شناسهٔ خبر: 18566402 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

شورای شهر باید خدمات شهری را به سمت شهر اسلامی پیش ببرد

خبرگزاری شبستان: نماینده ولی فقیه در استان البرز با تاکید بر اهمیت انتخابات شورای شهر و روستا گفت: شورای شهر باید خدمات شهری را به سمت شهر اسلامی پیش ببرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری شبستان در البرز، به نقل از روابط عمومی دفتر امام جمعه کرج، آیت الله سید محمد مهدی حسینی همدانی، نماینده ولی‌فقیه در استان البرز در خطبه‌های نماز عبادی سیاسی جمعه ‌این هفته شهر کرج، ضمن توصیه همگان به رعایت تقوای الهی خاطرنشان ساخت: در بیان رسول‌الله (ص) حلم، حسن خلق و ورع (تقوا) سه خصلت پیروان خدا و پیامبر او برشمرده شده‌اند و اهل تقوی به دنبال تحقق این صفات حسنه در خود هستند.

آیت‌الله سید محمدمهدی حسینی همدانی با اشاره به روایتی از امام صادق (ع) در معرفی خصایل مؤمنین، اظهار کرد: در بیان امام (ع)، علم، دوست مؤمن؛ حلم، وزیر مؤمن؛ صبر، امیر و فرمانده لشگر او؛ رفق (مدارا با مردم)، برادر و حامی او و لین (نرم‌خویی)، پدر مؤمن است.

وی با طرح بحث آفات واردشده به انقلاب اسلامی از سوی دشمنان بیرونی، گفت: یکی از این موارد، مسئله نفوذ، نفوذی‌های دشمن و فرصت‌طلبان فتنه‌جو است که از آیات ۴۷ و ۴۸ سوره مبارکه توبه به دست می‌آید؛ هرگز از رخنه فرصت‌طلبان نباید غافل بود که هزینه‌های سنگین به کشور تحمیل می‌کنند.

امام‌جمعه کرج در خطبه دوم نماز با تسلیت شهادت امام هادی (ع) در ۲۷ جمادی‌الاولی و اشاره به آغاز ماه رجب از دهم فروردین‌ماه جاری، بیان داشت: قرآن کریم چهار ماه را پراهمیت دانسته، برای آن‌ها حرمت و قداست قائل شده است که ماه رجب، یا شهرالاسغفار، شهرامیرالمؤمنین، رجب الاصب، (چون ریزش رحمت الهی در این ماه فراوان است) یکی از آن ماه‌هاست که روزه‌داری و استغفار در آن، مورد تأکید رسول خدا (ص) است.

وی افزود: یکی از شب‌های بزرگ این ماه، شب جمعه‌ای است که اول ماه آن پنج‌شنبه بوده باشد که اعمال و عبادات فراوانی برای آن شب گفته‌شده و عنوان لیله الرغائب دارد؛ این شب، شب اعطاء مواهب الهی به بندگان و شب احیاء و مناجات و دعاست؛ روزه آن پرفضیلت و بنا بر روایتی، نمازی هم دارد که بعد از نماز عشاء (نه بین نماز مغرب و عشاء) خوانده می‌شود.

آیت‌الله حسینی همدانی با تبریک ولادت امام محمدباقر (ع) در اول رجب سال ۵۷ هجری قمری (به قولی)، اظهار داشت: اوضاع‌واحوال زمان امام طوری بود که به روش پدر مشغول تربیت انسان‌ها و آماده کردن آن‌ها برای دفاع از حریم اهل‌بیت (علیهم‌السلام) و احکام اسلام شد. البته حکام اموی تا می‌توانستند سعی داشتند مردم با امام تماس نداشته باشند که نکند امام آن‌ها را به قیام دعوت کند. البته مرحوم شیخ طوسی در رجال خودش نام ۴۹۷ نفر را می‌برد که با امام به‌طور ویژه در تماس علمی بودند و همچنین امام افرادی را خصوصی‌تر تعلیم داده بودند و احادیث بیشتر از طریق آنان نشر داده شد.

نماینده ولی‌فقیه در استان البرز در بخش دیگری از خطبه‌های نماز با تبریک سال نو و بهار طبیعت، به بیانات نوروزی رهبر معظم انقلاب در حریم رضوی (ع) و دیدار ایشان با شاعران و مادحین اشاره‌کرده و گفت: ایشان به شاعران و مداحان توصیه کردند که متناسب با نیاز روز، محتوای اشعار را تهیه‌کرده به معرفت مخاطب بیفزایند و افکار و روش اهل‌بیت را با توجه به مسائل روز گفتمان سازی کنند.

