شناسهٔ خبر: 18581856 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

حسن بیادی:

جمنا باند است

حسن بیادی گفت: متاسفانه از اول انقلاب بعضى افراد از همین باندهاى تشنه قدرت و ثروت هرجا که کم مى‎آورند حربه‎شان استفاده از حریم خصوصى امام (ره) و آقا و سوء استفاده از حریم رهبری بوده و خواهد بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایلنا، حسن بیادی سیاستمدار اصولگرا، دبیرکل جمعیت آبادگران جوان ایران اسلامی و نائب رئیس شورای شهر در دوره دوم و سوم در دور اول کاندیداتوری محمود احمدی‌نژاد از او حمایت می‎کرد، اما بعد از شروع به کار دولت سیاست‌های راهبردی او را مغایر با اصول اولیه دانست و به منتقد او مبدل شد. او در خصوص حوادث سال 88 بر این اعتقاد است که باندهای متصل به قدرت و ثروت از آن کاسبی کردند و به‌جای آب بر آن بنزین ریختند.

او پیش از این نیز نسبت به خس و خاشاک خوانده شدن حامیان دیگر کاندیداها از سوی محمود احمدی‌نژاد اعتراض کرده و این کار را تحقیر شخصیت آنان دانسته بود. 

حسن بیادی در گفت‎وگو با رویداد۲۴ به تشریح دلایل تبدیل شدن به منتقد احمدی‎نژاد و حوادث سال 88 و آخرین شرایط اصولگرایان پرداخت. گفت‎و‎گویی که حاصل آن نکات خواندنی بسیاری شد.

احمدی‎نژاد در دور اول ریاست‎جمهوری باهمیارى و کمک ائتلاف انتخاباتی آبادگران به پاستور رفت، پس از کسب این مقام به کسانی که در این مسیر به او کمک کرده بودند، پست دولتی داد و به عده‎اى توجه نکرد، آیا دلخوری‎تان از احمدی‎نژاد به همین دلیل بود؟

 

اصلاً طرح چنین موضوعاتى در مورد مسائل گذشته صحت ندارد. مثلاً ایشان به آقاى مهندس چمران بى‎مهرى کردند؟ چون قرار نبود کسى براى همکارى با دولت از شورا جدا شود. فلذا هنوز آقای احمدی‎نژاد دولت خود را شروع نکرده و از سوى مقام معظم رهبرى تنفیذ نشده بود که اکثر دوستان همراه به‌صورت سازمانى از ایشان جدا شدند. احمدی‎نژاد اکثر ما را دوست داشت و الآن هم با تمام انتقاداتی که می‎کنیم، همچنان ما را دوست دارد، البته ما هم او را دوست داریم.

 

دلیل دلخوری شما از احمدی‎نژاد چه بود؟

احمدی‎نژاد روش‎هایی را در پیش گرفت که برخی از افراد نامربوط مرموزانه با ورودشان باعث آن گرفتاری‎ها شدند. به‌عبارتی‌دیگر مسئله‌ای که باعث شد از آقای احمدی‎نژاد جدا شویم به خاطر پست نبود زیرا به‌عنوان رئیس و نایب‌رئیس، کمیسیون‎ها و دیگر مناسب شورا همه دوستان جایگاه داشتند.

یعنی آقای احمدی‎نژاد از زمان انتخابات تا پیروزی تغییر روش داد؟

متأسفانه، بله و شاید مجبور به تغییر شدند.

اشاره کردید که افراد باعث این تغییر شدند...

بعد از پیروزی افرادی وارد صحنه شدند که نه‌تنها صددرصد با آقای احمدی‌نژاد مخالفت داشتند بلکه به او ناسزا هم می‎گفتند و ما را نیز تهدید می‎کردند.

در دولت آقای احمدی‎نژاد نقش مهمی داشتند؟

در دولت احمدی‎نژاد وزیر شدند.

منظور شما طیف که به بعدها به  از سوی خود اصولگرایان جریان انحرافی نامیده شدند؟

خیر، شخص بود اصلاً جریانی در کار نبود. بعضى از این افراد یک ماه مانده به انتخابات از احمدی‌نژاد جدا شدند و در کنار یک کاندیداى دیگر قرار گرفتند. زمانی که مرحوم آیت‌الله هاشمی و آقاى احمدی‎نژاد به دور دوم راه پیدا کردند مجدد حضور خود را به نمایش گذاشتند. خیلی از کسانی که دو یا سه دوره وارد مجلس شده‎اند، تمامیت‌خواهند و ابراز فضل می‎کنند مدیون جریان احمدی‌نژاد هستند.

