شناسهٔ خبر: 18579238 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

گذری بر جاذبه های گردشگری و تفریحی خراسان شمالی

خبرگزاری شبستان: خراسان شمالی با دارا بودن ویژگی‌ها و توانمندی‌های منطقه‌ای، هر ساله در ایام نوروز و تعطیلات تابستان میزبان مسافران و زائران بی شماری است که از جمله جاذبه های گردشگری این استان آبشار، دره های طبیعی و روستاهای توریستی است.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری شبستان_ خراسان شمالی؛ با توجه به حضور گسترده مسافران و زائران عبوری در این مطلب به معرفی اجمالی جاذبه های گردشگری خراسان شمالی می پردازیم.

 

* آبشـار حميد

روستاي حميد در 7 كيلومتري شرق بجنورد واقع شده است. در جنوب روستا، دره تنگ با صخره هاي عظيم قرار دارد و در انتهاي دره  به فاصله حدود دو كيلومتر از روستاي حميد آبشاري به ارتفاع 25 متر ديده مي شود. آب آبشار از روستاي آبچور سرچشمه می گیرد. روستا و آبشار حميد همواره  به عنوان مکانی تفریحی مورد توجه ورزشكاران كوهنورد و خانواده ها بوده است..

 

* دره چنـاران

دره چناران در 12 كيلومتري شرق بجنورد قرار دارد و از محل روستاي بابا امان شروع مي شود. درون دره، باغ هاي ميوه و تاكستان ها و كشتزارهاي صيفي جات و درختان كهنسال گردو به فراواني ديده مي شود. وجود جاده آسفالته و رودخانه دائمي كه در ميان دره جاري است به زيبايي آن افزوده است.

 

*دره مهنـان

در  كيلومتر 18مسير جاده بجنورد - اسفراين و بعد از پارك طبيعي بش قارداش دره مهنان قرار دارد. این دره  به دليل سهولت دسترسي و  بهره مندی از درختان انبوه، رودخانه و چشمه هاي آب قابل شرب همواره پذيراي مسافران و گردشگران بوده است. چشمه معروف مهنان كه در قسمت انتهاي دره داريان روستان مهنان قرار دارد يكي از پر آب ترين چشمه هاي منطقه است كه وجود درختان كهنسال چنار و بقاياي آسياب آبي در اطراف آن براي گردشگران جالب توجه است.

 

*دره بـازخانه

يكي از آبادترين و زيباترين دره هاي اطراف بجنورد دره بازخانه است كه از روستاي درصوفيان واقع در جنوب شرقي بجنورد آغاز مي شود. چشمه هاي متعدد آب و باغ هاي ميوه و درختان گردو از مشخصات اصلي اين مسير است.

 

*منطقه نمونه استانی و روستای هدف گردشگری اسفيدان

روستاي توريستي اسپيدان در 45 كيلومتري جنوب شرقی بجنورد واقع شده است. این روستا بافت مسکونی جالب توجهی دارد و خانه­ها  به صورت پلکانی در دامنه کوه ساخته شده اند. از جاذبه­هاي روستا به آبشار هنرور، آبشار بارگاه، غار خزانه هنرور، مقبره شيخ محمد رضا رباني معروف به حاج آخوند، آرامگاه امامزاده محمد بن باقر بن موسي بن جعفر مي­توان اشاره كرد.

 

صنايع دستي اين روستا فرش­هاي دست­باف، صنايع چوبی، صنايع سفالي، قالي­بافي و چادرشب ­بافي است. از ورزش هاي رایج محلي كشتي باچوخه، تسمه تسمه، درنا، ريسمان كشي و پشتك را می­توان نام برد. غذاهاي سنتي اسپیدان از جمله فتير مسكه، آش پلو، قورمه، كاچي، آش قليه، طرفداران زیادی دارد. موسيقي محلي شامل قشمه و دوتار؛ مراسم محلي از جمله مراسم روز اول عيد نوروز كه نزديك امامزاده نذری مي دهند و مراسم روز سيزده بدر كه به آبشار هنرور مي روند از ویژگی­های برجستۀ اسپیدان قلمداد می­شوند. سوغات اسفیدان كشمش، بادام و گردو است. اين روستا جزو روستاي هدف گردشگري استان خراسان شمالي محسوب مي­ شود.

