شناسهٔ خبر: 18583460 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

زاهدی در خبرگزاری فارس هرمزگان:

کلیدی که آقای روحانی به مردم نشان داد قفل‌ها را باز نکرد/ بقایی هیچ ارتباطی با جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی ندارد/ دولت هیچ برگ برنده‌ای برای رو کردن در انتخابات ندارد

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: کلیدی را که آقای روحانی برای باز کردن تمام قفل‌ها به مردم نشان داد، در عمل دیدیم که این قفل‌ها نه تنها باز نشد بلکه زنگارهایی بر این قفل‌ها نشسته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس، محمدمهدی زاهدی رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی ظهر امروز در سفر یک روزه خود به بندرعباس ابتدا در بدو ورود به این شهر به دفتر خبرگزاری فارس در هرمزگان رفت و ضمن تبریک سال نو و بازدید از مجموعه این خبرگزاری در هرمزگان به گفت‌وگو با خبرنگاران این خبرگزاری نشست.  

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در ابتدای سخنان خود اظهار داشت: ان‌شاالله سال جدید سالی پربرکت برای امت اسلامی و مردم عزیز کشورمان باشد و ما دراین سال شاهد افق‌های جدید پیش روی ملت برای توسعه و پیشرفت کشورمان و امت اسلامی در سراسر دنیا باشیم.

وی افزود: پیام نوروزی امسال مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) حاوی نکات متعدد و رهنمودهای فراوان برای پیشرفت و تعالی کشور و جهش اقتصادی و خروج از رکود و مباحث مرتبط با اوضاع فرهنگی و اجتماعی کشور بود.

زاهدی اضافه کرد: نگرانی رهبری از رکود و بیکاری جوانان تحصیل‌کرده و همان‌طور اظهار شرمندگی ایشان از ورود یک سری کالاهایی است که در درون کشور تولید می‌شود و سایر تجهزاتی که در کشور با کیفیت بسیار بهتر از نمونه خارجی در حال تولید است ولی متاسفانه این کالاهای مشابه از مرزهای رسمی و غیررسمی وارد کشور می‌شود و ضربه بزرگی را به تولید داخلی وارد آورده و باعث رکود بیشتر شده است.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی ادامه داد: حضرت آقا تأکید بر مدیریت انقلابی و جهادی در صحنه اجرایی کشور دارند و با امکانات بالقوه‌ای که در کشور وجود دارد با مدیریت جهادی می‌توان حداکثر استفاده را از ظرفیت‌ها داشته باشد.

وی تصریح کرد: امیدواریم در 29 اردیبهشت‌ماه یک دولت انقلابی و با مدیریت جهادی و روحیه بسیجی بتواند بر سرکار بیاید و مشکلات کشور را یکی پس از دیگری با تکیه بر منابع انسانی درون کشور و استفاده از دانش در حوزه اقتصاد بر مشکلات فائق بیاید.

زاهدی بیان داشت: ما از حضور افراد مختلف استقبال می‌کنیم چون این خود باعث حضور بهتر مردم در پای صندوق‌های رأی خواهد شد و از بابت کاندیداهای متعدد نگرانی وجود ندارد.

وزیر علوم در دولت نهم ابراز کرد: جریان‌های ارزشی و انقلابی کشور در سال 92 تجربه تلخی را به لحاظ تعدد کاندیداهای همسو داشتند اما در این دوره جدید تلاش شده است جبهه نیروهای مردمی انقلاب اسلامی بتواند چتری را باز کند تا همه جریانات سیاسی و همگرا و همین‌طور همه افراد حقیقی و حقوقی که دل در گروه انقلاب و نظام و آرمان‌های امام و رهبری دارند دور هم جمع شوند و به‌صورت برنامه‌ریزی و مهندسی شده در این انتخابات شرکت کنند.

وی در خصوص حضور بقایی در انتخابات ریاست جمهوری گفت: بقایی هیچ ارتباطی با جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی ندارد و به‌صورت مستقل با حمایت محمود احمدی‌نژاد قصد ورود به صحنه انتخابات و ثبت نام را دارد.

زاهدی در خصوص حضور حجت‌الاسلام رئیسی در عرضه انتخابات پیش رو عنوان داشت: حجت‌الاسلام رئیسی نیز یکی از نامزدهای جبهه مردمی نیروهای انقلاب است و تصمیمات ما در خصوص انتخاب اشخاص جمعی است نه فردی و تصمیم گرفته شده که روندی اتخاذ شود که تمام جریانات در جبهه مد نظر قرار گرفته شوند.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در ادامه بیان کرد: یک تفاوت بین انتخابات امسال با سال 92 وجود دارد که در سال 92 کاندیداهای جریان اصولگرا هرکدام مورد حمایت جریان خاص اصولگرایی به صحنه آمدند و نه زیر یک چتر واحد و مهندسی شده که الان در جبهه مردمی صورت گرفته است.

