شناسهٔ خبر: 18577805 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

ویژه‌نامه نوروزی سرزمین چهارفصل ایران/۸۷

"رباط کبودان" و "برج فیروزآباد"؛ میراث ماندگار تاریخ در جنوب غرب خراسان+تصاویر

R41347/P1357/S6,1188/CT7

دو اثر تاریخی مهم به نام "برج علی‌آباد کشمر" و "برج فیروزآباد" اصلی‌ترین جاذبه‌های گردشگری بردسکن را شکل می‌دهد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد مقدس، شهرستان بردسکن از شهرهای گرمسیری استان خراسان‌‎رضوی است که در 262 کیلومتری جنوب‌غربی مشهد قرار گرفته و پیشه مردمانش کشاورزی است. در اطراف این شهر دو اثر تاریخی مهم به نام «برج علی‌آباد کشمر» و «برج فیروزآباد» وجود دارد که اصلی‌ترین جاذبه‌های گردشگری بردسکن را شکل می‌دهند.

برج علی‌آباد کشمر

برج علی‌آباد در روستایی به همین نام و در 5 کیلومتری شمال جاده خلیل‌آباد به برداسکن قرار دارد. این برج که تا حدودی شبیه برج رادکان است با 27 متر ارتفاع و گنبدی مخروطی‌شکل، تزئینات آجری جالب توجهی دارد. برج علی‌آباد از ساخته‌های سده هفتم هجری است.

برج فیروزآباد

برج فیروزآباد در 17 کیلومتری برداسکن و در نزدیکی مجتمع اردوگاهی شهر آباد قرار گرفته است و در اطراف آن آثار قلعه‌ای به چشم می‌خورد. این برج آجری در واقع به صورت یک مناره ساخته شده که در طول زمان بخش‌هایی بالای‌اش فرو ریخته و هم‌اکنون 18 متر از آن باقی است. برج فیروزآباد از آثار پایان سده هفتم هجری است و کتیبه‌ای به خط کوفی دارد.

مسجد جامع کوشه

این بنای مذهبی در 11 کیلومتری جنوب بردسکن و در روستای کوشه «گلستان» واقع شده است. فضای داخلی مسجد متشکل از شش شبستان ستوندار با پایه‌های چهار ضلعی به ابعاد 60.1 متر ساخته شده است.

در داخل حجره دوم محرابی در میان ستون با گچبری ساده تزئین شده است. این بنا که به همت بانویی به نام معصومه به سال 1294 هجری شمسی ساخته شده و اکنون نیز مورد توجه مردم بوده نماز جماعت در آن اقامه می‌شود.

رباط کبودان

مربوط به دوره قاجار است و در شهرستان بردسکن، روستای کبودان واقع شده و این اثر در تاریخ 18 شهریور 1377 با شماره ثبت 2106 به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

بنای قاجاری رباط کبودان در میان روستایی به همین نام در 10 کیلومتری بردسکن قرار دارد. به قولی واقف این رباط (حاجی میرزا احمدی مجتهد کاشمری) بوده و به سعی و اهتمام (کربلائی غلامرضا طبسی) بنیان شده است.

شالوده رباط سنگی است و با طرح و نقشه یک ایوانی مشتمل بر حیاط مرکزی، دوازده اتاق، نماز خانه، محل نگهداری چهار پایان (اصطبل) و غیره است.

پناهگاه حیات وحش دشت لاغری

پناهگاه حیات وحش دشت لاغری در موقعیت جغرافیایی N3520 E5743 در استان خراسان رضوی واقع است. پناهگاه حیات وحش دشت لاغری بردسکن 23 هزار هکتار مساحت دارد و در شمال غربی شهرستان بردسکن در بخش انابد این شهرستان قرار گرفته است.

پناهگاه حیات وحش دشت لاغری بردسکن یکی از مهمترین زیستگاه پرندگان وحشی نظیر زاغ بور، هوبره، سیاه سینه، کبوتر وحشی، کبک، تیهو، سنگ چشم و غیره است و از پستانداران وحشی می‌توان به یوزپلنگ آسیایی، گربه وحشی، آهو و غیره اشاره کرد. گونه قالب گیاهان این منطقه پوشش «قیچ» است.

در راستای حفظ و تکثیر گونه‌های در خطر انقراض جهت پرورش و زادآوری 3 راس گورخر از شهرستان یزد و 200 راس آهو در منطقه رها سازی شده است. همچنین این منطقه یکی از زیستگاه‌های زاغ بور پرنده اندومیک فلات ایران است.

این گونه، لانه خود را به طرز هنرمندانه‌ای درمیان شاخه‌های، درختچه‌ها و بوته‌های بیابانی به ویژه قیچ‌ها و تاغ‌ها با بهره‌گیری از الیاف گیاهی بنا می‌کند و کف لانه را از پشم گوسفند و گل می‌پوشاند تا محیطی گرم برای تخم‌گذاری که عمدتا اواسط اسفند ماه آغاز می‌شود فراهم شود.

انتهای پیام/

نظر شما