منظورتان وزرای سابق در دولت احمدی‎نژاد است؟

بر روی نام افراد اصرار نکنید وظیفه من این بود که همکاری نکنم. اتفاقاً آقای احمدی‎نژاد اولین پیشنهادات را به ما دادند.

چه پیشنهادی داد؟

نمی‎توانم بگویم.

چه تغییری در احمدی‎نژاد به وجود آمد که باعث شد شما پیشنهادش را رد کنید؟

به دلیل وجود آدم‎هایی که دور احمدی‎نژاد جمع شده بودند بر ناموفق بودن دولت او مطمئن شدم اگرچه کارهای زیادی هم در دور اول توسط ایشان انجام شد.

پس موافق هستید که دولت احمدی‎نژاد موفق نبود؟

بحث احمدی‎نژاد نیست، هیچ دولتی با این سیستم موفق نمی‎شود.

منظور شما کل نظام است؟

بله. کدام رئیس‌جمهور در کشور بعد از هشت سال به‌عنوان رئیس‌جمهور موفق کنار رفته است؟

مردم اما از دولت خاتمی خاطره خوبی دارند.

یکسری هم از دولت هاشمی و یکسری هم از دولت احمدی‌نژاد خاطره خوبی دارند. باملاحظه نظرسنجی‎ها رتبه احمدی‌نژاد پائین نیست. من از منتقدین او به‌حساب می‎آیم، اما واقعیت این است که رتبه‌اش در نظرسنجى از همه بالاتر است.

پس چه اتفاقی افتاد که دولت احمدی‎نژاد به زعم خود شما به یک دولت ناموفق تبدیل شد؟

تمامیت‌خواهان در کنار احمدی‎نژاد سیاست دولت را به یک سیاست لجبازی و دولت نافرمان تغییر دادند.

این مسئله را در روحیه خود احمدی‎نژاد نمی‎بینید چون به نظر می‎آید به لحاظ شخصی خود ایشان این لجبازی را دارد؟

آقای احمدی‎نژاد باوجودآنکه شخصاً آدم‌بزرگی محسوب می‎شود، اما ستون خیمه مدیریت ایشان کوتاه بوده و هست. خیلی‌ها پشت سر آقای مشایی و دیگر همکاران ایشان غیبت کردند که نمى‎خواهم آن‌ها را تکرار کنم. لذا بیان ضعف‎ها آن‌قدر ارزش و اثر بیان کردن ندارد مگر در حد ضرورت، فلذا سعى کنیم کارهاى مثبت را در حد توان انتشار دهیم که پسندیده‎تر خواهد بود. از جمله این اقدامات توجه ویژه دولت ایشان به مناطق محروم و روستاها است.

در حال حاضر روستایی‎ها هم منتقد احمدی‎نژاد هستند و معتقدند شرایطشان بدتر شده است؟

درسته، اما چه زمانی بدتر شده است؟

این بدتر شدن را ناشی از عملکرد دولت احمدی‎نژاد نمی‎دانید؟

خیر چنین نیست. شما ببینید در روستاها و شهرهای کوچک تا چه اندازه راه، سالن ورزشی و کارهای دیگر موردتوجه قرار گرفت. احمدی‎نژاد را باید با این موارد سنجید.

به‌اندازه همین کارها هم شاهد افزایش رشد فساد بودیم. ما در دولت احمدی‎نژاد بیشترین درآمد نفتی با کمترین بهره‌برداری و کمترین رشد توسعه و رفاه را داشتیم؟

معضل اصلی دولت نیست، مجلس ضعیف و ناتوان است. باندهای متصل به قدرت و ثروت در مجلس نفوذ زیادی دارند. در غیر این صورت مگر مجلس می‎تواند هیچ حساب‌وکتابی از دولت نداشته باشد. به نظر من مجلس و دیوان محاسبات باید پاسخگو باشند.

یعنی مجلس هفتم، هشتم و نهم ناموفق بودند؟ این را ناشی از حاکمیت یکدست اصولگراها نمی‎دانید زیرا از مجلس ششم به بعد شاهد یک دست شدن حاکمیت اصولگرایان بودیم و هیچ منتقد مصلحی وجود نداشت که برای تغییر این وضعیت وارد میدان شود؟

آقای مطهری به‌عنوان یک منتقد اصولگرا در مجلس بود.