وی در خصوص سؤوالی مبنی بر حمایت جبهه از کاندیداهای شورای اسلامی شهر و روستا اظهار داشت: با توجه به اینکه انتخابات شوراهای شهر سیاسی نیستند و بیتشر حالت رفاقتی، عشیره‌ای و قبیله‌ای وهمشهری‌گری است اگر جبهه ورود کند موجب تفرقه آرای ریاست جمهوری خواهد شد و شکل سیاسی به خود می‌گیرد.

زاهدی افزود: در انتخابات ریاست جمهوری از تمام توان خود به صورت قانونی برای جذب آرا استفاده خواهیم کرد و در برخی جاها با بزرگان طوایف مذاکره خواهیم کرد و خدایی ناکرده مسؤولی که از موقعیت شغلی سوءاستفاده نماید و وعده وعید پوشالی دهد خلاف شرع و قانون انجام داده است.

سفیر سابق ایران در کشور مالزی عنوان کرد: تجربه‌ای که ما در انقلاب اسلامی داشتیم، رؤسای جمهور ما دو دوره‌ای بودند و اگر این‌طور به مسأله نگاه کنیم متوجه می‌شویم رئیس جمهورها در 4 ساله اول توانستند برخی از وعده‌هایی که داده بود عملیاتی نمایند و نوعی اعتماد عمومی را به خود جلب کنند و مردم در مقایسه با کاندیداهای دیگر به این نتیجه رسیدند که برخی قول‌ها عملیاتی شد و برای بقیه باید مهلتی داد تا اجرا شود.

وی ادامه داد: اگر در این دوره نگاهی به آمار وعده‌های دولت بی‌اندازیم حدود 447 وعده داده شده است که شامل 159 وعده اقتصادی، 152 وعده فرهنگی و اجتماعی، 101 وعده سیاسی، 16 وعده رسانه‌ای و 19 وعده ورزشی داده شد که با نگاهی عمیق متوجه خواهیم شد اکثریت قریب به اتفاق این وعده‌ها محقق نشد و متاسفانه دولت آن برگ برنده‌ای که باید رو کند در کارنامه خود ندارد.

زاهدی بیان داشت: کلیدی را که آقای روحانی برای باز کردن تمام قفل‌ها به مردم نشان داد، در عمل دیدیم که این قفل‌ها نه تنها باز نشد بلکه زنگارهایی بر این قفل‌ها نشته است و امکان باز شدن این قفل توسط آن کلید که می‌تواند مدیریت کشور و هیات دولت باشد، امکان پذیر نیست.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: دیدیم زنگاری که بر قفل‌ها نشسته است و آنها را بیشتر در معرض آسیب قرار داده و رکود بدتر شده است، اشتغال جوا‌نان معضل شده و آسیب‌های اجتماعی حقیقتا به نقاط بحرانی رسیده مثل طلاق و اعتیاد که حالت کاملا بحرانی به خود گرفته است.

وی اضافه کرد: قرار بود برجام بیاد و تاثیرگذاری جدی در معیشت مردم در انرژی، آب و ریزگردها داشته باشد که دیدیم این اتفاق نیز نیفتاد و سفره مردم رنگین که نشد هیچ بلکه گرانی در کالاهای ضروری ایجاد شد و تورم کاهش پیدا کرد اما اقلام ضروری مردم افزایش قیمت یافت و برخی بیش از 100 درصد افزایش پیدا کرد و مردم اثر برجام را ندیدند.

زاهدی اظهار داشت: در کنار آن خیلی از مباحث مثل حقوق‌های نجومی و فسادهای بزرگ مالی و فساد صندوق ذخیره فرهنگیان و بانک سرمایه که در تاریخ انقلاب و کشور بی‌سابقه است و این‌ها باعث شده تا مردم نمره مثبتی را به کارنامه اجرایی دولت آقای روحانی ندهند چراکه هرجایی می‌رویم، مردم از عملکرد دولت گلایه دارند پس اگر ما به این رویکرد دوم مسأله نگاه کنیم می‌بینیم اقبالی برای پیروزی دولت فعلی در انتخابات آتی وجود ندارد.

نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی گفت: از نظر علمی 389 عامل، درگیر تورم هستند و این پارمترها ضرایب خاص دارند به‌عنوان مثال کالاهای ضروری و غیر ضروری مردم که در زندگی آنها استفاده می‌شود و همچنین سرویس‌های عمومی و مسکن نیز که ضریب‌های متفاوت دارد و مسکن ضریب 27 دارد و مسکن در 4 ساله رکود زیادی داشت.

زاهدی در خصوص عملکرد دولت یازدهم نسبت به مسکن مهر عنوان داشت: وزیر راه و شهرسازی این دولت نیز مسکن مهر را مسکن مزخرف نامید وقتی مسکن در رکود باشد 300 شغل که به‌طور مستقیم درگیر آن است دچار رکود خواهند شد و این بدترین حالت تورم بوده است و نه تنها این موفقیت دولت نیست بلکه ضعف بزرگی در عملکرد دولت خواهد بود.

وی افزود: در ضریب جینی یعنی فاصله غنی و فقر که در دولت قبل 38 دهم درصد بوده اکنون 48 دهم درصد است و اختلاف طبقاتی بیشتر شده و فاصله غنی و فقر زیاد شده است.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه توسط درصد بیکاری در دولت قبل 1.10 درصد بود و اکنون 12.5 درصد است، تصریح کرد: اشتغال خالص در دولت قبل 196 هزار بوده است اما اکنون حدود 40 هزار است و اینجا است که نشان ‌می‌دهد دولت نتوانسته شعارها را محقق سازد.

زاهدی ادامه داد: دولت حسن روحانی بسیاری از قول‌ها و وعده‌ها از قبیل وعده صد روزه برنامه‌های اقتصادی و حل معظلات اشتغال و رونق بازار کسب و کار را نتوانسته عملی کند.

وی بیان کرد: در کجای دنیا در حدود 2 سال، 6 مدیرعامل بانک (بانک سرمایه) عوض می‌شود آیا قبل از این دولت در دولت‌های گذشته هم بوده است، آیا بانک مرکزی احساس نکرد سوءاستفاده‌های صورت گرفته است، بانک مرکزی در این خصوص مقصر است که چرا نظارت کافی و دقیق را نداشته است و کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در این مورد نیز تحقیق و تفحص انجام می‌دهد و در گزارش خود موارد را خواهد آورد.

وزیر سابق علوم گفت: در بحث علم و فناوری می‌شود با چند نکته به این مورد نگریست و یک نگاه عدد و رقم به معنای تعداد مقالات منتشرشده و یک دید دیگر این است که به طرف شیب رشد کار می‌کنیم و این در مقوله مختلف است اگر ما روی تعداد کار کنیم.

زاهدی ادامه داد: از اواخر سال 2012 که این دولت سر کار آمد سرجمع مقالات 48 هزار و 36 مقاله بوده است و حال این رقم به 40 هزار عدد رسیده است و این شیب رشد، زیاد جدی نیست که توانسته جایگاه علمی ما را در دنیا ارتقا دهد و ما نتوانستیم به آن رشد علمی برسیم و هنوز با کسانی که در رتبه‌های بالا هستند فاصله داریم.

وی ابراز داشت: در سال 2012 رتبه 17 را داشتیم و بعد از گذشت 4 سال در 2017 به رتبه 16 دست پیدا کردیم و این 4 سال یکی از دوران تلخ علمی ما بوده و در دانشگاه‌ها فضای سیاسی برفضای علمی غالب بوده است و این را می‌توان از انتخاب رؤسای دانشگاه، مدیران ستادی و دانشگاهی تشخیص داد.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: به کل نظام علمی ما اشکال وارد است چراکه ما هنوز اشتغال دانش‌بیان را باور نکردیم و این خود یکی از راه‌های اقتصاد مقاومتی است که از مؤلفه‌های درون‌زا، برون‌گرایی همراه با داشن محوری همراه است و ما باید اقتصاد دانش‌بنیان را محور اقتصاد مقاومتی قرار دهیم و بایستی کاری کنیم که ایده را به محصول تبدیل نمائیم.

زاهدی در پایان در خصوص عملکرد دولت یازده در استان هرمزگان عنوان داشت: بسیاری از وعده‌های دولت حسن روحانی در استان هرمزگان در زمینه‌های مختلفی چون کشاورزی، مهار ریزگردها، اشتغال، ورزش، ارزش افزوده مجامع صنعتی و بیکاری جوانان عملیاتی نشد و نمره دولت یازدهم در این استان مثبت ارزیابی نمی‌شود.

انتهای پیام/3264/ک

نظر شما