شناسهٔ خبر: 18573670 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: العالم | لینک خبر

وزیر نیرو:

کردستان از قابلیت صادرات برق به خارج برخوردار شد

وزیر نیرو گفت: کردستان محدودیتی در تامین زیرساخت های انرژی از جمله آب، برق و گاز برای ادامه فعالیت های سرمایه گذاری نداشته و این استان اکنون توانایی صادرات برق به خارج از کشور را دارد.

صاحب‌خبر -

العالم ـ ایران

حمید چیت چیان روز شنبه در محل سد قوچم در بهره برداری از طرح های عمرانی و اقتصادی کردستان که از طریق ویدیو کنفرانس با حضور رئیس جمهوری در کارخانه پتروشیمی استان برگزار شد، افزود: هم اکنون 980 مگاوات ظرفیت تولید برق در کردستان وجود دارد، در حالی که حداکثر میزان مصرف برق استان 500 مگاوات است.
به گفته وی، هم اکنون کردستان با ظرفیت تولید اضافه، توان صادرات برق به خارج از کشور از جمله عراق و استان های همجوار خود را دارد.
وی همچنین از ایجاد امکان پمپاژ آب به مراتع تا 200 متری خبر داد و افزود: تمامی طرح های توسعه ای کشاورزی در استان کردستان در این ارتفاع می تواند بدون هیچ محدودیتی انجام پذیرد.

افزایش 50 درصد ظرفیت سدهای کردستان در دولت یازدهم
وزیر نیرو با اشاره به اینکه تا ابتدای سال 92 هشت سد در کردستان احداث شده بود، گفت: در دولت تدبیر و امید چهار سد دیگر نیز مورد بهره برداری قرار گرفته است که با این خدمات ظرفیت سدهای بهره برداری شده کردستان 50 درصد نسبت به گذشته افزایش یافته است.
چیت چیان افزود: هم اکنون 12 سد در استان کردستان در حال ساخت است و در سال 96 نیز 2 سد دیگر نیز به بهره برداری می رسد.
وی افزود: در سال گذشته 9 هزار میلیارد ریال از اعتبارات از سوی رهبر معظم انقلاب در این استان هزینه شد و در سال جاری نیز هشت هزار میلیارد ریال دیگر برای طرح های حوزه آب کردستان هزینه می شود.
به گفته وزیر نیرو، طرح هایی که امروز با صرف پنج هزار و 200 میلیارد ریال و با اشتغال زایی سه هزار و 445 نفر به بهره برداری رسیده از جمله شامل آبگیری سد مخزنی چراغ ویس سقز، شبکه آبیاری و زهکشی سد زیویه کامیاران، آبرسانی به شهر سقز از سد چراغ ویس، پایان عملیات اجرایی سد قوچم دهگلان، بهره برداری از تصفیه خانه فاضلاب شهر سریش آباد می شود.
وی اضافه کرد: 4 پست 63 کیلوولت در شهرهای سنندج، سروآباد، قروه و مریوان، آبیاری و زه کشی پایاب سد زیویه به میزان یک هزار و 200 هزار هکتار از دیگر طرح های افتتاح شده امروز است.
سد 'چراغ ویس' سقز در 17 کیلومتری جاده سقز به بانه، از نوع سنگریزه‌ای با هسته رسی با حجم مخزن 86 میلیون مترمکعب با ارتفاع 67 متر، طول تاج 274 متر و عرض تاج 10متر بر روی رودخانه چم خان احداث شده است.
این سد با ظرفیت 60 میلیون متر مکعب نیاز سالانه شرب، صنعت و 6 هزار هکتار اراضی کشاورزی سقز را تأمین می کند که با بهره برداری از آن امکان ایجاد اشتغال برای سه هزار نفر فراهم شده است.
خط انتقال آب شرب شهر سقز از سد چراغ ویس مورد افتتاح و بهره برداری قرار گرفته که برای انتقال آب سد چراغ ویس به شهر سقز برای مصرف شرب خط انتقالی به طول 26.1 کیلومتر با ظرفیت یک هزار 200 لیتر در ثانیه معادل 33 میلیون متر مکعب در سال برای افق 1425 طراحی و اجرا شده است.
شبکه آبیاری و زهکشی پایاب سد زیویه دیگر طرح شرکت آب منطقه‌ای کردستان بود که با دستور رییس‌ جمهوری افتتاح و مورد بهره برداری قرار گرفت.
این طرح با هدف ارتقای سیستم آبیاری از سنتی به تحت فشار، اشتغالزایی مستقیم و غیر مستقیم در زمینه‌های باغداری، کشاورزی و صنایع وابسته، تأمین آب کشاورزی به میزان 12میلیون مترمکعب در سال و توسعه و بهبود اراضی کشاورزی پایین دست به میزان یک هزار و 200 هکتار آب مورد نیاز شبکه پایاب مذکور، از سد زیویه تأمین می‌شود.
این سد در جریان سفر اول رئیس جمهوری به کردستان در سال 94 با حضور وزیر نیرو افتتاح شد.
افتتاح تصفیه ‌خانه فاضلاب شهر سریش آباد با جمعیت 10 هزار نفر و 4 پست 63 کیلوولت در شهرهای سنندج، سروآباد، قروه و مریوان برای پایداری برق شهرهای این استان از طرح های دیگر افتتاح شده در این سفر بوده است.
در سفر رئیس جمهوری و هیات همراه به کردستان چند طرح بزرگ صنعتی، کشاورزی، انرژی و عمرانی به ارزش بیش از 27 هزار و 500 میلیارد ریال به بهره برداری رسید.
میزان اشتغال زایی این طرح ها 6 هزار شغل مستقیم است که شامل پنج طرح بزرگ صنعتی از جمله کارخانه های لاستیک بارز کردستان، تولیدی های کنسانتره آهن صبانور و کیمیا معادن سپاهان و کیمیا کاشت اطبا، آبگیری دو سد مخزنی چراغ ویس سقز و سد زیویه کامیاران است.
تکمیل 18.5 کیلومتر از کریدور شمال-جنوب کشور (مسیر سنندج - دیواندره)، تکمیل 30 کیلومتر راه روستایی و تکمیل یک هزار و 170 واحد مسکن مهر از دیگر طرح هایی است که امروز با حضور رئیس جمهوری به بهره برداری می رسد.
به گزارش ایرنا، بهره برداری از افتتاح هفت طرح مخابراتی در قالب 833 طرح ایجادی و توسعه ای و احداث 100 ایستگاه دیجیتال روستایی صدا و سیما از دیگر برنامه های سفر رئیس جمهوری به کردستان است.
آغاز عملیات اجرایی باند دوم گردنه صلوات آباد و محور کامیاران - سروآباد با 760 میلیارد ریال اعتبار پیش بینی شده از دیگر برنامه هایی که است در دومین سفر رئیس جمهوری به کردستان برنامه ریزی شده است.
رئیس جمهوری و کاروان تدبیر و امید در نخستین سفر خود به کردستان روز یکشنبه چهارم مرداد 1394 مهمان مردم استان بودند.
طبق سرشماری نفوس و مسکن سال 1395، جمعیت کردستان یک میلیون و 603 هزار و 11 نفر است که از این تعداد 70.8 درصد در مناطق شهری و 29.2 درصد هم در مناطق روستایی استان ساکن هستند.

نظر شما