شناسهٔ خبر: 18582145 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

معرفی جاذبه‌های طبیعی، گردشگری و تاریخی؛

«آرامگاه شاه قاسم انوار» جاذبه تاریخی تربت جام+تصویر

طبیعت بکر و زیبا، آثار ارزشمند تاریخی، فرهنگی و شکوه معماری‌های خاص در بناهای تاریخی تربت جام و نزدیک بودن به پایتخت جهان اسلام مشهد الرضا هر گردشگر و مسافری را در ایام نوروز به‌سوی خود جذب می‌کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از جام روز، آرامگاه قاسم انوار در 136 کیلومتری مشهد و در روستای لنگر در 25 کیلومتری شمال غربی تربت جام با بنای آجری و در عین سادگی از عظمت و شکوه خاصی برخوردای است؛فضاهای معماری این بنا شامل ایوان رفیع، خانقاه و گنبد خانه که به استناد روایات تاریخی این بنا در ابتدا خانقاه بوده و بعدها به عنوان آرامگاه مورد استفاده قرار گرفته است.

عکاس: فرزاد رشتی

قاسم انوار از بزرگ‌ترین شاعران و عارفان اشراقی ایران در سال ۷۵۷ هجری قمری در سراب تبریز به دنیا آمد؛ او از پیروان خاندان صفی‌الدین اردبیلی بود که معین‌الدین در شعر قاسمی یا قاسم تخلص می‌ِکرد و یکی از پسران شیخ صفی‌الدین به اسم صدرالدین موسی به او لقب قاسم‌الأنوار را بخشید.

قاسم در سال ۸۳۷ هجری قمری در سن هشتاد سالگی فوت نمود و در باغ خانقاهش در روستای لنگر تربت جام به خاک سپرده شد و به دستور امیر علیشیر نوایی بر مقبره او بقعه ای ساختند که این بنای معتبر نمونه بارزی از معماری اواخر دوران تیموری است.

گروهی از باستان شناسان بر این باورند که تپه‌های اطراف لنگر تربت‌جام آثار بسیار مهمی مانند سفال، اشیای دوران ساسانی، انواع سازه‌های ارزشمند معماری در زیرخاک همانند گنجینه‌ای ارزشمند پنهان هستند و درصورتی‌که کاوش و حفاری شوند، در آینده جاذبه گردشگری مهمی در این منطقه ایجاد خواهد شد.

معماری آرامگاه قاسم‌انوار به‌عنوان یک شاهکار هنری و تاریخی به شمار می‌آید که توانسته این بنای عظیم را در مقابل حوادث طبیعی محافظت کند و اضلاع این مکان باستانی هرکدام دارای مهندسی معماری عظیمی است که در 700 سال پیش مورد توجه حاکمان زمان خویش بوده است.

آرامگاه قاسم انوار در روستای لنگر از آثار منطقه خرگرد جام معرفی کرد که از بزرگ‌ترین آرامگاه‌های عرفانی منطقه به شمار می‌آیدکه در مسیر کاروانسراهای ری تا هرات قرارگرفته است.

خرگرد که پیشینه‌ای آن حداقل به 6 هزارسال قبل از میلاد بر می‌گردد که چهره‌های بزرگ و برجسته زیادی در طول تاریخ از خرگرد جام برخاسته‌اند؛ عبدالرحمن جامی، هاتفی خرگردی، قاسم انوار، ابویوسف زرشتکی و ابوعلی زرشتکی، حکیم احمد خرگردی در دامن منطقه خرگرد جام پرورش‌یافته‌اند.

انتهای پیام/

نظر شما