ولی آقای مطهری را هم اصولگرایان حامی احمدی‎نژاد از تریبون مجلس پائین می‎کشیدند؟ چقدر او می‎توانست یک تنه در برابر اقدامات خلاف دولت نهم و دهم ایستادگی کند؟

اصول‎گرایى به نوع اندیشه و عملکرد است ساختار اجتماعی، سیاسی، فرهنگی اقتصادی ما با کشور تناسب ندارد و درشان آن نیست. یک روز چپ و روز دیگر راست می‎شود. کشورهای توسعه‌یافته ساختار را متناسب با جامعه درست کرده اند. هیچ جای دنیا مگر حکومت‌ها با سبک امپراتوری و دیکتاتوری ساختارش مانند کشور ما نیست، حتی کشورهای عقب‌افتاده‌ای مانند عراق، بنگلادش و افغانستان ساختار خود را تغییر داده‎اند. البته در این رابطه باید به نبود احزاب قوی، مؤثر و فراگیر هم اشاره کرد، زمانی که حزب قوی وجود ندارد مجلس به کجا پاسخگو باشد و چه کسی پاسخگو مردم خواهد بود. در دولت و قوه قضائیه هم به همین شکل یعنی هیچ‌کس پاسخ مردم و دیگر را نمی‌دهد به این دلیل که کشور ما با مدیریت جزیره‌ای اداره می‎شود.

مدل کشور ما مدل مدیریت جزیره‎ای است و حتى با تفکر دولتی هم اداره نمی‎شود چراکه در مدیریت دولتى تمام تصمیمات فقط با رئیس‎جمهور نیست. براى مثال استانداران و سفرا منصوب هیئت دولت هستند و حتى وزرا با معرفى رئیس‎جمهور منصوب مجلس هستند. اسم این کار مدیریت یکپارچه است بدین معنا که همه یک برنامه را مطرح می‎کنند و براى اجرایى کردن برنامه‎ها و نظارت بر آن‌ها باید هماهنگ باشند که نیستند. دلیل عدم موفقیت ما باوجود چنین مدلی وجود دولت‎های مجازی و در سایه و خطرناک است. در این اوضاع چه کسی می‎تواند خوب کار کند؟

بحث احزاب که اشاره کردید باید قوی شود وقتی دولت تعیین می‎شود، پاسخگویی در آن وجود ندارد؟

مجلس باید بسترهاى لازم را با مصوبات خود براى مستقر شدن احزاب فراهم کند.

نظام حزبی ما چرا اصلا پا نمی‎گیرد؟

مجلس باید انجام دهد.

یعنی ضعف قانونی داریم؟

حزب در کشور ما بر اساس قانون مستقر، اما دستورالعمل‎هاى اجرایى آن نوشته‌نشده است. علاوه بر این کدام بخش از قانون تأکید داشته که هر دولتی سرکار می‎آید تمام نیروهای قبلی را کنار گذارد. آیا ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا شده تمام وزرای و مسئولان خود را به‌صورت صد درصد تغییر داده است؟

مشکل تا حدودی به هم فکری ها خودتان بر نمی گردد؟ چرا که اصولگراها بیشتر تا به حال به سمت فعالیت جبهه‎ای و موسمی رفته اند تا حزبی.

اصلاح‎طلبان هم این‌طور هستند.

آن‌ها تا حدودی سعی می‎کنند که حزبی رفتار کنند.

اصلاً چنین نیست مگر جبهه مشارکت نبود، موفق نشد و انشقاق به وجود آورد.

جمنا موفق خواهد شد؟

خیر. جمنا باند است و حزب محسوب نمی‎شود. شاید نتیجه‎اش مثبت یا منفی باشد، اما موفقیت و عدم آن بحث دیگری است.

این باند را از سال 84 هم شاهد بودیم یعنی ائتلاف آبادگران و یا رایحه خوش‌خدمت؟

همه همین‌طور بودند.

نزدیک به انتخابات که می‎شود می‎بینیم که یک باند جدید توسط اصولگرایان به راه می افتد و شروع به فعالیت انتخاباتی می‎کند، زمان این شیوه به پایان نرسیده است؟

پایان زمان این روش را مجلس می تواند اعلام کند.

مجلس چه‌کاری باید انجام دهد؟

مجلس اصلی‎ترین ارگان تقنینی و ناظر بر فعالیت دیگر قوا است.

ضعف مجلس در مشکل رفتار سیاسی است.

