شناسهٔ خبر: 18563565 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: خبرنامه دانشجویان ایران | لینک خبر

میزان تحقق اهداف دانشگاه‌ها در سال ۹۵ از نگاه مسئولان

صاحب‌خبر -

خبرنامه دانشجویان ایران: دانشگاه‌ها و مراکز دانشگاهی در سال ۹۵ اهدافی را دنبال کردند که به گفته مسئولان دانشگاهی برخی اهداف محقق شد و برخی دیگر به دلایلی نظیر کمبود بودجه به تحقق کامل نرسید.

به گزارش خبرنامه دانشجویان ایران به نقل از فارس، دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی و پژوهشی در سال 95 اهدافی را دنبال کردند که البته بیشتر اهداف در حوزه کاربردی کردن پژوهش‌ها، ارتباط با صنایع و مأموریت گرایی دانشگاه‌ها بود.

مسئولان در ابتدای سال 95 برای تحقق اهدافشان برنامه‌ریزی کردند و حالا در آخرین ماه سال 95 به سراغ برخی مسئولان دانشگاهی رفتیم تا بدانیم تا چه حد توانستند در تحقق اهدافشان موفق باشند.

* وزیر علوم: در مجموع به اهدافمان رسیدیم

محمد فرهادی وزیر علوم گفت: سال 95 در مجموع به اهداف‌مان رسیدیم زیرا بر مأموریت‌گرا کردن دانشگاه‌ها تأکید داشتیم و مأموریت‌گرا کردن دانشگاه‌ها در بسیاری از دانشگاه‌ها آغاز شده است.

* معاون علمی رئیس جمهور: در بحث تجاری‌سازی پیشرفت کردیم

سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهور گفت: در ابتدا به بحث تجاری‌سازی به این شکل فکر نمی‌کردیم ولی حالا در این بحث پیشرفت‌هایی داشته‌ایم.

وی افزود: تغییراتی در محیط‌های دانشگاهی در حال رخ دادن است، شرکت‌ها دریافته‌اند که نباید متکی به وام‌های دولتی باشند و جهشی که در یکی دو سال اخیر اتفاق افتاده بسیار زیاد است. ارتباط بین صنعت و دانشگاه شکل گرفته و وضعیت تولید مقالات ما در سال 2016 نیز رشد مناسبی داشته است.

* رئیس دانشگاه آزاد: در بحث توسعه علمی رو به پیشرفت هستیم

حمید میرزاده رئیس دانشگاه آزاد گفت: امروز 6 میلیون نفر از 12 میلیون فارغ التحصیل از دانشگاه آزاد هستند و تاثیر بالایی در علم و دانش کشور داشته و بین 200 دانشگاه برتر جهان هستیم.

رئیس داتشگاه آزاد افزود: 20 میلیون متر مربع فضای مسقف و 3 هزار و 400 کارگاه در دانشگاه وجود دارد و 38 هزار همکار در دانشگاه مشغول کار هستند و این دانشگاه کاملا مردمی است.

میرزاده گفت: رهبر معظم انقلاب فرمودند به دنبال اقتصاد دانش بنیان باشید لذا بعد از پیام مقام معظم رهبری، دانشگاه آزاد پیش قدم در این کار بود به طوریکه امروز دانشگاه آزاد، هزار و 620 واحد دانش بنیان داشته و هزار و 106 پروژه در این واحدها تولید کردند.

* معاون آموزشی وزیر علوم: به اهداف مدنظرمان رسیدیم

مجتبی شریعتی‌نیاسر معاون آموزشی وزیر علوم گفت: ما در سال 95 به اهدافی که مدنظر داشتیم رسیدیم به خصوص در ارتباط با مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در بخش آمایش آموزش عالی بندهایی را به نتیجه رساندیم و بندهای دیگر آن در سال 96 دنبال می‌شود.

* معاون فرهنگی و اجتماعی وزیرت علوم: برنامه‌هایمان با همکاری دانشگاه‌ها در مسیر تحقق پیش رفت

سیدضیاء هاشمی معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم گفت: سال 95 برنامه‌هایی داشتیم که با همکاری دانشگاه‌ها در مسیر تحقق پیش رفت و رضایت خوبی داریم زیرا بخش زیادی از اجرای برنامه‌ها را پیش بردیم و در حوزه برنامه‌ریزی و هماهنگی مشکل خاصی نداشتیم.

* معاون تجاری‌سازی و نوآوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری:

محمود شیخ‌زین‌الدین معاون تجاری‌سازی و نوآوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: در سال 95 به برخی اهداف رسیدیم به برخی نرسیدیم ولی در مجموع موفق شدیم توجه حوزه اقتصادی را به حوزه دانش‌بنیان بیشتر از قبل جلب کنیم.

* رئیس دانشگاه علامه طباطبایی: 80 درصد اهدافمان محقق شد

حسین سلیمی رئیس دانشگاه علامه طباطبایی گفت: در سال 95 به 80 درصد اهداف‌مان رسیدیم و بخش اعظم پروژه‌های عمرانی دانشگاه افتتاح شد.

* رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر: به نظر می‌رسد در مجموع به اهداف رسیده‌ایم

سیداحمد معتمدی رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: باید ارزیابی کلی انجام دهیم زیرا ممکن است در بخشی خوب پیش رفته باشیم و در بخشی دیگر دارای نقص باشیم ولی در مجموع به نظر می‌رسد خوب پیش رفتیم هر چند که از نظر بودجه‌ای سال سختی را داشتیم.

* رئیس دانشگاه خوارزمی: تا حدودی به اهداف خود رسیدیم

محمدعلی سبحان‌اللهی رئیس دانشگاه خوارزمی گفت: سال 95 تا حدودی به اهداف خود رسیدیم و به سمت مأموریت‌گرایی پیش رفتیم.

* معاون پژوهشی دانشگاه علمی‌کاربردی: سعی کردیم مراکز را در مسیر اهداف قرار دهیم

امید بزرگ حداد معاون پژوهش و فناوری دانشگاه جامع علمی‌کاربردی گفت: سعی کردیم با برنامه‌های هدفمند، مراکز و استان‌ها را هدایت کنیم تا اقداماتی را به لحاظ کمی و کیفی انجام دهند و در مسیر اهداف دانشگاه قرار بگیرند.

* دبیر ستاد توسعه فناوری نانو: از اهداف فراتر رفتیم

سعید سرکار دبیر ستاد توسعه فناوری نانو گفت: ما برنامه راهبردی اول را که بیشتر تمرکز بر توسعه انسانی داشت  پشت سر گذاشتیم و توانستیم با کمک محققان و مسئولان به اهداف و حتی فراتر از اهداف خود دست پیدا کنیم.

نظر شما