شناسهٔ خبر: 18580608 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

موزه شهریار؛ تجلی‌گاه‌ جاودانگی فرهنگ و ادب

گروه فرهنگی: از سلطان معاصر سخن شعر فارسی و ترکی محمدحسین بهجت تبریزی علاوه بر مجموعه اشعارش، خانه‌ای قدیمی برای مشتاقانش به یادگار مانده که همه ساله گردشگران زیادی را به خود جلب می‌کند.

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از آذربایجان‌شرقی، از محمدحسین بهجت تبریزی علاوه بر مجموعه اشعارش، خانه‌ای قدیمی برای مشتاقانش به یادگار مانده که همه ساله گردشگران زیادی را به خود جلب می‌کند.
این خانه اکنون به موزه استاد شهریار یا موزه ادبی استاد شهریار شهرت یافته است. ساخت این بنا به دوران پهلوی دوم بازمی‌گردد و سال 1367 پس از وفات استاد شهریار توسط شهرداری تبریز خریداری و در سال 1386 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
این خانه تاریخی چند سالی است که به عنوان موزه ادبی به روی مشتاقان شعر و عاشقان شهریار باز است.
اگر به دیدن این مکان ادبی و تاریخی علاقه دارید، هر کجا که هستید خودتان را به میدان ساعت تبریز برسانید و این میدان را به سمت چهارراه باغشمال طی کنید.
نرسیده به چهارراه باغشمال، روبه روی مهد قرآن تابلویی خانه موزه استاد شهریار را به شما نشان خواهد داد، وارد کوچه مقصودیه که شدید اواسط کوچه شما را به خانه سلطان اشعار فولکلور ترکی خواهد رسانید.
سردر خانه تابلویی بزرگ با عکس شهریار جلب توجه می‌کند که نوشته موزه ادبی استاد شهریار،از در که وارد می‌شوی حال و هوایی خاص و وصف ناپذیر را احساس خواهی کرد. قبل از وارد شدن شاید چند لحظه‌ای جلوی در بایستید. این در شما  را به سال‌های دور پیوند می‌برد، همان سالی که استاد از این در وارد منزل تنهایی خود می‌شد. خانه‌ای نه چندان بزرگ با نمایی قدیمی و حیاطی کوچک، حیاطی که در آن حوضی و گل و گیاه های زیبایی خود نمایی می‌کنند.
داخل حیاط که شدید ریه هایتان پر خواهد شد از عطر شب‌بوهای داخل حیاط و صدای فوراه آب و ماهی قرمز داخل حوض شما را برای لحظاتی از صدای ماشین و شهر دور خواهد کرد.
ساختمان حال و هوای غریبی دارد،عکس ها و شعرهای استاد زینت‌بخش راهرو و ورودی ساختمان است.
از پله ها که بالا می‌روید یک اتاق در سمت راست و یک انبار مابین اتاق و آشپرخانه وجود دارد. در سمت چپ هم اتاقی بزرگ‌تر وجود دراد که مبلمان و وسایل شخصی مرحوم بهجت تبریزی، مانند دست نوشته ها، لباس ها، فنجان و قوری و... وجود دارد.
جالب است بدانید که مدیر این موزه که بیشتر وقتش آنجا سپری می‌شود، دوران نوجوانی‌اش را نیز آنجا گذرانده است.
او کسی نیست جز «هادی بهجت تبریزی» پسر استاد شهریار که هم‌اکنون مدیر موزه است و اکثر مواقع آنجا حضور دارد تا با دقت و تحملی قابل ستایش به سوالات گردشگران جواب دهد.
او می‌گوید: بیش از ۵۰۰ قطعه از آثار و نیز وسایل شخصی شهریار شامل کتاب، دستخط و انواع یادبودها و هدایای داخلی و خارجی به همراه لوازم زندگی این شاعر تبریزی در موزه به نمایش گذاشته شده‌است.
هادی بهجت تبریزی ادامه می‌دهد: قسمت زیرزمین، دربرگیرنده عکس‌ها و تصاویری از استاد شهریار، بخش سمعی-بصری و قسمتی مخصوص استراحت میهمانان و بازدیدکنندگان از موزه‌ است.
وی یادآور می شود: در بخش فوقانی نیز که در واقع بخش اصلی و قدیمی‌تر موزه ادبی استاد شهریار به شمار می‌رود، بخش‌هایی چون اسناد قدیمی، عکس‌ها، دست‌نوشته‌ها، وسایل شخصی شامل لباس‌ها، کتاب‌ها، لوازم‌التحریر، رختخواب و بستر استراحت استاد، تالار پذیرایی منزل استاد، هدایا، لوح‌های تقدیر و تندیس‌های این شاعر بزرگ قرار گرفته ‌است.
در موزه ادبی استاد شهریار همچنین سه تار معروف این شاعر بزرگ و آثار خط نستعلیق وی در معرض دید عموم قرار گرفته‌ است.
دیدن وسیله‌ها شخصی شهریار حال و هوای غربی را به انسان می‌دهد، فکر اینکه این لباس‌ها زمانی تن رنجور و خسته از ناملایمات روزگار او را لمس کرده است حال و هوای دلت را عوض می کند. در یکی از ویترین ها کمانچه قدیمی، در قسمتی دیگر دست خط مهدی اخوان ثالث که دو بیت را در زمان بیماری شهریار در وصف او سروده بود خود نمایی می کند.
این خانه تاریخی در ایام نوروز روزهای پرشوری را پشت‌سر می‌گذارد. این موزه پس از موزه شهر و شهرداری، موزه آذربایجان و موزه قاجار، یکی از پربازدیدترین موزه‌های تبریز است و در ایام میزبان گردشگران نوروزی است.
 اگر قصد بازدید از این موزه تاریخی را دارید مسئولان این موزه در ایام نوروزی از 10 صبح تا 7  شب میزبان شما هستند تا با خود تصاویری خانه به یاد ماندنی از این مکان را به شهرتان سوغات ببرید.

گزارش از ندا فرشباف

نظر شما