شناسهٔ خبر: 18572975 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

معاون حقوقی رئیس جمهور:

دولت یازدهم توانست آرامش و امید سیاسی را در جامعه گسترش دهد

بندرعباس - معاون حقوقی رئیس جمهور گفت: دولت یازدهم توانست آرامش و امید سیاسی را در جامعه گسترش دهد. بازگرداندن آرامش و ثبات به فضای کسب و کار از مهمترین دستاوردهای دولت بوده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام مجید انصاری عصر شنبه در نخستین جلسه شورای اداری استان هرمزگان در سال ۹۶ با بیان اینکه برجام سند محکم حقوقی و سند افتخاری برای ملت ایران بوده است، اظهار داشت: پس از ملی شدن صنعت نفت کاری به این اهمیت صورت نگرفته است و برجام به دلیلی رویارویی نظام اسلامی با کشورهای قدرتمند جهانی و حفظ حقوق هسته ای ملت ایران دارای اهمیتی افزون تر و مهم تر از ملی شدن صنعت نفت است.

وی ادامه داد: با امضاء این سند حقوقی بین المللی هرچند مشکل هایی در برخی زمینه ها وجود دارد اما بسیاری از تحریم های مرتبط با هسته ای برداشته شد.

معاون حقوقی رئیس جمهوری اضافه کرد: آمریکا به عنوان دشمن نظام اسلامی ایران سنگ اندازی و بدعهدی های خود را ادامه می دهد که اروپائیان بیش از ما جلوی ترامپ ایستاده اند.

حجت الاسلام انصاری با اشاره به اشتیاق اروپا برای سرمایه گذاری در ایران، افزود: دو شرکت بزرگ هواپیماسازی جهان بدون تضمین های دولت، اقدام به فروش هواپیما به روش اجاره به شرط تملیک کرده اند و مبلغی برای خرید هواپیما پرداخت نشده است.

وی ادامه داد: مهمترین دستاوردهای دولت در عرصه سیاست داخلی بازگرداندن آرامش و ثبات به فضای کسب و کار بوده و دولت یازدهم توانسته آرامش و امید سیاسی را در جامعه گسترش دهد.

حجت الاسلام انصاری با بیان اینکه دولت یازدهم توانست جلوی تورم اقتصادی را بگیرد، اضافه کرد: دولت توانسته با عقلانیت و تدبیر، تورم افسارگسیخته ۴۴ درصدی را پایین آورد.

به گفته وی، تورم در سال پایانی دولت تدبیر و امید به زیر هشت درصد رسیده که این رویداد یک معجزه اقتصادی است. رشد منفی ۶ و هشت دهم درصدی با فعالیت شبانه روزی دولت به مثبت ۴ رسید که نشان از رشد ۱۰ درصدی اقتصاد کشور دارد.

وی خاطر نشان کرد: رکود مشکل دیگر اقتصاد کشور بوده که دولت با برنامه ریزی صحیح و پرداختن به سیاست های اقتصادی مقاومتی برای رفع آن تلاش فراوانی کرده و موفقیت های بزرگی در این زمینه حاصل شده است. دولت توانست بدون اتکه به بودجه و با بهره گیری از سرمایه گذاران اقدام های بزرگی در زمینه راه، رآهن و فرودگاه ها در کشور انجام دهد.

معاون حقوقی رئیس جمهور گفت: بدهی بانک مسکن به دلیل تسهیلات مسکن مهر به بانک مرکزی، بدهی های وزارت نیرو و بدهای سنگین وازرت راه و شهرسازی به پیمانکاران تنها بخشی از مشکل های دولت در زمان تحویل گرفتن سُکان اداره کشور بود.

حجت الاسلام انصاری گفت: دولت تدبیر و امید در آغاز فعالیت خود با اقتصاد درحال فروپاشی کشور مواجه بود؛ اقتصادی که به دنبال برنامه ها و اقدامات دولتهای سازندگی و اصلاحات می توانست پیشرفت خود را تداوم بخشد اما در اثر بی تدبیری با تورم بالای ۴۰ درصد، رکود و رشد منفی حدود ۷ درصد، فربه شدن بی حساب و کتاب دولت و افزایش هزینه های جاری از ۲۳ هزار میلیارد تومان در سال ۸۴ به ۱۹۴ هزار میلیارد تومان در سال ۹۲، بدهی های کلان دولت به بانکها و بانکها به بانک مرکزی و اجرای ناقص و غلط سیاستهای کلی اصل ۴۴ دست به گریبان بود.

حجت الاسلام انصاری با اشاره به اینکه دولت یازدهم از ابتدا تحقق اقتصاد مقاومتی را مدنظر داشت، تصریح کرد: دولت در راستای تحقق خودکفایی و ایجاد امنیت غذایی که یکی از شاخصهای مهم اقتصاد مقاومتی است، اقدامات قابل توجهی انجام داده و در حالی که در سل ۹۲ فقط برای ۱۸ روز ذخیره گندم در کشور داشتیم، امروز و با وجود همین وضعیت نامساعد اقتصادی به ارث رسیده به دولت، بدون اینکه سطح زیر کشت افزایش یافته باشد، این میزان به ۱۸ ماه افزایش یافته و امسال حتی صادرات گندم نیز داشتیم.

وی خاطرنشان کرد: اقدامات دولت در عرصه افزایش تولید نفت و گاز و محصولات پتروشیمی فراتر از اقدام جهادی بوده و در این عرصه یک انقلاب واقعی رخ داده است. تولید و صادرات نفت کشور به فاصله یکسال از حصول برجام به میزان تولید قبل از تحریمها بازگشته و برداشت از میادین مشترک نفت و گاز یا به سطح برابر با همسایگان رسیده یا از میزان برداشت آنها پیشی گرفته است. همچنین دستاوردهای قابل توجهی در تولید بنزین یورو ۴، افزایش تولید فرآورده های نفتی و پتروشیمی داشتیم و با اقدامات دولت امسال پوشش گاز شهری در سراسر کشور به ۹۶ درصد می رسد.

معاون حقوقی رییس جمهوری گفت: برای اولین بار تراز بازرگانی کشور بعد از انقلاب اسلامی در سال ۹۴ مثبت شد. در زمینه مبارزه با قاچاق کالا نیز اقدامات مثبتی انجام شده و حجم قاچاق از ۲۵ میلیارد دلار به ۱۵ میلیارد رسیده و با اقدامات انجام شده تا پایان سال به زیر ۱۰ میلیارد می رسد.
 

نظر شما