» نسبت به متحدین روسیه از جمله ایران، این سوال را در هر ذهن پرسشگری ایجاد می کند که نزدیک شدن واشنگتن با مسکو آن هم همزمان با زیر سوال بردن منافع و امنیت متحدین روسیه از جمله ایران در یک زمان چگونه ممکن خواهد بود؟

آیا این کار سرانجام  به مسائلی همچون تقلیل روابط و تضعیف اتحاد تهران ـ مسکو خواهد انجامید و یا می تواند در مقابل به شکست شعارهای «ترامپ» در خصوص لزوم نزدیک شدن به روسیه کشیده شود؟

از سوی دیگر تحریم های گسترده و بی شائبه غرب علیه ایران موجب شده تا تهران از اجرای طرح های استراتژیک تجاری خود همچون کریدور شمال به جنوب که از بزرگترین طرح های استراتژیک ایران در زمینه ترانزیت کالا و استفاده از پتانسیل محورهای مواصلاتی این کشور که در حقیقت مفصل پیوند دهنده شرق و غرب به حساب می آید، عقب بماند. در این میان، کشورهایی همچون پاکستان نیز از فرصت استفاده کرده و با مطرح کردن مسیر جایگزین برای این کریدور، به فکر ربودن گوی سبقت از چنگ ایران برآمده اند.  

در همین راستا، خبرنگار مهر، گفتگویی با «رستم سافرونوف»، استاد دانشگاه، دبیر سرویس روسی رادیو اسپوتنیک روسیه در واشنگتن و رئیس اسبق بخش اداری صدای روسیه در آمریکا داشته است.

سافرونوف پیشتر سمت هایی همچون دبیری خبرنگاران تلویزیون دولتی روسیه در مجلس دومای این کشور و مدیریت برنامه «وستی نیوز» در شبکه ریا نووستی را بر عهده داشته و همچنین از تهیه کنندگان برنامه های تحلیل سیاسی شبکه راشا تودی روسیه بوده است.

متن این گفتگو در ادامه تقدیم می شود:

*آینده روابط روسیه و ایران در دوره ریاست جمهوری ترامپ را چگونه ارزیابی می کنید؟

من فکر نمی کنم که روابط میان روسیه و ایران تحت تاثیر ریاست جمهوری ترامپ قرار بگیرد. روسیه روابط خوب خود با ایران به عنوان دوست و متحد مسکو، قربانی منافع احتمالی و مشکوک ناشی از بهبود روابط خود با آمریکا نمی کند.

*ترامپ بارها ادعا کرده که به دنبال ایجاد روابط گرم تر با روسیه بوده و به دنبال رفع تحریم های ضد روسی به عنوان مانعی بزرگ بر سر این راه است. آیا ترامپ می تواند رویکرد مسکو نسبت به تهران را تغییر دهد؟ آیا نگاه رئیس جمهور پوتین به تهران تغییر خواهد کرد؟

من باور نمی کنم که روسیه از اصول خود عقب نشینی کند. ممکن است آمریکا موفق به توافق با روسیه شود، اما هیچگاه نخواهد توانست رئیس جمهور پوتین را مجبور به عدم حمایت از دوستان و متحدین خود کند .

 *آینده کریدور تجاری شمال به جنوب (NSTC) را چگونه ارزیابی می کنید؟ همانطور که می دانید پاکستان سعی دارد کریدوری مشابه را که از خاک خود می گذرد جایگزین مسیر اصلی (مسیر ایران) کند. آیا اسلام آباد موفق به اجرایی کردن این برنامه خود خواهد شد؟ 

حدس زدن این موضوع بسیار مشکل است. شرایط منطقه بسیار نامساعد و بی ثبات است. این موضوع هم به عوامل زیادی همچون بحث ثبات در افغانستان بازمی گردد. همانطور که می دانید وضعیت افغانستان هنوز هم بسیار پیچیده و وخیم است. بنابراین به نظر من دستیابی به چنین خواسته ای از سوی پاکستان بسیار مشکل و دست نیافتنی خواهد بود.

وحید پورتجریشی - مهر

برچسب‌ها:

نظر شما