شناسهٔ خبر: 18574601 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

استان کردستان در اجرای سیستم های نوین آبیاری موفق عمل کرده است

سنندج- ایرنا- مجری طرح جامع شبکه های آبیاری رودخانه های مرزی کشور گفت: در اجرای سیستم های نوین آبیاری موفق عمل کرده و این عمل گامی در تحقق رویای افزایش راندمان آب در بخش کشاورزی است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا سیدرحیم سجادی روز شنبه در مراسم کلنگ زنی آغاز عملیات اجرایی مرحله اول شبکه فرعی آبیاری سامانه سد آزاد افزود: افزایش راندمان آب در بخش کشاورزی با استفاده از سیستم های نوین آبیاری در کشور به عنوان یک اولویت اجرایی دنبال می شود.
به گفته وی، کردستان در اجرای سیستم های نوین آبیاری موفق عمل کرده و لازم است به عنوان الگو در کشور معرفی و استان های دیگر نیز برای اجرای این طرح تشویق شوند.
وی با اشاره به اینکه کردستان از استان هایی است که اراضی دیم بیشتری نسبت به میانگین کشوری دارد اضافه کرد: این موضوع اقتصاد کشاورزی کردستان را با مشکل مواجه کرده و تنها راهکار حل این موضوع افزایش سطح اراضی آبی است.
سجادی افزود: می توان با همکاری وزارت نیرو نسبت به افزایش تخصیص آب به کردستان، نقشی مهم در تحقق 17 هزار و 100 هکتاری اراضی آبی استان ایفا کرد.
وی اضافه کرد: مرحله اول شبکه فرعی آبیاری سامانه سد آزاد از هشت طرحی است که تا پایان اردیبهشت سال جاری در قالب 17 هزارو 100هکتار از اراضی آبی اجرا می شود.
به گفته وی، اعتبار این طرح از طرح های تضمینی دولت بوده و بدون توقف اجرا و به بهره برداری می رسد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان نیز در این آیین گفت: در چند سال گذشته کردستان از اعتبارات استانی کشور بیشترین بهره مندی را داشته است به طوری که در اعتبارات استانی از 8.4 درصد سال 92 هم اکنون به 27 درصد رسیده است.
کریم ذولفقاری افزود: میزان تولید بخش کشاورزی کردستان از یک میلیون و 800 هزار تن سال 92 نیز هم اکنون با ۴۶ درصد افزایش به 2 میلیون و۶۰۰ هزار تن رسیده که در عملکرد چهار ساله رشدی قابل قبول است.
وی گفت: میانگین کردستان در بهره وری از آب کشاورزی و سیستم های نوین آبیاری 37 درصد بوده که این میزان نیز از میانگین 18 درصدی کشور حدود 19 درصد بالاتر است.
وی گفت: سازمان جهاد کشاورزی هم اکنون در رتبه اول تولید توت فرنگی، رتبه دوم تولید انگور دیم، رتبه سوم تولید نخود، رتبه چهارم تولید گندم و ششم تولید آفتاب گردان را در سطح کشور به خود اختصاص داده است که با وجود این ظرفیت ها می توان بخش کشاورزی را به عنوان یک راهکار توسعه اقتصادی در نظر گرفت.
در حال حاضر در 47 هزار هکتار معادل 36 درصد اراضی آبی کردستان، آبیاری تحت فشار اجرا شده است.
کردستان با داشتن بیش از یک میلیون و 110 هزار هکتار زمین قابل کشت مرغوب و مستعد یکی از قطب های تولید محصولات کشاورزی به ویژه گندم در غرب کشور به شمار می رود.
3020/3034
** خبرنگار: حسن حسین زاده/**انتشاردهنده: عبدالله رحمانی

انتهای پیام /*

نظر شما