وی ادامه داد: کلام امسال ایشان چه در پیام نوروزی و چه سخنرانی روز اول حکایت از آن دارد که مسئولان مربوطه علی‌رغم کارهای صورت گرفته در امر اقتصاد، موفق نبوده‌اند؛ لذا کماکان “اقتصاد مقاومتی” شعار سال باقی می‌ماند و بعلاوه ی تمرکز در اقتصاد مقاومتی، برای ایجاد رونق اقتصادی، باید روی اشتغال و تولید تکیه داشت.

آیت‌الله حسینی همدانی تصریح کرد: هم‌چنین می‌توان فهمید که دشمنان کشور هنوز به فشار اقتصادی برای ضربه زدن به مردم امید دارند، لذا مهم‌ترین ضرورت و نیازِ فوری کشور مسئله اقتصاد و رسیدگی به این مهم است؛ که البته این مهم با نگاه و توجه به بیگانگان و عدم‏باور به جوانان ایرانى و داشته‌های داخلی محقق نخواهد شد.

وی با بیان اینکه مدیران به دو دسته انقلابی و غیرانقلابی تقسیم می‌شوند، افزود: برای تحقق اقتصاد مقاومتی، مدیریت کشور باید به دست افراد متدین دلسوز و انقلابی کار بلد باشد؛ مدیرِ غیرانقلابی سست و بی‌حال، دائماً می‌گوید ما نمی‌توانیم، ما نداریم، نمی‌شود، باید از خارج وارد کنیم و…؛ وضعیت بعضی وزارتخانه‌ها و مدیران آن و سخنرانی-هایشان را مکرر دیده‌اید که چگونه است.

امام‌جمعه کرج، مدیریت انقلابی جهادی را لازمه‌ی پیشرفت کشور دانسته و گفت: مدیریت اگر انقلابی نباشد کشور پس رفت می‌کند. مشکل وقتی حل می‌شود که مسئولیت کار با افراد متدین ،جهادی و انقلابی باشد و حتی در کارهای منطقه‌ای و استانی هم باید کارها دست افراد انقلابی دغدغه مند باشد.

وی با گلایه از بی‌توجهی مدیران استانی به گلزار شهدای امام‌زاده محمد (ع) به‌عنوان چهارمین گلزار شهدای کشور و قطب معنوی استان و منطقه، خاطرنشان شد: الآن سه سال است راجع به این گلزار گفته‌ایم، همه هم به این مسئله اذعان دارند و در ظاهر موافق‌اند، ولی هیچ اقدامی صورت نگرفته است که جای تأسف دارد.

نماینده ولی‌فقیه در استان البرز با بیان اینکه باید گفتمان اقتصاد مقاومتی در انتخابات آینده ریاست جمهوری به مطالبه عمومی تبدیل شود تا تغییر وضعیتی به وجود بیاید؛ خاطرنشان شد: رهبری به‌عنوان ولی‌فقیه جامعه و مجتهد جامع‌الشرایط، خرید کالاهای وارداتی که مشابه داخلی دارند را حرام شرعی اعلام کرده و فرمودند که به شکل قانونی هم منع شود؛ اگر راست می‌گویید که به فکر کشور هستید باید حتی توافقنامه‌هایی که برخلاف این حکم شرعی منعقد کرده‌اید بی‌اعتبار اعلام کنید.

وی با اشاره به توافقنامه‌های تعرفه ترجیحی به‌عنوان یکی از این توافقات مضر، گفت: دیدید که مثلاً با این تعرفه ترجیحی که بین ایران و ترکیه بسته شد و تعدادی کالا من‌جمله پوشاک چگونه وارد کشور شد که نتیجه‌اش تعطیلی واحدهای تولیدی داخلی شد و هزاران نفر بیکار شدند، این قبیل امور باید برچیده شود تا اقتصاد نفس بکشد.

آیت‌الله حسینی همدانی تأکید کرد: باید اجازه ثبت سفارش واردات به کالاهای دارای مشابه داخلی داده نشود؛ نهادهای دولتی از تولیدات خارجی مانند لوازم‌التحریر یا چای و میوه خارجی در برنامه‌ها و پذیرایی‌ها استفاده نکنند، صداوسیما تبلیغات کالای خارجی را ممنوع کند. در شهر از اکران بنرهای تبلیغاتی که کالای خارجی را تبلیغ می‌کنند جلوگیری شود. بر روی اتوبوس‌ها و مراکز فروش تبلیغ کالای ایرانی شود و تولیدکنندگان هم مطالبه گر بیانات رهبری بوده و کیفیت را بالا ببرند تا وضعیت اقتصادی کشور به سامانی برسد.