مجلس باید طرح یا لایحه‎ها را بر اساس ساختار انتخاباتی حزبی ارائه دهد که مردم درنتیجه آن به حزب رأی دهند نه به شخص.

پس معتقدید که باید به سمت انتخابات حزبی برویم؟

احزاب باید فردی را به مردم معرفی کنند که به آن‌ها پاسخگو باشد و حزب هم به مردم پاسخ دهد. در هلند انتخابات ریاست‎جمهوری به‌گونه‌ای برگزار می‎شود که کابینه بر اساس میزان رأیی که مردم داده‎اند، انتخاب می‎شود و هر حزبی به‌اندازه آرا خود در دولت نقش دارد. این عدالت در سیستم مجلس ما در نظر گرفته نشده است. در نظام حزبی آدم‌ها با یک باد بالا و پایین نمی‎شوند و نماینده واقعی مردم نیستند.

لایحه نظام جامع انتخاباتی به مجلس ارایه شده است...

بدون مبنا و احساسی است، مدام به دنبال تکرار مسئولیت خود هستند. در دنیا کسی که مأموریت دارد که طرح جامع تفصیلی بنویسد نباید در آن شهر ملکی داشته باشد. وقتی پزشکی می‎خواهد عمل جراحی انجام دهد مشورت صورت می‎گیرد، اما شیوه عمل به پزشک توصیه نمی‎شود؛ یعنی نقش کارشناسان خیلی مهم است و مجلس اگر روزی به این نتیجه برسد که از همه بهتر فکر می‎کند، اول بدبختی است. متأسفانه در بین نمایندگان مجلس اعتقادی به مشورت با کارشناس وجود ندارد زیرا قدرت القا دانایی می‎کند. مثلاً برای کاهش تعداد اعضای شورای شهر هیچ دلیلی قانع‌کننده وجود نداشت با این کار چه چیزى را به اثبات رساندند درواقع از حقوق و نظارت مردم کاسته شد و شاید علت این باشد که گروهی اصلاً نمی‎خواهند مشارکت و نظارت مردمی زیاد شود درحالی‌که برگ برنده ما در مشارکت مردم است و البته نه‌فقط در انتخابات بلکه در تمام حوزه‌ها چنین است.

این گروه چه کسانی هستند؟

گروه‎های تمامیت‌خواه.

رهبری در سفر به کرمانشاه درباره نظام پارلمانی صحبت کردند، شما هم معتقدید که به آن سمت برویم؟

هیچ‌کس در این راه قدم نگذاشت. مگر مسئولین ذی‌ربط رهرو و ولایی نیستند پس به کدام دلیل سراغ نظام پارلمانی نمی‎روند؟

شما معتقدید که نظام پارلمانی گره مشکلات سیاسی و اجرایی کشور باز می‎کند؟

بسیاری از مسئولان ما دوگانه می‎اندیشند یا راست می‎گویند، چپ می‎زنند یا چپ می‎گویند راست می‎زنند. اگر کسی واقعیت را بگوید دو طرف او را می‎زنند و محکوم و نابود می‎کنند.

برگردیم به بحث آقای احمدی‎نژاد که شما وقتی امکان همکاری را ندیدید، منتقد شدید؟

یکی از دلایل این بود که از روز اول عهد کردیم از شورا جدا نشویم، البته برخی عهد خود را شکستند و مسئولیت گرفتند و در مجلس یکسری نادان و ناآشنا به قوانین که حتی قانون را یک‌بار هم نخوانده بودند به‌جای اینکه قانون را درست کنند مطرح کردند که اعضای شورای شهر دو شغله هستند و قانون مصوب کردند و این‌ها را دوباره برگرداندند. متأسفانه گروهی بی‎سواد هم از سر لجبازی با دولت به معارضه برخاستند که همان عوامل باندهای متصل به قدرت و ثروت بودند که در جامعه بیشتر از 2 هزار نفر آن‌ها را نمی‎شناسند.

شما به خاطر عهدتان در شورا ماندید؟

بله با آقای احمدی‎نژاد مشکل نداشتیم.

ولی از یکجایی منتقد شدید و این انتقاد هم بیشتر به عملکرد دولت بود؟

به نحوه انتخاب یاران احمدی‌نژاد بود. 70 درصد منتخبین احمدی‎نژاد در دولت از مخالفان او به‌حساب می‎آمدند و دارای مسیر متفاوتی بودند.