 

*روستاي هدف گردشگري استـاد:

اين روستا در 30 كيلومتري جنوب غرب  شهر فاروج واقع شده است. روستای استاد آب و هوای معتدل کوهستانی دارد و از جاذبه­های آن علاوه بر چشم اندازهای طبیعی زیبا مي­توان به آثار کهنی همچون تخت حصار، قلعه كهنه، مسجد جامع، حمام قديمي و بناي امامزاده اولياء اشاره نمود. در استاد صنایع دستی مختلف از جمله قالی ­بافی رواج دارد. ورزش محلی کشتی با چوخه، انواع غذاها و نان محلی، مراسم محلی جشن نوروز و سیزده بدر، تعزیه خوانی و ... به این روستا چهره منحصر به فردی بخشیده است.

 

*منطقه نمونه استانی و روستای هدف گردشگري خسرويه

روستاي خسرويه در دامنه رشته كوه­هاي زيباي شاه جهان و در فاصله 25 كيلومتري جنوب غربي فاروج، در دل    دره­اي سر سبز جاي گرفته است. خسرويه زادگاه عالم رباني آقا نجفعلي قوچاني است و از بافت سنتي و  معماري بسيار غني برخوردار است. علاوه بر بافت سنتي و مذهبي، خسرويه از جاذبه­هاي طبیعی زیادی بهره­مند است.


*منطقه نمونه استانی و روستاي هدف گردشگری دشت

اين روستا در 80 كيلومتري شمال غرب گرمه، در مسیر جاده بجنورد- گرگان واقع شده است. آب و هواي اين منطقه از نوع معتدل كوهستاني است و به دلیل نفوذ هوای مرطوب دریای مازندران مراتع سرسبز و در بخشهایی پوشش تنک جنگلی دارد. محیط مناسب دشت در دوره باستان نیز جمعیت­های بومی را به خود جذب کرده و امروزه آثار آن به شکل قلعه، سردابه، تپه و محوطه­های باستانی نمود یافته است. عمده­ترین صنايع دستي روستای دشت، شال بافي و قالي بافي است و در بین ورزشهای محلی آن كشتي باچوخه سرآمد است. سوغات دشت انواع تخمۀ آفتابگردان است. پخت غذاهاي سنتي شامل انواع آش و  نان محلي و رواج مراسم و آيين­هاي محلي همچون جشن برداشت گندم، جشن نوروز، 13 بدر و مراسم سوگواری ايام محرم به اين روستا چهره خاصي بخشيده است. روستای دشت یکی از روستاي هدف گردشگري خراسان شمالي قلمداد می­شود.

 

*پارك ملي و منطقه حفاظت شده  سالوک

پارك ملي و منطقه حفاظت شدۀ سالوك با وسعتي حدود 17 هزار هكتار در شمال غربي شهرستان اسفراين قرار گرفته و فاصله آن تا مركز استان خراسان شمالي 30 كيلومتر است. پارك ملي و منطقه حفاظت شدۀ سالوك  تنوع جانوري خوبي دارد و يكي از مهمترين مناطق حفاظت شده ايران از نظر زندگي جانوري است. شرايط توپوگرافي دشتي-كوهستاني منطقه باعث شده است كه اين منطقه يكي از متنوع ترين زيستگاه هاي گونه­هاي وحشي ايران به شمار آيد. قسمت شمالي پارك سالوك كوهستاني و زيست بوم حيوانات گوناگون كوه­زي و قسمت جنوبي آن نيز مناسب زيست حيوانات دشت­زي است. همچنين در كف دره­هاي اين پارك گونه­هاي درختي و درختچه­اي مانند زرشك، بيد، انجير و گردو و در مناطق مرتفع گونه­هاي ارس بصورت پراكنده و انبوه ديده مي شود.

