شناسهٔ خبر: 18574126 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

گزارش تسنیم از پرونده مفتوحه مترو اهواز پس از ۱۰ سال

وقتی توجه دولت به قطار شهری اهواز "پیام بازرگانی" است/ وعده‌های دولت؛ "برنامه عملیاتی" یا "شگرد انتخاباتی"

R41468/P41362/S6,57/CT7

مترو اهواز پروژه‌ای است که گویا قرار است به تاریخ بپیوندد چرا که پس از ۱۰ سال همچنان در مراحل نخستین کار قرار دارد این در حالی است که وعده‌های دولتی‌ها نیز برای تکمیل قطار شهری اهواز اجرایی نمی‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اهواز، کشف سرنخ برای حل مشکل 10ساله پرونده رمزآلود قطار شهری اهواز به قدری سخت شده که "شرلوک هلمز" نیز کم می‌آورد. پرونده مفتوح مترو اهواز سال‌ها در انتظار وکیل مدافعی مجرب است تا بتواند حق 1.5 میلیون اهوازی را در راهروهای بروکراسی دولت و شهرداری بگیرد.

کلید آغاز احداث مترو اهواز در بهمن ماه 85 زمانی به چرخش درآمد که اعتبار لازم برای تکمیل این پروژه هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده بود ولی گویا کلید اشتباهی بود چرا که نه تنها پروژه 4ساله بعد از 10سال راه‌اندازی نشد بلکه نیمه تمام متوقف شده و اکنون نیازمند اعتباری 3هزار میلیارد تومانی است.

چشم‌هم چشمی‌های دولت و شهرداری اهواز برای عدم تخصیص اعتبار پروژه قطار شهری/ مترو اهواز، تولدت مبارک "نیست"

بهمن ماه سال95 مترو اهواز در حالی تولد 10 سالگی خود را گرفت که همچنان به مثال کودکیست که توان ایستادن بر پاهای خود را ندارد و همه این ناتوانی‌ها به چشم و هم‌چشمی‌های دولت و شهرداری برای عدم تخصیص اعتبار لازم نسبت به تکمیل و راه‌اندازی این پروژه باز می‌گردد.

وقتی بودجه‌های تخصیصی شهرداری اهواز به پروژه قطار شهری به گفته عباس هلاکویی مدیرعامل سابق قطارشهری اهواز « خنده‌دار است» به طوری که در این 10 سال فقط 6میلیارد تومان اعتبار از حداقل 500میلیارد تومان مصوب، تخصیص داده و نیز دولت به تعهداتش پایبند نبوده چرا که از یکصد میلیارد تخصیصی پروژه در سال 94 فقط 15میلیارد تومان پرداخته و از 85میلیارد تومان تخصیصی سال95 نیز ریالی پرداخت نکرده پس تعجب ندارد که سهم مردم اهواز از مترو فقط دیواره‌های آبی رنگ درون خیابان‌ها باشد.

سخنان متناقض مسئولان و عملکر ضعیف آنها سبب شده که مترو اهواز به یک قائله بی‌سرانجام و خسته کننده برای مردم و اصحاب رسانه تبدیل شود. هر چه که مردم در این زمینه اظهار ناراحتی کنند و اصحاب رسانه قلم بزنند گویی " آب در هاون کوبیدن" است.

توجه دولت به پرونده قطار شهری اهواز "پیام بازرگانی" است

غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان در نشست خبری شهریور ماه سال 95 گفت که « واقعا ما در مسئله مترو اهتمام جدی نداشته‌ایم ولی در استان‌های دیگر همه اهتمام داشتند و دست به کار شدند و ورود کردند. در کلان شهرهای دیگر اوراق قرضه ارائه دادند و همه 500میلیارد تومان اول را فروخته‌اند و حتی برخی از کلان شهرها در حال فروش 500میلیارد تومان دوم هستند این در حالی است که ما هنوز همان 500میلیارد تومان اول را هم دست نزده‌ایم و برای اوراق قرضه کاری انجام نداده‌ایم».

اگرچه اکنون بعد از گذشت تقریبا 6 ماه از این سخنان در حدود 300 میلیارد تومان اوراق مشارکت منتشر شده ولی نباید عقب ماندگی در این زمینه را نسبت به دیگر شهرها فراموش کرد و نیز باید هرچه سریعتر در مراحل بعدی گام برداشت تا بتوان عقب ماندگی ها را جبران کرد. 

پنجم اسفندماه رئیس جمهور به همراه چند تن از وزا در پی بحران‌های اخیر خوزستان و اعتراضات مردمی به استان خوزستان سفر کرد. وی در این سفر علاوه بر قول حل معضل ریزگردها وعده‌های دیگری از جمله حل مشکل آب و فاضلاب استان را داد.