احمدی‎نژاد تا چه اندازه از حلقه نزدیک خود تأثیر می‎گرفت؟

باور ندارم که آقای احمدی‎نژاد از آن‌ها متأثر بوده باشد. یاران او در حدی نبودند که تأثیرگذار جدى باشند. شاید مشورت می‎گرفت، اما تصمیم‌گیری‌ها را خودش انجام می‎داد.

یعنی 11 روز خانه‌نشینی تصمیم خودش بود؟

حتماً.

پس تحت تأثیر آقای مشایی نبودند؟

اصلاً. مشایی قابل قیاس با آقاى احمدی‎نژاد نبوده و نیست.

چرا تا این اندازه مشایی را بزرگ کردند؟

آقای مشایی آدم باشخصیت و بزرگی است که مانند دیگران دارای عقایدی خاص هستند. در هر دوره از ریاست‎جمهوری به خاطر تضعیف دولت یک نفر را برجسته می‎کنند، در دولت کنونی هم از برادر رئیس‎جمهور حرف می‎زنند درزمان ریاست‎جمهوری احمدی‎نژاد، آقاى مشایی را رصد و موردنقد قرار می‎دادند و زمان آقای خاتمی و هاشمى و مقام معظم رهبرى که رئیس‌جمهور بودند نام‎های دیگری را برای دستیابی به خواست خود مطرح می‎ساختند. به‌عبارتی‌دیگر این آسیب در تمام دولت‎ها وجود داشت زیرا گروه‎های تمامیت‌خواه به‌محض در مخاطره قرار گرفتن منافعشان با در دست داشتن امکاناتی مانند رسانه و افرادى اجیرشده در ارگان‎هاى مختلف دست به تخریب طرف مقابل می‎زنند.

شما در گفت‌وگویی که قبلاً با رویداد۲۴ انجام دادید، این شائبه ایجاد شد که موضع خود را از منتقد احمدی‌نژاد به مدافع او تغییر دادید؟

من فقط جواب سؤال را دادم هرکسی که این صحبت را کرد، به او توصیه کردم که متن مصاحبه را کامل بخواند.

شما گفتید که احمدی‌نژاد فرصت ازدست‌رفته اصولگرایان است؟

به نظر من خاستگاه او از دیگرکسانی که مطرح هستند، بیشتر است. این حرف‎ها را به‌عنوان یک تحلیلگری زدم که ماشین‌حساب در دست دارد و پاسخ 2+2 او 4 است نمی‎تواند 6 بگوید.

شما احمدی‎نژاد را با وجود  11 روز خانه‌نشینی ولایتی‎تر از این حرف‎ها دانستید که بخواهد مقابل توصیه رهبری بیاستد اما با حمایت از بقایی و ورود دوباره به عرصه انتخابات به تظر می‎رسد در حال اثبات خلاف نظرات شما است...

خانه‌نشینی سرپیچی از رهبری نبود.

احمدی‌نژاد چندین بار مقابل دستورات رهبری ایستاد؟

این کار را رسانه‌ها کردند. اگر احمدی‎نژاد قصد اعتراض داشت در نزد آقا که هر هفته ایشان را زیارت می‎کرد، مسئله خود را به زبان می‎آورد.

اگر 11 روز خانه نشینی را سرپیچی در برابر دستورات رهبری نمی دانید مخالفت رهبری با انتصاب مشایی را چی؟ مخالفتی که پس از توصیه های شخصی مقام معظم رهبری ناچار به انتشار دستور برکناری مشایی از معاون اولی کرد.

احمدی‎نژاد را منزه نمی‌دانم و ایشان هم مانند دیگران ممکن الخطاء هستند.

اما در رابطه با آنچه خودش ادعا می کند و اطرافیان تلاش در القای آن دارند یعنی ولایت مداری‌اش تردید وجود دارد؟

شما و بعضی‎ها معنای ولایی بودن را اشتباه برداشت، تعبیر و تحلیل کرده‌اید. براى مثال این حقیر اگر یک روز با پدرم بحث کنم و حتى مخالف نظر او باشم، پدرم را هرگز کنار نمی‎گذارم و در آنجایی که فرمایش ایشان تبدیل به امر شود هرگز نافرمانى نخواهم کرد.

