شناسهٔ خبر: 18585046 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: هدانا | لینک خبر

جوانان سفید و سرخ پوشی که داوطلبانه به افزایش فرهنگ رانندگی و نوع دوستی کمک می کنند

ایرنا

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا،‌ براساس آمار اعلام شده، دلیل 60 درصد تصادفات رانندگی، خطای انسانی است از این رو هلال احمر به همراه دیگر ارگان‌های مرتبط با هدف ارتقا فرهنگ رانندگی و در نتیجه کاهش آمار خسارات جانی و مالی ناشی از سوانح رانندگی در کشور کمپین « نه به تصادفات » رادر نظر گرفته است.
کاهش فوتی های ناشی از تصادف از 26 هزار نفر به 17 هزار نفر محصول این افزایش فرهنگ در میان افراد جامعه است.

**کمپین نه به تصادفات
طرح ملی ایمنی و سلامت مسافران نوروزی با شعار «بی گدار به جاده نزنیم،‌ ظریف برانیم» یکی از این طرح ها است که در ایام نوروز با هدف آگاه سازی مردم جهت پیشگیری از وقوع سوانح در سراسر کشور در حال برگزاری است.
20 هزار جوان داوطلب در این طرح با برپایی یک هزار چادر در مبادی ورودی و خروجی شهرها به ارائه آموزش به مسافران نوروزی می پردازند، در این طرح رانندگان میثاق نامه ای را امضا کرده و به رعایت نکات ایمنی در هنگام رانندگی متعهد می شوند.
مسافران براساس این میثاق نامه با نام و یاد خالق هستی بخش و برای سلامتی خود، همسر و فرزندان؛ برای ننشستن اشک بر چشم عزیزان؛ برای سلامتی سایر ‏هموطنان قول می‌دهند در طول سفر کمربند ایمنی‌ام را ببندند. سرعت مجاز را رعایت کنند. سبقت نادرست نگیرند، ‏هنگام خستگی و خواب آلودگی توقف نموده و استراحت کنند.
تاکنون یک صد و 50 هزار نفر به این طرح پیوستند، استان های که آمار بیشترین مراجعه کننده برای امضای میثاق نامه را داشتند، گیلان، آذربایجان غربی و خراسان رضوی است.
اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری، علی اصغر احمدی، معاون سیاسی رئیس جمهوری و شماری از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و استانداران نیز به این کمپین پیوسته اند.

**بهرفت جایزه می دهد
یکی ازبرنامه های درکمپین نه به تصادفات مسابقه پیامکی بهرفت است، که با همراهی پلیس راهور و معاونت فرهنگی، دانشجویی وزارت بهداشت برگزار می شود.
هموطنان مسافر که در طول سفر به رانندگی بدون تخلف خودشان اطمینان دارند و فکر می کنند اینقدر دقیق رانندگی می کنند که تخلفی انجام نمی دهند، می توانند شماره پلاک خودرو خود را به سامانه 1000147 پیامک کنند.
شماره خودروهای دریافتی در پایان فروردین از پلیس راهور استعلام خواهد شد و در صورت تایید پلیس راهور مبنی بر نداشتن تخلف رانندگی در طول این ایام در قرعه کشی این مسابقه شرکت داده شده و از جوایز ارزشمندی بهرمند خواهند، شد.
این طرح از25 اسفند تا 30 فروردین اجرا می شود و علاقمندان می توانند برای شرکت در این مسابقه و کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه و نحوه ارسال درست شماره پلاک خودرو به ربات تلگرامی سفرسالم به آدرس @safarsalem_bot مراجعه کنند.

**طرح سحاب
طرح سحاب ثامن به منظور ارائه خدمات بشردوستانه و امدادی برای زائران امام رضا (ع) در نخستین روز سال جدید و هم‌زمان با سخنرانی رهبر معظم انقلاب درحرم مطهر امام رضا (ع) آغاز شد.
اجرای این طرح توسط جوانان داوطلب شرکت‌کننده در طرح ملی ایمنی و سلامت مسافران نوروزی و با ابتکار جمعیت هلال احمراستان خراسان رضوی و با همکاری آستان قدس رضوی اجرا شد.
50 تیم جوان هلال احمری در قالب اجرای این طرح، خدماتی شامل راهنمایی زائرین، کمک به سالخوردگان، ارائه آموزش‌های امدادی و آمادگی در پاسخگویی به حوادث احتمالی به زائران ثامن‌الحجج(ع) ارائه می‌دهند.
به طورکلی در طرح سحاب که در سراسر کشور اجرا می‌شود، اکیپ‌های گشت سیار سحاب (سامانه حرکت‌های امدادی و بشردوستانه) در قالب تیم‌های 2نفره به صورت پیاده یا دوچرخه‌سوار با رویکرد پیشگیری و ایمن‌سازی جهت ارائه خدمات به مردم فعالیت می‌کند.
شناسایی، پیش‌بینی، کنترل و مهار علل آسیب‌پذیری، خدمات امدادی و بشردوستانه در حوادث انسانی و زیست‌محیطی در ایام نوروز، هنگام تجمع و تراکم مردم در شلوغ‌ترین و مسافر پذیرترین اماکن از اقداماتی است که جوانان هلال احمری درقالب طرح سحاب به مسافران ارائه می‌دهند.
این تیم‌ها در قالب طرح سحاب در مجموعه‌های فرهنگی و فراغتی و یا محل اطراق مسافران حضور یافته و در محدوده زمانی معین مبادرت به گشت کرده تا در صورت نیاز به کمک و ارائه آموزش ها اقدامات لازم را انجام می دهند.

**چهارمین جشنواره نقاشی «صلح و دوستی»
جشنواره صلح و دوستی در پایگاه های سازمان جوانان هلال احمر، محلی ویژه برای کودکان با عنوان فضای دوستدار کودک در نظر گرفته شده تا کودکان ضمن بازی و تفریح، با جمعیت هلال احمر آشنا شوند.
در این طرح کودکان ۵ تا ۱۲ ساله می توانند نقاشی های خود را با موضوع صلح و دوستی به ایستگاه های نوروزی سازمان جوانان و یا شعب جمعیت هلال احمر در سراسر کشور ارایه کنند.
علاقمندان تا پایان اردیبهشت ماه سال ۹۶ فرصت دارند آثار خود را ارسال کنند و جایزه دریافت کنند.

**ارائه مشاوره برای پیشگیری از ابتلا به اعتیاد و ایدز
ارائه مشاوره برای پیشگیری از ابتلا به اعتیاد و ایدز در پایگاه های سلامت از 20 هزار جوان داوطلب هلال احمر یکی دیگر از طرح های سازمان جوانان است.
جوانان با توزیع بروشور در جهت ارتقاء آگاهی خانواده ها در زمینه اعتیاد و ایدز گام بر می دارند.

** جشنواره سراسری فیلم و عکس بشر دوستی
سازمان جوانان هلال احمر با هدف ترویج فرهنگ بشر دوستی و روحیه نیکوکاری در بین مردم بخصوص جوانان و در مدت سفرهای نوروزی اقدام به برگزاری این جشنواره کرده است.
جوانان علاقمند می توانند با تهیه فیلم و عکس با موضوع بشر دوستانه در حین سفرهای نوروزی و ارسال آن از طریق ربات گرامی به آدرس @safarsalem_bot در این مسابقه شرکت کنند.
اجتمام*1724*3377
خبرنگار : سمانه زین العابدین * انتشار: حسین فتح الهی

برچسب‌ها:

نظر شما