شناسهٔ خبر: 18574108 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

با حضور وزیر نیرو

۹ طرح صنعت آب و برق در کردستان به بهره‌برداری رسید

R7848/P41362/S6,66/CT11

همزمان با سفر رئیس جمهور به کردستان با حضور وزیر نیرو ۹ طرح در زمینه صنعت آب و برق در استان کردستان به بهره‌برداری رسید.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از سنندج، حمید چیت چیان بعدازظهر امروز در مراسم افتتاح 9 طرح آب و برق که همزمان با سفر رئیس جمهوری به صورت ویدئو کنفرانس در استان کردستان به بهره‌برداری رسید، اظهار داشت: آغاز آبگیری سد قوچم از جمله این طرح‌هاست که سامانه شامل خط لوله و 15 کیلومتر تونل و 6 کیلومتر حفاری آن انجام شده و این تونل به‌زودی به اتمام می‌رسد.

وی گفت: آبگیری سامانه سد قوچم از غرب استان آب را به شرق استان انتقال خواهد داد و در زمینه مصارف شرب و کشاورزی قرار می‌گیرد.

وزیر نیرو با اشاره به اتمام فعالیت‌های اجرایی و احداث سد مخزنی سد "چراغ‌ویس" سقز که امروز رسماً آبگیری شد تصریح کرد: "سد چراغ‌ویس" در شهرستان سقز قرار دارد و قادر است آب شرب شهرستان سقز را تا افق 1425 تامین کند.

وی گفت: سامانه "سد چراغ‌ویس" سقز 33 میلیون متر مکعب آب شرب و  آب مورد نیاز 6 هزار هکتار اراضی کشاورزی و 15 میلیون متر مکعب برای صنعت را تأمین می‌کند و این سد برای توسعه صنعت ملی و ایجاد اشتغال در استان نقش مهمی دارد.

چیت چیان افزود: سامانه "سد چراغ‌ویس" سقز زمینه اشتغال 3 هزار نفر را از طریق کشاورزی فراهم می‌کند.

وی اظهار کرد: نکته قابل تأمل این است که از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تا چندسال گذشته تنها 8 سد در استان کردستان احداث شده بود که در طول سه و نیم سال گذشته 4 سد به این  8 سد اضافه شده که این تعداد سد احداث شده به اندازه 50 درصد فعالیت‌هایی بوده که در زمینه سد سازی و استحصال آب انجام شده است.

وزیر نیرو گفت: در طول سال 96 قادر خواهیم بود که سدهای "سیاه‌زاخ دیواندره" و "سد رمشت کامیاران" به بهره‌برداری برسانیم.

وی به افتتاح طرح خط انتقال آبرسانی از طریق سد "چراغ ویس" سقز اشاره کرد و گفت: این سامانه انتقال آب یکهزار و 200 لیتر در ثانیه آب را انتقال خواهد داد و حدود 26 کیلومتر طول خط انتقال این سامانه است که امروز به بهره‌برداری رسید.

وزیر نیرو با اشاره به افتتاح شبکه آبیاری و زهکشی پایاب سد زیویه خاطر نشان کرد: شبکه پایاب سد زیویه در سطح یکهزار و 200 هکتار عملیات اجرایی آن به اتمام رسیده و مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

وی اعلام کرد: خوشحال هستم که در مناطق مرزی کردستان بیش از 17 هزار هکتار اراضی شبکه‌های آبیاری و زهکشی به بهره‌برداری ریسده و یا خواهند رسید چون می‌تواند تحول بزرگی در استان ایجاد کند.

چیت چیان با اشاره به افتتاح طرح فاضلاب شهر سریش‌آباد شهرستان قروه با 24 کیلومتر، افزود: این طرح از نظر بهداشتی و زیست محیطی نقش مهمی برای مردم دارد.

وی اظهار کرد: همزمان با سفر رئیس جمهور به کردستان 4 پست برق 63 کیلو ولت در مناطق شهر سنندج، مریوان، قروه و روستای نگل احداث شد و در استان کردستان ظرفیت برق در حال حاضر 980 مگا وات است.

وزیر نیرو گفت: استان کردستان توانایی صادرات برق به سایر کشورها و کشور همسایه و عراق را دارد و برای تمام کسانی که تمایل دارند در استان کردستان برای صنعت و انواع خدمات سرمایه‌گذاری کنند در زمینه تأمین آب و برق کوچک‌ترین محدودیتی نداریم و وزارت نیرو اعلام می‌کند که آمادگی این را دارد که آب و برق را به سهولت در اختیار سرمایه‌گذاران استان قرار دهد.

وی از افتتاح آغاز عملیات لوله‌گذاری سد ژاوه به سد سورال دهگلان خبر داد و گفت: با بهره‌برداری از این طرح 3 هزار و 445 نفر اشتغال جدید در استان فراهم می‌شود و این طرح با سرمایه‌گذاری 520 میلیارد تومان امروز آغاز شد.

وزیر نیرو خاطر نشان کرد: تاکنون برای اجرای طرح‌های آب و برق در استان کردستان 900 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شده و امسال نیز 800 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در استان ایجاد می‌شود.

در کردستان «اتحاد، همبستگی و برادری» حاکم است

رئیس جمهور در مراسم افتتاح این 9 طرح آب و برق از طریق ویدئو کنفرانس عنوان کرد: اینکه وزارت نیرو اعلام کرد که هر کسی بخواهد در استان کردستان سرمایه‌گذاری و کار صنعتی انجام دهد محدویتی ندارد خبر مهمی است و هر کس از هر جای این سرزمین بخواهد در استان در بخش کشاورزی و صنعت سرمایه‌گذاری کند ما مشکلی نخواهیم داشت چرا که در کردستان مشکل آب، برق و گاز و امنیت وجود ندارد و «اتحاد، همبستگی و برادری» حاکم است.

انتهای پیام/

نظر شما