یعنی شما مخالفت با رهبری را ضد ولایت‌فقیه نمی‎دانید؟

هر چیزی جایگاه خود را دارد این مقایسه در اصل غلط است. زمانی امر می‎شود، اما در زمان دیگری صرفاً یک نظر است. آقای خاتمی بارها با آقا بحث کردند، وقتی موضوع حکم به میان می‎آمد، آقای خاتمی خود را مجاب به امر رهبرى می‎کرد و مهم این بود که حرفی از حکم معظم له به زبان نمی‎آورد و همه مسئولیت آن امر را به جان می‎خرید. بعضی جریانات این داستان‎ها را به‌طوری دیگر جلوه می‎دادند.

ورود تفکر احمدی‎نژاد در انتخابات به واسطه بقایی را خطرناک نمی‎دانید؟

این تفکر احمدی‎نژاد نیست تنها یک ادعا است.

احمدی‌نژاد و بقایی جدا هستند؟

جدا نیستند ولى اصلاً نباید باهم قیاس شوند.

این احتمال وجود دارد که خود احمدی‎نژاد وارد انتخابات شود؟

احمدی‎نژاد از ورود به انتخابات منع یا رد صلاحیت نشده است. گروهی سؤال کردند و نصف آیه که «ان الانسان لفى خسرٍ» را خواندند و «الاالذین امنوا» را نخواندند.

ممکن است بقایی سنگ محک احمدی‎نژاد برای انتخابات 1400 باشد؟ که اگر بقایی رد صلاحیت نشد...

خبر ندارم چه سیاستی دارد، اما می‌دانم این‌طور نیست. اگر احمدی‎نژاد هم‌پشت سر بقایی باشد تأثیری ندارد چون بعضى از مردم احمدی‎نژاد را می‌خواهند نه بقایی را.

فکر می‎کنید با توجه عملکرد 8 ساله احمدی‎نژاد مردم بازهم او را بخواهند؟

بله. اجازه دهند حرف بزند و نظرسنجى کنند، در آن زمان مشخص می‎شود. مردم به چه کسی رأی خواهند داد؟

چرا مردم باید یکبار دیگر به کسی اعتماد کنند که دولتش بیشترین درآمد نفتی را داشت اما در همین دولت سفره شان کوچک و کوچکتر شد؟

این موارد را دیوان محاسبات یا قوه قضائیه باید پاسخ دهند و نتیجه را اعلام کنند و در صورت نیاز متخلفان را پای میز محاکمه بکشانند و جواب عملکرد و تأخیر در نظارت و اجراى حکم احتمالى را بدهند با حرف «این و آن» که نمی‎شود کسی را محکوم دانست.

چرا احمدی‌نژاد را محاکمه نمی‎کنند تا همه‌چیز افکار عمومی روشن شود، شاید رسانه‎ها اشتباه می‎کنند؟

پاسخ را در سؤال قبلى دادم پس حالا برمی‌گردیم به مجلس.

مجلس تخلفات مالی احمدی نژاد را به قوه قضائیه ارائه کرده است.

دیوان محاسبات باید حکم بدهد، قاضی دارد.

دیوان محاسبات بازوی نظارتی است نه اجرایی. احمدی‎نژاد دو بار به دادگاه احضار شد، اما به احضاریه‎ها توجه‎ای نکرد.

زمانی که احمدی‎نژاد به دادگاه نرفته است، قوه قضائیه باید برای حضور او در پای میز محاکمه اقدامات لازم را انجام دهد.

شاید به دلیل شانیتی که رئیس‌جمهور سابق دارد، این کار را انجام نمی‎دهد.

چه شانیتی، مگر کلینتون را در دادگاه حاضر نکردند این ضعف دستگاه قضایى مارا می‎رساند.

اندازه احمدی‎نژاد، ریاست جمهوری بود؟

نصف توانمندی‎های احمدی‎نژاد را شما هنوز ندیدید.

حداقل توانایی های او در حوزه سیاست‎های خارجی را که دیدیم که بیشترین آسیب‎ها را متوجه کشور کرد به دلیل مواضع ماجراجویانه خود او و دولتش...

اصلاً این‌طور نیست. هرکسی جای او بود همان اتفاقات می‎افتاد حالا شاید کمى شدت و ضعف هم نسبت به این موضوع باشد. البته منظور این نیست که کوتاهی نشد، دو سه تا از آن‌ها را خبردارم، اما شروع تحریم‎ها به زمان آقای خاتمی برمی‎گردد. منصفانه‎تر اینکه تحریم‎ها را از ابتدا انقلاب داشتیم و هرروز تنگ‎تر می‎شد، همین آخرین تحریم مربوط به تمدید یکى از تحریم‎هاى اول انقلاب بود.

برچسب‌ها:

نظر شما