شناسهٔ خبر: 18567344 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

جاذبه های استان ایلام را بشناسید

مهران؛ نگین سبز ایران

ایلام-شهرستان مهران با داشتن آثار تاریخی و طبیعی فراوان به نگین سبز ایران معروف است.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری مهر-گروه استان ها: شهرستان مهران در باختر ایلام واقع شده است، این شهرستان نگین سبز ایران نام گرفته است و پس از سه دهه در انزوا بودن اینک مهران می تواند برای همیشه صبح صادق را بر سرزمین هزار و یک شب بتاباند.

 نام مهران در دوران هشت سال دفاع مقدس بر سر زبان ها افتاد. این گذرگاه تاریخی از دیر باز معبر و ممر مراودات تاریخی مردمان دو سوی مرز بوده و حاصل این مراودات گسترده نزدیکی فرهنگی و پیوندهای خانوادگی و سرمایه‌گذاری های مشترک بر اراضی مستعد و نخلستان های پر ثمر منطقه است.

مرز مهران مناسب ترین و بهترین راه برای فعالیت های توریستی و زیارتی و هم چنین یکی از مناسب ترین و مطمئن ترین مناطق برای فعالیت اقتصادی استمرز مهران مناسب ترین و بهترین راه برای فعالیت های توریستی و زیارتی و هم چنین یکی از مناسب ترین و مطمئن ترین مناطق برای فعالیت اقتصادی است.

شهر مرزی مهران حدود ۱۲ کیلومتر تا نقطه صفر مرزی فاصله دارد و کمتر از ۲۰ کیلومتر با شهر های کرد تبار بدره و زرباطیه عراق فاصله دارد و به عنوان حاقه اتصال مرکز استان ایلام با مرکز استان واسط و بغداد عراق در طول قرن ها مهم ترین گذرگاه ارتباطی مردمان دو سوی مرز بوده است.

در بخش مرکزی مهران مخازن نفت و گاز طبیعی کشف شده و چاه هایی درآن حفر شده است. دشت های مهران به خاطر پیوستگی‌کوه و دشت با یک دیگر دارای اهمیت استراتژیکی و تاریخی است.

این شهرستان از سه بخش مهران، صالح آباد و ملکشاهی تشکیل شده است. بخش صالح آباد در دشت وسیع هیژدانه واقع شده و در سال های پر باران یکی از مناطق حاصل‌خیز استان محسوب می شود.

شهرستان مهران در درازای جغرافیایی ۴۶ درجه و ۱۰ دقیقه و پهنای جغرافیایی ۳۳ درجه و ۷ دقیقه و در بلندی ۱۵۵ متری از سطح دریا قرار دارد. مهران در کرانه چپ رود کنجان چم قرار گرفته و با مرز عراق بیش تر از چند کیلومتر فاصله ندارد. مهران از شمال به ایلام، از خاور به دهلران، و از باختر و جنوب به عراق محدود است.  

مکان های دیدنی و تاریخی

کتیبه تخت خان واقع درمنطقه صالح آباد و در ۲۴ کیلومتری ایلام، قلعه زمستانی والی در کنار رود کنجانچم و در ۱۷ کیلومتری شهر مهران معروف به قلعه کنجانچم، تپه باستانی چغا آهوان و چغا گلان با قدمت ۷۳۰۰ سال در شهر مهران، آثار و یادمان های دوران دفاع مقدس و نمایشگاه آثار دوران جنگ تحمیلی، غار معروف زینه گان یا غار بهشت که یک غار رو باز است و در شش کیلومتری صالح آباد واقع شده است.

مهم ترین زیارتگاه ها و بقاع متبرکه

زیارتگاه امام زاده علی صالح معروف به خاص علی در بخش صالح آباد، زیارتگاه امام زاده سید حسن در ۳ کیلومتری شهر مهران، بقعه پیر قتال در مسیر جاده بهرام آباد و جاده مرزی مهران، زیارتگاه سید محمد عابدمعروف به پیرمحمد در بخش ملکشاهی و..از مهمترین زیارتگاه های شهرستان هستند.

نظر شما