 

*پارك ملي و منطقه حفاظت شده  ساريگل

منطقه ساريگل با وسعتي معادل 28هزار هكتار در شرق شهرستان اسفراين واقع شده است. اين پارك در فاصلۀ 8 كيلومتري اسفراين و 90 كيلومتري مركز استان قرار گرفته است. پارك ملي و منطقه حفاظت شدۀ ساريگل با توجه به ناهمواری و منابع آب نسبتاً فراوان، به­ویژه در خانوادۀ پرندگان، تنوع جانوري قابل توجهي دارد. پستانداران اين زيست­بوم نيز اگر چه جزو گونه­هاي استثنائي محسوب نمي­شوند، اما تنوع نسبتاً خوبي دارند. از جمله مهمترين پستانداران و پرندگان ساريگل مي­توان به پلنگ، كفتار، گرگ، روباه، گربه وحشي، قوچ اوريال، بز، آهو و كبك اشاره كرد. همچنين اين منطقه حفاظت شده با بيش از ۲۰۰گونه گياهي از تنوع خوبي برخوردار است كه قسمت عمده گياهان منطقه را گونه­هاي گلدار تشكيل مي­ دهد.

 

*منطقه نمونه وروستاي هدف گردشگري رويين

اين روستا در 27 كيلومتري شمال اسفراين واقع شده و آب و هواي معتدل كوهستاني با زمستان هاي سرد و پر برف و تابستان هاي معتدل است. آب فراوان باغ هاي اين روستا را پر رونق ساخته به طوري كه هيچ فصلي از سال از محصولات باغي بي بهره نبوده است. از جمله محصولات اين روستا سيب، گلابي، گردو، انگور، هلو و زردآلو است. در اين روستا خانه ها به طرز بسيار زيبايي به صورت پلكاني  بر روي يكديگر ساخته شده اند به طوري كه پشت بام منزل يكي حياط خانه ديگري است. همچنين روستا طبيعتي سرسبز، ارتفاعات بلند، رودخانه دائمي، درختهاي چنار قديمي دارد كه به آن چهره منحصر به فردي بخشيده است.  مقبره ملا عارف روئيني و امامزاده اسحاق در اين روستا قرار دارد.

 

هنر زنان روستا چادر شب بافي، چتائي بافي، حوله و دستمال است. سوغات محلي اين روستا چادر شب، حوله پارچه اي، گردو، عسل، توليدات دامي و باغي است. ورزش محلي كشتي باچوخه، غذاي سنتي كله جوش، مراسم محلي جشن نوروز، جشن سيزده بدر، مراسم دهه فاطميه و دهه محرم، موسيقي محلي دوتار و قشمه در اين  روستا از ويژگيهاي خاص برخوردار است. اين روستا جزء روستاي هدف گردشگري خراسان شمالي محسوب مي شود.

 

*منطقه نمونه گردشگري ميلانلو

دهستان ميلانلو به مرکزيت روستاي پرکانلو از بخش مرکزي شهرستان اسفراين و در 9 کيلومتري شرق شهر اسفراين بين 37ً 57َ تا 52ً 57َ طول جغرافياي و1ً 37َ تا16ً 37َ درجه عرض جغرافيايي قرار گرفته است. اين دهستان از شمال شرقي به دهستان گليان شهرستان شيروان از شرق به دهستان شاهجهان شهرستان فاروج و از جنوب به دهستان بام و صفي آباد و از غرب به دهستان روئين محدود مي شود اين دهستان داراي 20 روستا و 37 مزرعه و مکان مي باشد و موقعيت اقليمي اغلب روستاهاي منطقه کوهستاني و دره اي است.