امام‌جمعه کرج در پایان خطبه‌های نماز به آغاز فرایند نام‌نویسی برای انتخابات اشاره نموده و اظهار داشت: رهبر انقلاب در بیانات نوروزی خود ضمن ابراز امیدواری از اینکه نتیجه انتخابات پیش رو آغاز تحول در مسائل کشور باشد. فرمودند به مرّ قانون عمل شود، این کلام ایشان را مسئولین محترم جدی بگیرند و بدون مصلحت‌اندیشی و با توجه کامل به مرّ قانون عمل کنند؛ و از ملامت هیچ ملامت کننده‌ای هراس نداشته باشند.

وی یادآور شد: طبق توصیه‌ی رهبری، در احراز صلاحیت و رد صلاحیت افرادی که برای انتخابات ثبت‌نام می‌کنند، کاملاً به مرّ قانون عمل شود و رعایت جایگاه افراد، مانع اجرای قانون نگردد که گاهی مصلحت‌اندیشی‌ها، خسارات فراوانی را به ملت تحمیل می‌کند.

امام‌جمعه کرج گفت: حرکت‌هایی هم جدیداً انجام می‌شود به اسم حمایت از فلان و فلان؛ مواظب باشید در طراحی بدخواهان نظام نیفتید؛ و با دست خودتان از صحنه حذفتان نکنند. بصیر باشید، هرکس از رهبری تبعیت نداشته باشد از چشم مردم افتاده است. تابع رهبری باشید و آنچه را به صلاح شما دانستند ملتزم باشید و صحنه را عوض نکنید. گاهی بعض حرکت‌ها باعث شقاق و دودستگی و دوقطبی می‌شود که بهره‌اش را دیگری می‌برد.

وی افزود: همین روزها مشاور رئیس‌جمهور آمریکا ابراز امیدواری کرده که فتنه ۸۸ دوباره در ایران تکرار شود. چه امید باطلی به فضل پروردگار ملت ما با حضور درصحنه نشان می‌دهد هر نقشه‌ای که می‌کشید نقش بر آب است.

آیت‌الله حسینی همدانی اظهار کرد: راجع به انتخابات شوراها هم طبق آماری که به بنده دادند بازار ثبت‌نام‌ها نه‌تنها گرم بلکه داغ است. از جهتی عامل مشارکت بیشتر بوده و خوب است و از جهتی نگران‌کننده است و باید نگران آینده‌ی مدیریت شهر بود.

وی ادامه داد: آیا افرادی که ثبت‌نام می‌کنند سواد و تخصص کافی در مورد شهر و شهرسازی و اداره امور شهر و در یک کلمه مدیریت شهری دارند؟ اصرار این تعداد برای حضور در شورا واقعاً برای خدمت است؟ بعلاوه که بعضاً افرادی حاضرشده‌اند که بیشتر گرایش و دغدغه سیاسی دارند تا دغدغه کار که نتیجه‌اش اگر مردم با بصیرت و دقت رأی ندهند دودی است که در چشم شهر و شهروندان خواهد رفت.

امام‌جمعه کرج گفت: انتخابات شوراهای شهر مهم است و آثار فراوانی دارد. باید خدمات شهری را به سمت شهر اسلامی از جهت معماری و مبلمان شهری و شهرسازی و هم عدالت در تقسیم خدمات شهری، ایجاد فضاهای مفرح که تأمین‌کننده آرامش و امنیت معنوی شهروندان باشد پیش ببرند.

وی تصریح کرد: اعضای شورای شهرها هستند که باید شهرداران را انتخاب کنند. لذا باید افرادی باشند که رأیی که مردم به‌عنوان امانت به آنان داده‌اند حفظ کنند و در انتخاب شهردار امین، پاک‌دامن، شجاع، ساده‌زیست، منضبط مالی و مردم‌دار دقت لازم را داشته باشند. اعضای شورای شهر باید آن‌قدر آزاد باشند که بتوانند هم به شهردار کمک کنند و هم از او در مقابل کوتاهی‌ها سؤال کنند.

نماینده ولی‌فقیه در استان البرز در پایان با اشاره به اینکه فرمانداری کرج هنوز با سرپرست اداره می‌شود اظهار داشت: باید زودتر این مسئله حل شود که بحث اجرایی شورا و انتخابات با دقت و جدیت بیشتری جلو برود.

نظر شما