شناسهٔ خبر: 18566339 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

خورشیدی در دل گلشن/ میقات رضا وادی عشق و شور است

خبرگزاری شبستان: می‏خواهی در آستانه سال نو به زیارت کعبه‏‌ی جان‏ها،حضرت امام رضا علیه‏‌السلام بشتابی! از هرجا که هستی، اگر برای رسیدن به روشنای مشهد؛از طبس بگذری، دل کویری‏‌ات به گُل می‌نشیند! ‌چرا که در طبس برادر مولایت امام هشتم مرقدی گل آذین دارد.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری شبستان- خراسان جنوبی؛ وجود بارگاه منور حضرت حسین بن موسی الکاظم علیه السلام در شهرستان طبس دل و جان مشتاقان اهل بیت علیه السلام را سیراب و اثر پرفیض حضورشان بارقه امید را در دل شیفتگان ایشان تجلی بخشیده است. این بارگاه منور با عنایت به قرار گرفتن در مسیر ارتباطی جنوب کشور با مشهد مقدس، همواره میزبان خیل عظیم زائران حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام بوده و میقات رضا نام گرفته است.

 

گنبده فیروزه ای، گلدسته های زیبا، سقاخانه های باصفا و صحن و سرای دلگشای حضرت حسین بن موسی الکاظم علیه السلام دلباختگان کوی دوست را به سوی خویش فرا می خواند و لبیک گویان به سوی مشهد الرضا رهسپار می گرداند.

 

می‏خواهی در آستانه سال نو به زیارت کعبه‏ ی جان‏ها،حضرت امام رضا علیه‏ السلام بشتابی! از هر جا که هستی، از جنوب، شمال، شرق، غرب و مرکز ایران، اگر برای رسیدن به روشنای مشهد؛ از طبس بگذری، دل کویری‏ ات به گل می‏نشیند! چه آن که در طبس، برادر مولایت امام هشتم علیه‏السلام مرقدی گل آذین دارد و تو همچون خیل مشتاقان، در مزار پاک امام‏زاده‏ ی والا و عظیم الشأن، حضرت حسین بن موسی الکاظم علیه‏السلام غبار راه از تن و جان می‏شویی و به کسب آمادگی روحی می‏پردازی.

 

 

جان و دل شیدایی‏ ات را به تبرک به آن زیارتگاه می‏سایی و سبک روح و پرتوان، در حالی که اشک شوق در چشم و عشق دیدار در دل داری، همچون حاجیان، از آن میقات الرضا علیه‏السلام احرام می‏بندی و با پرواز در عالم معنا و ملکوت، راهی حرم امن رضوی می‏شوی.

 

آری، قلب پر تپش تو، قلب سفیدپوش و عاشقت، اکنون پس از زیارت مزار پاک حسین بن موسی الکاظم در آستانه سال نو با نهایت شور و شادی به سوی مضجع شریف هشتمین امام می‏شتابد و تو گویی از لبانت این زمزمه می‏تراود که:

اغنیا مکه روند و فقرا سوی تو آیند
جان به قربان تو آقا که تو حج فقرایی‏

 

طبس گلشنی است به گل ولایت آراسته و مزین به وجود بارگاه حضرت حسین بن موسی الکاظم، برادر بزرگوار امام رضا (علیه السلام). بارگاه منور این امامزاده واجب التعظیم از این روی میقات الرضا (ع) نام گرفته است زیرا اولین منزلگاه و دروازه ورود به مشهد الرضا (ع) و حرم شریف رضوی است.

 

این امامزاده از جمله امامزادگانى است که مورخان ایشان را از فرزندان بلافصل امام کاظم (علیه السلام) دانسته ‌‌اند که بر همین اساس ایشان برادر هشتمین پیشوای شیعیان جهان هستند.از امام جواد (علیه السلام) سئوال شد، كدام يك از عموهايتان نسبت به شما بهتررفتار كردند؟ فرمود: حسين. حضرت امام رضا (علیه السلام) فرمود: به خدا سوگند، فرزندم جواد درست گفته است؛ زيرا حسين نسبت به او خوش رفتارترين افراد بود.