 

*آبشار روستاي ايزي

اين آبشار در ميان كوه هاي بلند و در داخل دره اي نسبتاً طولاني و باز قرار گرفته است. اين آبشار زيبا كه يكي از جاذبه هاي گردشگري منطقه اسفراين محسوب مي شود متشكل از چندين پلكان بلند است و آب آن از ميان كوه هاي بلند و معروف شاه جهان سرچشمه مي گيرد.

 

*غار نوشيروان

 اين غار در فاصله 10 كيلومتري شمال شرق اسفراين در حدفاصل روستاي پركانلو و نوشیروان در رشته كوه گادتيغ واقع شده است. اين غار طبیعی عمق کمی دارد و از دیوارۀ سنگی آن در قسمت انتهایی آب تراوش می­ کند و در کف غار جاری می ­شود.  ويژگي­هاي اين غار عبارتند از: سهولت دسترسی­، در مسير رودخانه واقع شدن، همجواري با جاذبه هاي طبيعي و برخورداري از چشم انداز زيبا.

این غار در محدودۀ منطقه حفاظت شده ساريگل قرار دارد.

 

*پناهگاه حيات وحش مياندشت

پناهگاه حيات وحش مياندشت با وسعت 85 هزار هكتار در شرق شهرستان جاجرم واقع شده است. اين منطقه از سال 1352 تحت حفاظت محيط زيست قرار گرفته و با دارا بودن حدود سه هزارو 500 رأس آهو و در كنار آن يوزپلنگ آسیایی يكي از  بهترين زيستگاه هاي اين دو جانور در كشور به شمار مي­آيد. مياندشت با اقلیمی بیابانی و نیمه­بیابانی يكي از غني­ترين زیستگاه­های استپی کشور است که گونه­هاي جانوري و گیاه متعددی را در دل خود جای داده است. رودخانه دائمی کال شور با جریان شمال شرقی- جنوب غربی در دل میاندشت جاری است.

 


*منطقه نمونه و روستاي هدف گردشگري روستـاي دركش

روستاي درکش واقع در دهستان آلمه از توابع بخش سملقان شهرستان مانه و سملقان است و از لحاظ موقعيت رياضي در 56 درجه و 44دقيقه طول جغرافيايي و 37درجه و 26دقيقه عرض جغرافيايي و در فاصله 30 كيلومتري جنوب غربي شهر آشخانه واقع شده و از جاده اصلي دو كيلومتر فاصله دارد.

 

درکش آب و هواي معتدل، طبيعتي جنگلي و كوهستاني و نیز چشمه سارهاي بسيار دارد. تنها جنگل بلوط شرق كشور در اطراف این روستا قرار دارد. بعلاوه در کوهسارها و دره­های مجاور باغات میوه، انواع گیاهان دارویی و گونه­های مختلف جانوری وجود دارد. ورزش بومي اين روستا كشتي باچوخه است. از توليدات محلي اين روستا مي­توان گردو، بادام، انواع محصولات باغي  شامل گيلاس، گلابي و عسل را  نام برد. اين روستا جزو روستاهاي هدف گردشگري خراسان شمالي محسوب مي شود.

 

عمده جاذبه هاي موجود در منطقه درکش جاذبه هاي طبيعي بوده که از آن ميان مي توان به باغات فراوان ميوه از قبيل هلو، گيلاس، گلابي، انگور، سيب، آلو و چشمه هاي قبالي، نرنالي، چشمه بيد، قجي، رودخانه هاي کندآب و زوهاور، مناطق ييلاقي گولک، نزکزلي (نرگسلو)، ترناولي، کشگريه و ...دره هاي بکر دره خالدار، حلقه زو، کندزو، کوه تيغ بل، کوه عسل و جنگل هاي بکر هیرکاني باپوشش غالب، بلوط، مازو، راش و کرکو اشاره کرد که بخشی از پتانسيل هاي گردشگري منطقه است.

 

*منطقه نمونه گردشگري کشانک

منطقه نمونه  گردشگری کشانک در  فاصله 11کيلومتري جنوب غربي آشخانه قرار گرفته است جمعيت روستا 870 خانوار و سه هزارو 100نفر جمعيت است مشاغل عمده مردم روستا زراعت، باغداري، دامداري است.

