شناسهٔ خبر: 18583190 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

پاسخ بابایی به نظرخواهی خبرآنلاین/ ارزیابی شما از سیاست خارجی دولت یازدهم چیست؟

بین الملل > دیپلماسی - پاسخ محمود بابایی تحلیلگر مسائل بین الملل به نظرخواهی خبرآنلاین که پرسیده بود ارزیابی شما از سیاست خارجی دولت یازدهم چیست؟

صاحب‌خبر -

۱۳۹۵، سال سیاست خارجی فعال و تاثیر گذار بود.

سال ۱۳۹۵ ، مقطعی مهم در سیاست  خارجی جمهوری اسلامی ایران محسوب می شود. نکات مهم سیاست خارجی در این سال به شرح زیر است.

۱- با اتخاذ موضع گيري هاي منطقي و مناسب، بد عهدی آمریکا از جمله در زمينه برجام آشكار  گردید. اين امر تجربه ای گرانسنگ دیگری  برای کشورمان بود که به آمریکا نمی توان اعتماد کرد. 

۲-  سال تحکیم دستاوردهای برجام بود. این سال شاهد در هم شکسته شدن جو ایران هراسی بود. تعداد سفر های هیات های عالیرتبه ، نشانگر تمایل کشورهای جهان برای بسط روابط سیاسی و اقتصادی با جمهوری اسلامی ایران بود.

٣- در این سال شاهد به قدرت رسیدن ، ترامپ در آمریکا بودیم. سیاست خارجی ایران در برابر لفاظی های ضد ایرانی، منطقی، معتدل و از موضع عزت بود. مواضع منطقی ایران ، همراهی بسیاری از کشورهای جهان بویژه در خصوص برجام را بر انگیخت.

٤- توقف اقدامات تقابلی اف ای تی اف، بسیاری از موانع بانکی را در توسعه روابط تجارت خارجی جمهوری اسلامی ایران ، رفع نمود. هر چند این اقدام در حوزه وظایف وزارت اقتصاد و دارایی و بانک مرکزی بود , ولی نقش دستگاه سياست خارجي در پيشبرد مذاكرات و فراهم نمودن بسترهاي لازم حياتي بوده است.

٥- موفقیت ایران در صادرات نفت و اعاده جایگاه مهم خود در بازار نفت جهانی، حل مشکلات حمل و نقل ،کشتی رانی، بیمه و.... در سایه آرامش در سیاست خارجی و دوران پس از برجام ، محقق شد.
 
۶- علیرغم موفقیت دیپلماسی ایران در جهان، شاهد خصومت برخی از کشورهای همسایه بودیم. معهذا در صحنه دیپلماسی، ایران فرهنگ غنی چند هزار ساله و اسلامی خود را با قدرت به نمایش گذاشت و نشان داد که درشت گویی ، نشانه ضعف است. جمهوری اسلامی ایران در مجامع بین المللی با تشریح شرایط و توضیح مواضع ایران، توطئه برخی از کشورهای همسایه را نقش بر آب نمود. سفر به کشورهای منطقه بویژه سفر جناب دکتر روحانی رییس جمهور محترم به عمان و کویت، نقش مهمی در پیشبرد اهداف دستگاه دیپلماسی ایفا نمود.

۷- در این سال ، ایران اسلامی سد مستحکمی در برابر تروریسم و افراط گرایی در منطقه بود. دستگاه دیپلماسی با شناخت دقیق شرایط، با بهره برداری از اهرمهای منطقه ای ، بازی خصم‌ در سوریه را بهم ریخت و حمایت معنوی خود از مردم مظلوم یمن و بحرین را دریغ ننمود.

49310

برچسب‌ها:

نظر شما