 


ازحالات و زندگى نامه امام زاده حسين در كتابهاى انساب و تراجم موجود ذكر چندانى نشده و اطلاعاتى كافى در دست نيست، اما بر پايه تحليلى كه از رونوشت نامه منسوب به امام ابوالحسن الرضا (علیه السلام) به عمل آمده، تاريخ ولادتِ اين امام زاده ، اواخر قرن دوم يعنى حدود سال 178 هـ. ق بوده است. نامه يادشده، متنى است كه حضرت امام رضا (علیه السلام) آن را در شأن برادرش حسين بن موسى به والى طبس نوشته اند، و تاريخ نگارش آن و محاسبه سنِّ حسين در هنگام مفقود شدن كه در متن به آن اشاره شده و مدّت زمانى كه متوارى بوده و مخفيانه به سر برده است، تاريخ ولادتِ او را روشن مى سازد.

 

ظاهراً حسين از آخرين فرزندان موسى بن جعفر(علیه السلام) و دوران كودكى و نوجوانى وى مصادف با ايام حكومتِ ننگين هارون الرشيد و تاخت و تازهاى او بوده است. در آن زمان اواخر قرن دوم هجرى كه فرزندان على (علیه السلام) و شيعيان، سخت تحت تعقيبِ عمّالِ عباسى بودند، حسين بن موسى ، با آن كه نوجوانى بيش نبود، از ظلم و ستم خلفا امان نداشت، و همراهِ ديگر فرزندانِ موسى بن جعفر (علیه السلام) مدّتها متوارى بود و پنهان مى زيست.


حضرت امام رضا (علیه السلام) ، همين كه اطلاع يافتند حسين به جانب خراسان طبس آمده براى آگاه كردنِ عامر بن زروامهر والى طبس كه مورد اعتمادِ آن حضرت بود نامه اى به وى نوشتند، تا او را از ورودِ آن امام زاده آگاه سازند كه مراقب باشد تا گزندى به وى نرسد.

       

 

در اين بناى جديد نيز مانند همه بناهاى آرامگاهى، مرقد امام زاده، هسته اصلى است كه مركّب از اتاقى مربّع با پوششى گنبدى شكل است. مراقد امام زاده در وسط اين اتاق، زير گنبد قرار گرفته و بر روى آن ضريحى نصب شده است. در دروه ضريح، سنگ قبرى از سنگ مرمر اعلا و بسيار ممتاز به ابعاد 267 در 116 سانتيمتر و حدود يك متر ارتفاع ديده مى شود.

 

در پيرامون اين ضريح، رواقهايى چند قرار دارد كه ايوانهايى با سردرهاى بلند آنها را از صحن مزار جدا مى سازد. گنبد مزار نيز بسيار زيبا و آراسته به كاشى معرّق است. چهار گلدسته كوچك به عنوان برج ساعت، هر كدام به ارتفاع شش متر در چهار گوشه پشت بام حرم، زيبايى خاصى به مجموعه حرم داده است.


هشت رواق مربّع شكل، به ابعاد 9 در 9 نيز در گردادگرد حرم قرار دارد و چهار رواق به صورت هشتى به مساحت 78 متر مربّع، در فاصله ميان رواق ها ساخته شده است.
در كنار در ورودى حرم، اشعارى به خط زيباى حبيب الله فضائلى نوشته شده كه چنين آغاز مى شود؛

بيا كه تربت فـرزند حيدر است اينجا      سليل حضرت موسى بن جعفر است اينجا

گـل ريـاض جـهان نور ديده زهرا          عزيز جان نـبى پـور حيدر است اينجا

گرفت دامن او را زجان و دل سروى     كه حـاجتش به بر حق ميسر است اينجا

 

 

صحن گسترده و باشكوه مزار نيز با غرفه‌ها و سردرهاى بزرگ پيرامون 44 هزار و 322 متر مربّع مساحت دارد. اين صحن داراى شش سردر ورودى است كه كاملاً قرينه سازى شده اند. در بالاى هر ضلع صحن، چهار گلدسته بلند و زيبا برافراشته شده است.


