شناسهٔ خبر: 18567246 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

گردش با نوای عاشیقلار؛

آذربایجان شرقی سرزمین آبهای دل انگیز و شفابخش

تبریز- آذربایجان شرقی دارای جاذبه های طبیعی ،مذهبی ،باستانی،تفریحی و فرهنگی بسیاری است که چشم اندازهای آبی آن با مناظر بی بدیل بسیار شگفت انگیز است.

صاحب‌خبر -

به گزارش قدس آنلاین چشم اندازهای آبی اعم از تالابها، مردابها، سدها، چشمه ها، آبشارها و ... در سراسر میهن زیبای ما وجود دارد؛ اما دیدن این مناظر در فصل بهار همراه با اعتدال هوا لذت بردن از این چشم اندازهای طبیعی را دو چندان می کند.

قوری گول

دریاچه و آب راکد قوری گول درکنار جاده تبریز – بستان آباد در فاصله ۴۵ کیلومتری شرق تبریز در میان ارتفاعات شرقی گردنه ی «شبلی» واقع شده است . این مکان به اشکال مختلف نامیده می شود ؛ مردم محل ، این مکان را «قوری گول» به معنی استخر خشک می نامند، اما برخی دیگر آن را «دوری گول» به معنی استخر آب زلال و برخی « قویی گول » به معنی استخر گودال ژرف و عمیق نامیده اند.

درازا و پهنای این دریاچه چهار کیلومتر در چهار کیلومتر و مساحت آن ۱۶ کیلومتر مربع است و حداکثر عمق آن به ۱۳ متر می رسد.

تالاب و مرداب

استان آذربایجان شرقی دارای تالاب های کوچک و بزرگ متعدد و زیبایی است که عمدتاً در محدوده شهرستان مراغه و هشترود واقع شده اند . مهمترین این تالاب ها عبارت ند از : تالاب های آلما گلی ، قبادلو ، ماهی آباد ، یانیق گلی ، بزوحق گلی ، قوشاگلی ، زولبین گلی ، یوسفلو ، دیب دیز و خرمالو.

چشمه های آب گرم

آذربایجان شرقی از کانون های مهم آب معدنی و آب گرم محسوب می شود. در اقصی نقاط این استان چشمه های متعدد آب گرم با خواصی ویژه وجود دارند که طی سالیان دراز مورد استفاده مردم بوده است.

مهمترین این چشمه ها عبارتند از : چشمه الله حق ، آب رس ، تاپ تاپان ، ورجوی ، گشایش ، و چشمه های سراب و صوفیان به ویژه چشمه آب معدنی کندوان.

آبشار عیش آباد ، شبستر

ارتفاع این آبشار حدود ۱۵ متر است و در قسمت کوهستانی میشو غربی در جوار روستای عیش آباد شبستر واقع شده است . حدود ۳۰۰ متر مربع وسعت دارد و در جوار کوه و دره منظر بدیعی از زیبایی طبیعت را به نمایش گذاشته است.

آبشار آسیاب خرابه ، جلفا

آسیاب خرابه یکی از زیباترین مناظر دیدنی آذربایجان شرقی است ، قبلاً در این محل یک باب آسیاب بادی وجود داشت که با استفاده از این آبشار کار می کرد . اما در حال حاضر خرابه ای بیش از این آسیاب باقی نمانده است. به همین دلیل به نام آسیاب خرابه معروف شده است.

این تفرجگاه در حدود ۲۷ کیلومتری علمدار گرگر ( هادی شهر ) قرار دارد و در نوار مرزی ایران و جمهوری آذربایجان در ۵ کیلومتری روستای منجن آباد در حاشیه رود ارس واقع شده است.

آب این چشمه زیبا و زلال از کوه میامکی، یکی از کوه های بلند بین منطقه دیزمار غربی ارسباران و شهرستان مرند و بخش زنوز سرچشمه می گیرد. در مظهر چشمه ی این آسیاب درختان انجیر بسیار روییده و آب به صورت آبشاری زیبا به سمت دره جریان می یابد. تمام سطوح دیواره ی آبشار پوشیده از خزه و گیاهان آبزی است و مناظر دل انگیزی را پدید آورده است.

تالاب قره قشلاق

منطقه تالابی قره قشلاق درکناره های جنوب شرقی دریاچه ارومیه قرار دارد و به لحاظ شرایط خاص طبیعی زیستگاه بسیار مناسبی برای پرندگان آبزی و کنار آبزی و علف چر مانند میش و مرغ است . این تالاب به عنوان تالاب بین المللی شناخته شده است.

نظر شما