دیری نپایید که این بار نوبخت رئیس سازمان برنامه بودجه کشور به اهواز آمد و از حل پروژه مترو اهواز خبر داد و گفت: طول مترو حدود 23 کیلومتر است که 6.7 کیلومتر از آن می‌تواند ظرف 10 ماه آینده آماده شود و با توجه به پیشرفتی که دارد، برای تکمیل، نیازمند مشارکت و مساعدت دولت است.

وی در پا‌سخ به سئوال خبرنگاران مبنی بر اینکه راه‌اندازی فاز نخست پروژه قطار شهری اهواز چه زمانی است، عنوان‌کرد: بنده مسئول آئین برنامه و بودجه هستم، بنابراین با قاطعیت می‌گویم که 60 میلیارد‌تومان ظرف ماه جاری تخصیص می‌یابد اما از نظر فنی با توجه به صحبت مسئولان تا 10 ماه آینده فاز نخست راه‌اندازی می‌شود؛ امیدوارم تا پایان سال 96 قطعه فرودگاه تا مصلی به بهره‌برداری برسد.

آقای نوبخت بلاخره بخت متروی اهواز نو می‌شود؟/ کاش همیشه نزدیک انتخابات ‌بود!

«به قول یکی از شهروندان، کاش همیشه نزدیک انتخابات ‌بود تا برای رأی جمع کردن هم که شده معضلات و مشکلات استان رفع و رجوع می‌شد.» اینکه چرا دولت در پایان عمر کاری‌اش به فکر تکمیل پروژه قطار شهری اهواز افتاده مهم است اما اینکه اعتبارات گفته شده در واقعیت تخصیص داده شود و چرخ از کار افتاده قطار شهری را به حرکت درآورد، مهم‌تر است.

هلاکویی مدیرعامل سابق سازمان قطار شهری اهواز معتقد است که اکنون در زمینه مترو اهواز هدف باید تکمیل ایستگاه‌هایی باشد که تاکنون تقریبا آماده شده‌اند و نباید ایستگاه‌های دیگری را شروع کرد. باید پیمانکار را مکلف کنیم که همین چند کیلومتری که تقریبأ آماده هستند را تکمیل کند و نباید اجازه دهیم ایستگاه دیگری را شروع کند. خط فرودگاه تا مصلا به 80 درصد و برخی ایستگاه‌ها مثل ایستگاه دروازه به 95 درصد پیشرفت ساختمانی رسیده است.»

برای اینکه چنین نظری پیاده سازی شود اعضای شورای سازمان قطار شهری اهواز باید در این زمینه پیگیر و فعال باشند؛ یکی از این اعضا، شهردار اهواز است ولی شهردار اهواز کجای ماجراست؟

کم‌کاری در موضوع اوراق قرضه، عدم اهتمام جدی در تکمیل پروژه، به روی خود نیاوردن اهمال‌کاری شرکت کیسون پیمانکار پروژه و هزاران مسئله دیگر که در ماجرای مترو اهواز وجود دارد و به شهردار مرتبط است؛ به هر سمتی که در راستای قطار خاموش و بی سوت و صدای اهواز نگاه کنیم شهردار اهواز را می‌بینیم که "هست ولی نیست"!

دیگر عضو سازمان، شریعتی استاندار خوزستان است که در آخرین نشست خبری خویش در سال 95 حتی حاضر به پاسخگویی سوالات خبرنگاران درباره پروژه مترو اهواز نشد چرا که شاید می‌دانست قول نوبخت در واقع وعده سرخرمن است که تحققی در آن نیست.

با وجود اینکه شهرام شاهین‌زاده مدیرعامل جدید سازمان قطار شهری اهواز احتمال اینکه وعده پرداخت نشدن اعتبار 60میلیاردی ارائه شده توسط نوبخت تا پایان سال را خیلی ضعیف می دانست چرا که بر دستور ویژه نوبخت و پیگیری‌های خویش، استاندار و نماینده‌شان در این زمینه حساب باز کرده بود ولی این احتمال ضعیف چندی بعد شدت گرفت به طوری که وی در 28 اسفندماه 95 بیان کرد: بنا بود که قبل از پایان سال 60 میلیارد تومان برای قطاری شهری اهواز واریز شود اما به دلیل گذراندن مراحل اداری تاکنون این اعتبار پرداخت نشده و به سال آینده موکول شد.

اگر چه که شاهین‌زاده عدم پرداخت این اعتبار را توسط دولت به دلیل مراحل اداری می‌داند ولی این را همگان خوب می‌دانند که دیگر "حنای وعده‌های دولت، رنگ ندارد" و این وعده‌ها و قول‌ها همان وعده‌های سرخرمن همیشگی دولت است. اینکه دولت با چه فلسفه‌ای آخرین کورسوهای نور امید را با بی‌تدبیری خاموش می‌کند جز ناامیدی و یاس دستاورد دیگری برای مردم ندارد.