بر سردرهای بزرگ صحن معرق کاری و نماسازی کامل اجرا شده است. هر یک از سردرهای بزرگ به نامهای: باب الحسین، باب السلام، باب الحوائج و باب الغدیر، باب الشهدا و باب الرضا نام گذاری شده اند.

 

تعداد دو سقاخانه با زیربنای 135 متر مربع و ارتفاع 9 متر با گنبد فیروزه ای با کاشی های معرق و سنگهای زیبای گرانیتی در دو سمت پایین پا و بالاسرامامزاده جهت استفاده زوار به صورت هشت ضلعی احداث شده و در اطراف هر کدام چهار برج نور تعبیه شده است.

 

 

فضای سبز امامزاده در حدودی به مساحت 42 هزار متر مربع با کاشت حدود 40 نوع گل و گیاه با 10هزار مترمربع به کشت انواع گلها از قبیل گل شب بو، بنفشه، همیشه بهار، مینا چمنی، اطلسی، جعفری، رعنای زیبا، پریوش اختصاص یافته است.. بقیه به زیر کشت انواع مرکبات و نخیلات و زیتون که در تمام فصول سبزند موجب شده تا علاوه بر تلطیف هوا جلوه زیبا و منحصر به فرد به صحن و سرا بخشیده و زائران حضرتش را با آسایش روحی و روانی به مشهد الرضا رهسپار می گرداند.

 

در زائرسرا امامزاده حدود 150 اتاق در اطراف صحن وجود دارد که تعدادی از آنها مقبره و باقی محل تشکیل کلاس های آموزش قرآن، فروشگاه، انبار، اسکان کارگران و تأسیسات و اسکان زائران مورد استفاده قرار می گیرد. دفتر زائرسرا بطور شبانه روزی مشغول ارائه خدمات به زائران می باشد.

 

 همچنین 12 باب مهمانپذیر(سوئیت) با امکانات کامل به مساحت 1650 متر مربع در سردرهای بزرگ ورودی امامزاده وجود دارد. از دیگر امکانات رفاهی ـ خدماتی امامزاده می توان به پاسگاه انتظامی حرم، دارالشفاء حضرت، گرمابه رضوان با 25 دوش در دو بخش مردانه و زنانه، کشتارگاه ذبح دام نذری زائران، پارک بازی کودکان به مساحت یک هزارمتر مربع؛ تعداد 160 سکوی زیبا، دو فروشگاه تعاونی و آشپزخانه با تجهیزات کامل و بطور شبانه روزی در خدمت زائران اشاره کرد.

 

 

تعداد دو پارکینگ شبانه روزی در اضلاعی شرقی و غربی میدان امامزاده بطور شبانه روزی از وسایل نقلیه زائران محافظت می کند و یک پارکینگ رایگان در ضلع شمالی وجود دارد.

 

مجموعه فرهنگی امامزاده در بنایی با سه طبقه و زیربنای 1760 متر مربع در ضلع غربی متناسب با اقلیم گرم و خشک ساخته شده است. ساختمان فرهنگسرا بر اساس معماری سنتی و بومی بوده و جهت تعبیه هوا در آن از بادگیر استفاده شده است که اهم فعالیتهای فرهنگی امامزاده عبارتند از: عرضه کتب و محصولات فرهنگی در فروشگاه و نمایشگاه، برگزاری مراسم ویژه به منابستهای اعیاد و تولد ائمه (علیهم السلام) و همچنین شهادت معصومین (علیهم السلام)، اقامه نماز جمعه و اعیاد فطر و قربان و نمازهای جماعت یومیه، برگزاری مراسم دعاهای کمیل، ندبه و توسل و جلسات مربوط به آموزش و تفسیر قرآن و دعوت از قاریان ممتاز و برجسته بین المللی و کشوری، برگزاری جلسات مشورتی جهت بهره گیری از صاحب نظران برای بهبود فعالیتهای فرهنگی، برگزاری مسابقات فرهنگی هنری و ادبی در سطوح مختلف، فعالیتهای فرهنگسرا و کتابخانه مجهز امامزاده.

 

 

 

 

نظر شما