 

جاذبه هاي طبيعي همچون چشمه هاي علي جمعه، علي دري، سالان، مسافر، ترناولي، کاني موسو، ساخ چشمه و قارياق ده و ارتفاعات سرسبزي همچون کورکن، تيغ بل، ترناولي و ترنو و سرم با ارتفاع هزارو 844 متر در مجاورت جنوب روستا واقع است.

 

امامزاده گلزار در دامنه هاي پوشيده از درختان و باغات ميوه همه روزه پذيراي جمع کثيري از دلدادگان و مشتاقان و همچنين مسافران و مردم اطراف است طي سال هاي اخير زيرساخت هاي گردشگري از جمله سکوي نشيمن و آلاچيق توسط ادره کل ميراث فرهنگي و گردشگري احداث شده است.

 

*منطقه نمونه گردشگري يامان داغي

منطقه نمونه يامان داغي در جنوب و جنوب غربي و جنوب شرق روستاي هدف و منطقه نمونه درکش و روستاي جوزک در منتهي اليه غرب و روستاي هاور در شرق  واقع است، منطقه به لحاظ اقليمي کوهستاني با آب و هواي معتدل در تابستان و سرد در زمستان ها و منطقه مورد نظر، فاقد جمعيت ساکن است.

 

 بعضي از جاذبه هاي گردشگري منطقه عبارتند از: جنگلهاي هيرکاني که تنها بازمانده اين گونه منحصر به فرد در شرق کشور است با پوشش غالب بلوط، مازو، بلند مازو، راش، کرکو و... کوهستان مرتفع با قلل متعدد و قله  قوالي با ارتفاع دوهزارو 900 متر، چشمه سارها، دره ها و مناطق ييلاقي گولک، نرگزلي، کشگربه، ترناولي و دره هاي سرسبز است.

 

*منطقه نمونه گردشگري اسطرخی

یکی از روستاهای زیبای خراسان شمالی روستای اسطرخی از توابع دهستان گلیان در 28 کیلومتری جنوب شهر شیروان است. این روستا در حاشیه دره­ای کوهستانی شکل گرفته و طبیعتی بسیار زیبا و سرسبز دارد. در کف دره اسطرخی رودخانه­ای جاری است که از چندین چشمه تغذیه می­شود و پس از طی مسیری در یک نقطه آبشاری به ارتفاع حدود 20 متر را تشکیل می­دهد که منظرۀ بس دلنوازی دارد.

اهالی منطقه این آبشار را «آبشار شارشار» می­نامند. در تابستان این نقطه هوایی خنک و دلنشین دارد و از همین رو تعداد زیادی از گردشگران را به خود جلب می­کند. از جاذبه­های طبیعی دیگر در این منطقه می­توان به یک سرو کوهی کهنسال و تنومند در حد فاصل چشمه و آبشار اشاره کرد که محیط تنۀ آن به 5 متر می­رسد.

 

*روستای هدف گردشگری گلیان

روستاي گليان يکي از 365روستاي نمونه گردشگري ايران و همچنين جزء سه روستاي نمونه گردشگري شهرستان شيروان در خراسان شمالي مي باشد. روستای گلیان در 23 کیلومتری جنوب شهر شیروان و در موقعیت ریاضی 57 درجه و 35 دقیقه طول جغرافیایی و 37 درجه و14 دقیقه عرض شمالی واقع شده است که از طرف شمال به روستاي ملاباقر و از طرف جنوب به روستاي استخري و بلقان و از شرق به زمين هاي مزروعي فاروج و از غرب به روستاي برزلي محدود مي شود. این روستا دارای آب و هوای نیمه خشک سرد کوهستانی بوده که منجر به شکل گیری حیات وحش و طبیعت زیبا و دل انگیزی در روستا شده است.

 

منبع: پایگاه اطلاع رسانی میراث فرهنگی خراسان شمالی

 

نظر شما