"فایناس" کلاهی که بر سر پروژه مترو اهواز گذاشتند/ در پس ماجرای قطار شهری اهواز چه می‌گذرد؟

هلاکویی درباره اینکه چرا بعد از 10 سال و با وجود عدم اجرای تعهدات پیمانکار، لغو قرارداد انجام نشده بر این باور بود که: «ما در این زمینه بیش از 4 جلسه داشتیم که پیمانکار را خلع ید کنیم ولی خلع ید کردن پیچیدگی‌های حقوقی دارد؛ با این وجود می‌شد که خلع یدش کرد و ما هم چند بار در این باره اقدام کردیم. کیسون می‌گفت درست است که فاینانس نیاوردم ولی مشکل از تحریم بود چرا که روزی که قرار داد مناقصه را گذاشتیم تحریم‌ها به این صورت نبود و فصل فصل بود.

کیسون می‌گفت که اگر مرا خلع ید کنید من هم در دادگاه بین المللی از شما شکایت می‌کنم و می‎گویم که ایران تحریم بوده و کسی به او وام نمی‌داده است به زبان ساده می‌گوید «به من چه؟ مقصر خود ایران است»

بعد از برجام استاندار وقت خوزستان گفت این شرکت این‌کاره نیست و حتی وزیر کشور به ما نامه نوشت که پیمانکار را رد کنید چرا که به درد نمی‌خورد. استاندار، من و معاون عمرانی استاندار همه نامه را برای خلع ید کردن کیسون امضا کردیم ولی شهر دار باید قرار داد را لغو می‌کرد چون شهردار قرار داد را با کیسون و نورنکو بسته بود. شهردار هم می‌گفت که من باید مطمئن شوم که اگر خلع ید کردیم شکایت نمی‌کند و اموال شهرداری مصادره نمی‌شود».

و اما شاهین‌زاده مدیرعامل جدید سازمان قطار شهری شهرداری اهواز درباره تغییر پیمان‌کار قطار شهری اهواز گفت: «گزینه‌های احتمالی برای تغییر پیمانکار وجود دارد اما تصمیمات شورای سازمان در زمینه تغییر پیمانکار به شرایط زیادی بستگی دارد.

وی تصریح کرد: همیشه تغییر پیمان‌کار جز آیتم‌های کارفرما است اما تلاش می‌کنیم پیمان‌کار فعلی کار خود را ادامه دهد به دلیل اینکه کمک به پیمان‌کار برای انجام فعالیت خود در خصوص قطار شهری به تصمیم‌گیری و کارهای زمان‌بر حقوقی تغییر پیمانکار اولویت دارد».

وقتی به مترو اهواز بنگریم خواهیم دید که پیمانکار تنها نافع پروژه بوده و اینکه چرا تاکنون این پیمانکار همچنان بر منصب خویش باقی مانده از پشت پرده‌های ناخوشایندی خبر می‌دهد.

شگرد جدید دولت برای ایجاد حس "امید"

در ابتدا این موضوع را باید مرور کرد که « سال 95 دولت می‌بایست 85 میلیارد تومان برای تکمیل قطار شهری اهواز تخصیص می‌داد و این در حالی است که این کار را نکرد و سپس در اواخر سال یعنی دهم اسفند ماه نوبخت به نمایندگی از دولت به اهواز سفر کرد و قول پرداخت 60میلیارد تومان تا آخر سال برای مترو اهواز را داد که البته این قول عملی نشد» اگر به این یک پاراگراف به خوبی بی‌اندیشیم خواهیم دید که دولت پول و حق مردم را با منت و شانتاژ بازی به آنها "هدیه" می‌دهد؛ شاید این هم شگرد جدید دولت برای آخرین لحظات سخت و نفس‌گیر اخذ "صدآفرین از مردم" برای کارنامه خود است.

سخن پایانی: برای تکمیل پروژه قطار شهری اهواز فقط اعتبار کافی نیست بلکه آن اهتمام ویژه‌ای که استاندار از آن سخن گفته لازم است بنابراین استاندار خوزستان به عنوان رئیس شورای سازمان قطار شهری برای اثبات "مرد عمل بودن" و نه فقط "سخنران بودن" مسئولان را در توجه صد در صدی به این اهتمام ملزم کند و نیز نوع عملکرد مسئولان امر به ویژه شهردار و پیمانکار پروژه را بررسی و تصمیمات جدی و بدور از تشریفات و "آوانس‌های بی‌نتیجه" را اخذ کند.

انتهای پیام/

نظر شما